Gå til innhold

AMD viste "ekte" firekjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forhåpentligvis vil ikke disse brukes til å spille kabal eller HL2 for den saks skyld, men til programmer som faktisk utnytter alle kjernene bra slik at CPU-bruk oftest mulig er 100% på flest mulig av kjernene.

 

Godt å se at K8L fungerer og er i rute. Håper det slipper ut noen testresultater snart også. Jeg, for min egen del, gleder meg mest til 2-kjerneutgaven av K8L for desktop, men "Barcelona" er også veldig spennende i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Er vel kun avanserte videorediseringsprogrammer og lignende som får en boost av 4-kjerner hittil.

7406186[/snapback]

Det er myyye mer enn det som får bedre ytelse av 4 kjerner enn 2. Men det er dessverre lite programvare for vanlige hjemmebrukere som tjener på det. Industrien vil derimot gjerne ha flere kjerner.

 

En annen ting er at K8L dobbeltkjerne er vesentlig forskjellig fra K8 dobbeltkjerne. Det er ventet høyere ytelse per GHz på mange områder. Det blir spennende å lese sammenligningstester på K8 vs. K8L med samme klokkefrekvens når de dukker opp.

Lenke til kommentar

Det er vel spill, encoder/decoder for film og musikk, kompilatorer, virtualisering ... er vel de områdene jeg ser umiddelbart som potensiale til å tjene på dette som vi hjemmebrukere kommer bort i. Men det er vel kun spill som de flese kommer bort i. resten tilhører jo mer inn i bizniz område på en måte da.

 

bortsett fra windows og office da, de trenger mange flere kjerner ja :)

Lenke til kommentar
Hva er så stort med en ekte 4 kjerners ?

 

Yter den bedre enn en med 2 silisum på akkurat samme spec. ?

7406788[/snapback]

 

Teoretisk sett vil en "ekte" 4 kjerners prosessor yte mer fordi chippene er mer integrert og prater med hverandre direkte og ikke gjennom FSB'en slik smithfield gjorde og slik jeg tror kentsfield gjør (rett opp hvis jeg tar feil).

 

I praktsis vil derimot forskjellene være maks 2 prosent.

Lenke til kommentar

"ekte" firekjerne har noen fordeler med ytelse, spesiellt med kommunikasjon mellom kjernene. For brukere har det ikke så veldig mye å si i praksis. Intel vil nok komme med "ekte" firekjerne rundt samme tid.

 

Det blir spennende med flere slike på hovedkort. Og så håper jeg at programmérere endelig tar ibruk flere kjerner i stor stil.

 

Jeg håper at AMD lykkes med K8L, og at det blir hard konkurranse videre.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at om et program er lagt for dual core så støtter deg også quad core ?

 

Eller er det sånn at det programmeres for x antall kjerner eller bare flere kjerner ?

7407456[/snapback]

Nei. Et program blir splittet opp i x antall prosesser, for eksempel 2 eller 4. Og når det da kommer flere kjerner, så vil ikke alle bli utnyttet. Men "normal" programvare vil nok ikke trenge noe serlig mer enn 4 kjerner på en stund. Vinninga går da litt opp i spinninga. ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...