Gå til innhold

Ultrazoom - Fujifilm mot Panasonic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Panasonic og Fujifilm har laget de mest avanserte ultrazoomkameraene på markedet de siste to årene. I denne testen sammenligner vi siste generasjon fra disse produsentene.

 

Les mer

Ser ut som konklusjonssiden ikke er lagt ut ennå... Tok det lenger tid enn planlagt å skrive konklusjonen? ;-)

 

Edit: Der kom den til slutt, ja :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Der bestemte jeg meg hvertfall for at FZ50 ikke lenger er et alternativ. Bildekvalitet er da viktigst! Jeg har vurdert S6500, S9600 og FZ50 en stund nå, og nå står jeg igjen med to Fujifilm-kameraer. Så var det å finne ut hvilket av de to gjenstående som har best bildekvalitet da. :ermm:

Endret av buestad
Lenke til kommentar

S6500 er noe enklere i bruk, og har ikke fullt så høy oppløsning som S9500/S9600. Sensoren (CCD) er slik jeg har forstått det den samme som sitter i F30/F31, hvilken har utmerket bildekvalitet og er en fryd å bruke under dårlig belysning/kveldsbelysning.

S9500/S9600 har litt flere "proffe" egenskaper/innstillings muligheter, men er samtidig litt mindre oversiktelig.

For å skrive ut bilder i god fotokvalitet i A4 kvalitet trenger du ikke mer enn 6 Mpix. (Desverre later det til at ikke så mange andre enn Nikon med sin D40 tørr å realisere dette i dagens markedskonkurranse... Andre egenskaper som tone-, kontrast- og dynamisk omfang er mye viktigere for bildekvaliteten enn antall Mpix!)

Uansett hvilket du måtte velge kan resultatet bli svært bra. Det vil nok til slutt avhenge mest av deg og dine evner til å finne interessante motiv og formidle dette videre. Utstyret er kun verktøy og ikke noe mål i seg selv! Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Der bestemte jeg meg hvertfall for at FZ50 ikke lenger er et alternativ. Bildekvalitet er da viktigst!

 

Hva som gir best resultat vil jo variere fra situasjon til situasjon. Trenger du 400mm tele hjelper det ikke om S6500 eller S9600 er bedre på 300mm, og jo lengere tele du har desto viktigere blir bildestabilisering.

Men skal ikke argumentere for det ene eller det andre her. Da vi testet F30 tidligere i år sammnelignet vi litt med F11 og så vesentlig forbedringer på høy ISO. Støynivået var ikke blitt så fantastisk mye bedre, men Fuji hadde greid å redusere støynivået litt samtidig med at effekten av støyreduksjonen var redusert. Støynivået på F30 og S6500 er så og si identisk (med standard innstillinger) og det er jo som forventet med samme sensor.

Det som er poenget er egentlig S9600 og vha det vil yte. For F30/S6500 snakker Fuji om ny generasjon sensor, mens for S9600 nevner de ikke det men snakker om forbedret prosessering. Hvor mye av forbedringen i F30 som skyldes sensorgenerasjon og hvor mye som skyldes prosessering vet jeg ikke, men det er ingen tvil om at F30 er bedre på støy enn S9500 er. Så spørs det om S9600 er tilsvarende (eller helst litt mer) forbedret. En annen ting S9500/S9600 tilbyr er bedre kontroll over bildeparametere, og det vil jo også påvirke sluttresultatet.

 

Et siste poeng siden du sier at bildekvalitet er det aller viktigste. Alle disse kameraene gir jo tilgang til RAW som gir deg størst mulig kontroll over bildene og velger du raw slipper du jo unna Panasonics støyreduksjon.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Enig med Herr Brun.

Jeg har sikkert nevnt det "en og annen gang" her, men gjentar det gjerne: På jobben har jeg skrevet ut et større antall av mine favorittbilder på A4 glansede fotoark, fra alle mine digitalkamera gjennom tidene, og da spenner vi fra 1.3(!), 2, 4 og 8 megapixel. De henger lett blandet på veggen min, og jeg har ennå ikke hatt noen innom som har kunnet plukke ut hvilke som er tatt med lav oppløsning. Så lenge bildene er skarpe og fine, og man benytter skikkelige ark, påstår jeg altså at selv med snaue halvannen MP kan det bli utmerkede utskrifter. Den bortimot eneste fordelen (og det er selvsagt også et godt argument) med høy oppløsning er muligheten til å plukke ut utsnitt av bilder med opprettholdt kvalitet for utskrift.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Der bestemte jeg meg hvertfall for at FZ50 ikke lenger er et alternativ. Bildekvalitet er da viktigst! Jeg har vurdert S6500, S9600 og FZ50 en stund nå, og nå står jeg igjen med to Fujifilm-kameraer. Så var det å finne ut hvilket av de to gjenstående som har best bildekvalitet da.

Du bør kikke på Leica V-Lux 1 også. Hvis du leser denne tilbakemeldingen, skal det være ganske stor forskjell på signalbehandlingen på Leica og Panasonicen, selv om utgangspunktet er det samme (det er egentlig ganske logisk også). Husk også at Leicaen har PS Elements 4.0 for Windows og Mac samt et 512MB SD-kort i bundlen, så at prisen er litt høyere skyldes også det (i tillegg til at Leica tar litt for merkenavnet sitt, og i hvert fall i mine øyne et griselekkert design; enda bedre enn Panasonic, som heller ikke er dårlig)... Det koster jo 7000 kr, men skal faktisk ikke se bort fra at det er verdt det.

 

Skulle veldig gjerne sett en test her på Akam av denne Leicaen :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå hatt S6500fd et par uker og er veldig fornøyd. Synes bildene blir veldig bra både ute og inne. Fin dybde og fint lys.

 

Er positivt overrasket over blitzen. Den er knallgod i forhold til mitt gamle kamera, som er et eldre Fujifilm i megazoom klassen. Man kan stille på blitz-styken opp og ned slik at feks nærbilder av folk ikke blir "blåhvite" og bakgrunnen forsvinner.

 

Jeg bruker vanligvis P-programmet (full frihet på alle instillinger, enten mauelt eller auto) med iso fra 100 til 400. Over 400 er ikke bra nok. Bruker man Auto programmet inne blir det for mye støy etter min smak. (Auto velger ofte iso 800 med blitz og 1600 uten, i normalt innelys om kvelden)

 

I testen står det at det er litt begrenset med innstillinger, men for en amatør som meg som ikke vil bruke mer enn 4000 på kamera så holder det i massevis.

 

Min subjektive opplevelse av kameraet er veldig bra. Jeg gir terningkast 5+ hvis det er lov :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Der bestemte jeg meg hvertfall for at FZ50 ikke lenger er et alternativ. Bildekvalitet er da viktigst! Jeg har vurdert S6500, S9600 og FZ50 en stund nå, og nå står jeg igjen med to Fujifilm-kameraer. Så var det å finne ut hvilket av de to gjenstående som har best bildekvalitet da.

Du bør kikke på Leica V-Lux 1 også. Hvis du leser denne tilbakemeldingen, skal det være ganske stor forskjell på signalbehandlingen på Leica og Panasonicen, selv om utgangspunktet er det samme (det er egentlig ganske logisk også). Husk også at Leicaen har PS Elements 4.0 for Windows og Mac samt et 512MB SD-kort i bundlen, så at prisen er litt høyere skyldes også det (i tillegg til at Leica tar litt for merkenavnet sitt, og i hvert fall i mine øyne et griselekkert design; enda bedre enn Panasonic, som heller ikke er dårlig)... Det koster jo 7000 kr, men skal faktisk ikke se bort fra at det er verdt det.

 

Skulle veldig gjerne sett en test her på Akam av denne Leicaen :o)

7393351[/snapback]

 

Det merkelige er at de ser ut til å være nøyaktig samme kamereahus på disse. Alle knapper ol. er like. Hvorfor er Panasonic så mye dårligere på bildekvalitet og iso kvalitet?

 

I grunn virker det å være et "rebadga" FZ50 som heter Leica ... med bedre bildekvalitet og koster 3000,- mer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det merkelige er at de ser ut til å være nøyaktig samme kamereahus på disse. Alle knapper ol. er like. Hvorfor er Panasonic så mye dårligere på bildekvalitet og iso kvalitet?

 

I grunn virker det å være et "rebadga" FZ50 som heter Leica ... med bedre bildekvalitet og koster 3000,- mer.

8990648[/snapback]

 

Jepp, det er akkurat samme kamerahus. Mon tro hvor mye av innmaten som er lik?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...