Gå til innhold

Nye oppdateringer fra Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fint får brukare av OS X då, at dei får oppdatering.

Gjer dei det på samme måten som MS og gjer ut oppdateringer 1 gang i mnd, eller når det trengst?

Apple er langt unna å være klassens beste på å fikse hull, og de utgir oppdateringer når det passer, ikke til noen veldig faste tidspunkter som jeg vet om.

 

Airport-hullet er så gammelt at jeg trodde det ble fikset i forrige runde.

Lenke til kommentar
Fint får brukare av OS X då, at dei får oppdatering.

Gjer dei det på samme måten som MS og gjer ut oppdateringer 1 gang i mnd, eller når det trengst?

Apple er langt unna å være klassens beste på å fikse hull, og de utgir oppdateringer når det passer, ikke til noen veldig faste tidspunkter som jeg vet om.

7384437[/snapback]

MNtjaneikanskje... Neppe best, men ikke verst. Noen overfladiske stats som viser at OSX i alle fall har færre upatchede hull:

WinXP: http://secunia.com/graph/?type=sol&period=all&prod=22

OSX: http://secunia.com/graph/?type=sol&period=all&prod=96

Linux Kernel 2.6: http://secunia.com/graph/?type=sol&period=all&prod=2719

 

Antall upatchede hull (av totalt antall hull): WinXP 16%, OSX 9%, Linux Kernel 2.6 18%. Dette er ikke det hele bildet, man bør også se på hvor alvorlige hullene er (OSX kommer dårligst ut, tett fulgt av WinXP) og hva slags tilgang de gir (WinXP kommer dårligst ut her).

 

I det hele kommer vel linux best ut, men man skal ha i bakhodet at dette er for linux-kjernen. En distro kan (og vil) se noe annerledes ut.

Lenke til kommentar

Apple er langt unna å være klassens beste på å fikse hull, og de utgir oppdateringer når det passer, ikke til noen veldig faste tidspunkter som jeg vet om.

7384437[/snapback]

MNtjaneikanskje... Neppe best, men ikke verst. Noen overfladiske stats som viser at OSX i alle fall har færre upatchede hull:

Man blir ikke best i klassen bare av å ha færre hull, man må også være rask til å fikse hullene.

 

Det er der Apple stryker.

Lenke til kommentar

Apple er langt unna å være klassens beste på å fikse hull, og de utgir oppdateringer når det passer, ikke til noen veldig faste tidspunkter som jeg vet om.

7384437[/snapback]

MNtjaneikanskje... Neppe best, men ikke verst. Noen overfladiske stats som viser at OSX i alle fall har færre upatchede hull:

Man blir ikke best i klassen bare av å ha færre hull, man må også være rask til å fikse hullene.

 

Det er der Apple stryker.

7387761[/snapback]

Andel upatchede hull kan sees på som en indikasjon på responstid. Men istedet for å gjenta deg selv bør du kanskje sjekke fakta litt mer. Se på listen over hva som er upatchet for OSX kontra WinXP:

WinXP

OSX

 

OSX sin eldste upatchede er fra 2. Nov. WinXP sin eldst er fra.. Vel se selv..

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Andel upatchede hull kan sees på som en indikasjon på responstid. Men istedet for å gjenta deg selv bør du kanskje sjekke fakta litt mer. Se på listen over hva som er upatchet for OSX kontra WinXP:

 

(...)

 

OSX sin eldste upatchede er fra 2. Nov. WinXP sin eldst er fra.. Vel se selv..

Jeg tror jeg må gjenta meg selv likevel, jeg, fordi du leser tydeligvis ikke hva jeg skriver.

 

Apple er langt fra å være den beste i klassen.

 

Så kommer noe som tydeligvis må være ny informasjon for deg:

 

Klassen består ikke bare av Apple og Microsoft.

 

Den har også medlemmene HP, IBM, SUN, SGI, Red Hat, Novell (SuSE), Debian, Ubuntu, Gentoo, Trustix, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, ...

 

Apple-brukere er generelt lite fornøyd med at Apple bruker forholdsvis lang tid på å fikse flere viktige sikkerhetshull. Nei, det er ikke like ille som Microsoft eller Oracle, men det er fortsatt dårlig.

 

Som bruker har jeg en viss forventning om at min systemleverandør vil gjøre sitt for å sørge for at programmeringstabber de har stått for blir fikset så snart som mulig, slik at sikkerhetsrisikoen for meg blir redusert. Der skuffer både Apple og Microsoft meg. Apple skuffer kanskje litt mer fordi de ikke er Microsoft, noe som gjør at forventningene er litt høyere.

Lenke til kommentar
Andel upatchede hull kan sees på som en indikasjon på responstid. Men istedet for å gjenta deg selv bør du kanskje sjekke fakta litt mer. Se på listen over hva som er upatchet for OSX kontra WinXP:

 

(...)

 

OSX sin eldste upatchede er fra 2. Nov. WinXP sin eldst er fra.. Vel se selv..

Jeg tror jeg må gjenta meg selv likevel, jeg, fordi du leser tydeligvis ikke hva jeg skriver.

 

Apple er langt fra å være den beste i klassen.

 

Så kommer noe som tydeligvis må være ny informasjon for deg:

 

Klassen består ikke bare av Apple og Microsoft.

 

Den har også medlemmene HP, IBM, SUN, SGI, Red Hat, Novell (SuSE), Debian, Ubuntu, Gentoo, Trustix, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, ...

Jo takk, jeg er fullstendig klar over at der er andre i klassen. Jeg er daglig bruker av AIX, OSX, windows, Diverse Linux-distroer og med en tur innom IRIX i ny og ne. Jeg har aldri sagt at OSX er best i klassen(om du hadde sett noen av de tidligere postene mine hadde du sett det), men mener de heller ikke stryker, som du sier. Det er vel naturlig å sammenligne store desktop OS i denne sammenhengen vil jeg tro, i så måte kommer OSX bra ut sammenlignet med windows. Om du vil dra feks Linux inn så har feks kernel 2.6 også mange gamle upatchede hull. Generelt ikke så alvorlige som windows/osx, men allikevel upatchede. Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Antall upatchede hull (av totalt antall hull): WinXP 16%, OSX 9%, Linux Kernel 2.6 18%. Dette er ikke det hele bildet, man bør også se på hvor alvorlige hullene er (OSX kommer dårligst ut, tett fulgt av WinXP) og hva slags tilgang de gir (WinXP kommer dårligst ut her). 

Skjønner ikke helt hvordan du får OS X til å komme dårligst ut.

 

OS X

Unpatched 8% (7 of 84 Secunia advisories)

Hvor kritisk: crit_4.gif

 

Linux 2.6.X

Unpatched 18% (18 of 102 Secunia advisories)

Hvor kritisk: crit_3.gif

 

Windows XP

Unpatched 18% (29 of 163 Secunia advisories)

Hvor kritisk: crit_4.gif

 

OS X har rettet opp flest % feil.

Linux har de minst kritiske feilene.

 

Er ingen tvil om at Windows kommer dårligst ut. Hvem som kommer nest best kommer jo ann på om man ser etter "kvalitet eller kvantitet" på feilene.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Antall upatchede hull (av totalt antall hull): WinXP 16%, OSX 9%, Linux Kernel 2.6 18%. Dette er ikke det hele bildet, man bør også se på hvor alvorlige hullene er (OSX kommer dårligst ut, tett fulgt av WinXP) og hva slags tilgang de gir (WinXP kommer dårligst ut her). 

Skjønner ikke helt hvordan du får OS X til å komme dårligst ut.

...

7391234[/snapback]

Hei MCDr,

Jeg mente de kom dårligere ut på hvor alvorlige hullene var (Se på Criticality pie-chart):

post-18110-1164882790_thumb.png

post-18110-1164882807_thumb.png

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...