Gå til innhold

AMD kommer med 65 nm neste uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke lav end modeller av cpuer fra amd er noe å snyte av.

Utrolig mange som rapporterer om at de klarer lett 600 eller 700mhz overklokk på de nyere x2 cpu'ene. Og det uten å egentlig ha gjort ett reellt forsøk på å presse maskinen liksom. Når evt en dag jeg oppgraderer kommer jeg til å f.eks kjøpe den aller billigste 4x4 eller hva fan det skal hete, og heller bruke penger på ett bra hovedkort og kurant minne i helst 2gb pr brikke, istedet for flere tusen på cpu. Samme for skjermkort. Ett dx10 kort til en 1500 skulle vart meg lenge. Venter til prisene har fallet/stabilisert seg..

Om man derimot driter i penger er det jo en annen sak.

Personlig er det ikke så kult å kjøpe noe til 5000 for så at det koster 2500 nytt neste måned.

Lenke til kommentar
Når evt en dag jeg oppgraderer kommer jeg til å f.eks kjøpe den aller billigste 4x4 eller hva fan det skal hete, og heller bruke penger på ett bra hovedkort

7374770[/snapback]

Bare en liten saksopplysning: Den billigste 4x4 kommer nok på nærmere 10 000. Hvis du mener billigste X2-cpu blir vel det rundt tusenlappen.

7375581[/snapback]

Tror jeg å :hmm:

 

Og en ting til Dauemannen

Prøv og ungå banne her inne da... vi gjør det for ofte ellers :tease:

Lenke til kommentar

Meget interresant at AMD allerede nå vil få ut 65nm CPU'er. Det betyr at de har ryddet veien for K8L og vil ha meget lavt effektforbruk samt muligens et godt klokkepotensial.

 

Men det beste er lavt effektforbruk, som passer ypperlig i eks en shuttle el. Blir spennende å se prisene. 65nm tillater også mer ondie cache.

Lenke til kommentar

hva skal man egentlig med 65nm når man allerede har 90nm prosessorer (x2) på 65W og med L1-cache på 1 M ?? hmm... er de noe kraftigere?? mere overklokkingsvennelige??

 

skitt... bestilte meg netopp en ny x2 4200+ 90nm :( jaja.... kanskje jjeg skal returnere den??

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis kan de bli kaldere selv med samme effektbruk, en annen ting er at det er et viktig skritt for neste generasjon amd cpu'er.

 

De får også produsert flere cpu'er pr wafer som gir lavere produksjonskostnader, flere ut i markedet og lavere priser til forbruker! Ingen vits å returnere en fult dugelig X2 4200+ nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Forhåpentligvis kan de bli kaldere selv med samme effektbruk,

Dette må da være en forsnakkelse. Selv AMD kan vel ikke klare det?

7376554[/snapback]

 

De har allerede 2 med 89W TDP hvor den ene oppgis til å være 5-6 grader kaldere enn den andre modellen. Greit nok at watt er watt, men samme watt fra en lite flate spredd utover en like stor HS kan nok føre til at den kjører kaldere?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vet også at varme er watt, jeg kan ohms lov, har brukt gamle lyspærer og alt det her. Men man snakker om 65w fra forskjellige varmekilder av forskjellig størrelse. Watt er total varme fra utgangspunktet kjernen og ikke samme varme over hele flaten.

 

En enormt stor panelovn med 65w vil virke kaldere enn en bitteliten med 65w med. Spesielt om varmekilden under også er mindre på den ene enn den andre. kjerne -> HS

 

Men det er et annet aspekt, mindre kjerne bruker ofte mindre strøm og krever lavere spenning, som igjen gir utslag i lavere watt hvis alt annet er likt. Det er årsaken til at større kjerner ofte utgir mer watt/varme.

 

På en annen side kan man si at det er vanskeligere å transportere varme fra en liten overflate og at den derfor kan få motsatt effekt og kjøre varmere. Det gjenstår å se.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...