Gå til innhold

AMD viser prototype på stue-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart ingen enda har klart noe lignende. Det må da være et marked for stuepc som kan streame musikk og film (og i andre codec'er enn det som følger med WMP). Spesielt nå som er det så mye flateskjermer, da kan man lese tekst og surfe litt osv i tillegg.

Godt tiltak AMD, jeg venter i spenning. Men jeg tror nok PS3 kommer til å ha et lite forsprang hvis Linuxbiten der faller på plass..

Lenke til kommentar
Rart ingen enda har klart noe lignende. Det må da være et marked for stuepc som kan streame musikk og film (og i andre codec'er enn det som følger med WMP). Spesielt nå som er det så mye flateskjermer, da kan man lese tekst og surfe litt osv i tillegg.

Godt tiltak AMD, jeg venter i spenning. Men jeg tror nok PS3 kommer til å ha et lite forsprang hvis Linuxbiten der faller på plass..

7303379[/snapback]

 

Fordelen med en PC er jo at den kan brukes til alt som man har av brunevare på stuen nå. Inkludert satelitt/kabel-boks.

 

Tror stue-PC'en er avhengig av bredere støtte for slike sat/kabel-kort fra leverandørene (viasat/CD) for at det virkelige gjennombruddet skal skje. Ev. når bakkenettet er utbygd og de tullingene får skikkelig støtte for DVB-T kort på markedet.

Lenke til kommentar

Markedet for dette er ganske lite akkurat nå tror jeg men markedet må skapes først. Mange kunne tenke seg en slik men usikkerheten er stor bland de vanlige forbrukerne. Men med tiden så vill nok disse ta det meste av markedet for mange andre systemer tror jeg. Du har ikke noe bruk for dvd, hd-dvd eller Blue-ray spiller med en sånn maskin.

 

Prisen for disse burde kunne komme ned i ca 5-6000kr med tuner, hdd, hd-dvd el Blue-ray. Sammen med fjerkontroll osv.

Lenke til kommentar

Prisen er eneste grunn til at jeg ikke har htpc. Det ville bli fryktelig kostbart for meg å lage en htpc som dekker kravene om absolutt stillhet, design og funksjonalitet. Samt at jeg måtte brukt mye tid for å få et fungerende oppsett.

 

Den dagen en ferdig, bra htpc kommer til rundt fem høvdinger tror jeg langt flere ville vurdert det. Da skal den selvsagt være vifteløs, rask, ha fjernstyring via fjernkontrol som ikke krever at du ser et os med menyer, støtte formater og se bra ut. Oooog, legg til at den skal være stabil og ikke kræsje :)

Lenke til kommentar
Den dagen en ferdig, bra htpc kommer til rundt fem høvdinger tror jeg langt flere ville vurdert det. Da skal den selvsagt være vifteløs, rask, ha fjernstyring via fjernkontrol som ikke krever at du ser et os med menyer, støtte formater og se bra ut. Oooog, legg til at den skal være stabil og ikke kræsje :)

7303641[/snapback]

Og den må ikke kunne brukes som PC, tlf. eller noe sånnt.

Lenke til kommentar

"Stabil og ikke kræsje"... det blir som å finne opp hjulet i så fall ;)

 

Canal Digital har jo satt en effektiv stopper for å bruke HTPC ved å parre kort og tuner. De kunne i det minste fått godkjent en kortleser eller noe så man kan bruke noe av mulighetene digitalTV faktisk gir oss.

 

Kan man også kjøre digital lyd ut til ekstern DAC så vil man med gode ripper og en bra DAC ha et bedre utgangspunkt for god lyd enn cd-spillere. Konstant bit-strøm fra HD banker ethvert cd-drev.

 

Det er så mye som kan bli bra med en HTPC så jeg håper AMD får fart på sakene. Market kommer til å vokse i takt med prisfall og brukervennlighet. At ikke Hi-Fi bransjen har hevet seg seriøst inn i dette syntes jeg egentlig er litt rart.

Lenke til kommentar

For min del er det i hovedsak to momenter som må være i boks før jeg skaffer meg HTPC: Støy og pris.

Prisen for HTPC så langt har vært alt for høy.

 

Mitt ønske er et skikkelig DVB-T kort sammen med en HTPC. Generelt vil jeg si at en HTPC er langt mer fleksibel en standard brunevarekomponenter. En HTPC er langt enklere (og billigere) å oppgradere og tilpasse til sitt eget behov.

Lenke til kommentar

Grunnen til at HTPC ikke slår helt ann hos vanlige folk er rett og slett at det er for vanskelig.

 

Styringen av f.eks. MCE fra MS er lett for de som kan, men for helt vanlige folk, den store folkemassen, så blir det for vanskelig. Spesielt så er nok display funksjonen vanskelig. Jeg har sett litt på det, og gadd ikke det med min. Jeg bruker heller ikke TV/opptaker, eller noe MCE type applikasjon på min, men kun rein Windows. Det går så mye kjappere til avspilling av nedlastet matrialle og annet.

 

Så når man greier å lage en HTPC med programmvare som er like enkel som en VHS spiller / DVD opptaker å bruke, og det rett ut av esken, så vil det nok være flere som vil kaste seg på.

 

Det er jo flere HTPC kabinetter i dag som ikke ser så aller verst ut

Lenke til kommentar
Grunnen til at HTPC ikke slår helt ann hos vanlige folk er rett og slett at det er for vanskelig.

Jeg syns ihvertfall det er vanskelig med fanget fult av fjernkontroller.

 

Men skal kona se Hotell Cæsar så skal kona se Hotell Cæsar ..... Og noe må man gjøre (eller la vær å gjøre) for å ha kvinnfolk i hus. :D

Lenke til kommentar

Spørsmål er pris. Ser for meg at den kan bli en konkurrent til "medieaspillere m/hdd" som har ymse støtte for avanserte filmformater pr. i dag. Men markedet ligger hos de som kan bruke dette.

 

Kan de få den til å koste under 4000,- så vil den utkonkurere mange av de kraftige mediapsillerne man får kjøpt i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Grunnen til at HTPC ikke slår helt ann hos vanlige folk er rett og slett at det er for vanskelig.

 

 

Dette er nok den viktigste grunnen. Det er vanskelig å markedsføre en "boks" som koster 10 høvdinger eller mer og som folk ikke forstår hva egentlig gjør.

 

PC-produsentene forstår heller ikke hvordan dette markedet fungerer. Det gjør derimot "brunevarefirmaene" og de har allerede erstattet video-recorderen med HD-recorderen. I motsetning til htp-ene er dette et produkt som både er besnærende enkelt å forstå og å bruke.

Lenke til kommentar

Enig med sisttalende. HTPC'er har fortsatt fokus på feil plass, mens brunevareprodusentene får det til med bl.a. hd-opptakere. Tilogmed min mor får til å bruke hd-opptakeren hjemme, men hun skjønner null og niks av en media-pc.

 

Lettforståelig fjernkontroll, minimalt UI og tydelige valg er en nødvendighet for at majoriteten skal begynne å bruke HTPC'er.

Lenke til kommentar

Det finnes et marked for dette i det stadig voksende "nerde samfunnet". De blir fler og fler og om snart er avansert pc bruk like selvfølgelig som mobiltelefoner for 30 åringer i dag.

 

Men selv om det finnes STORE kundegrupper allerede i dag så er det prisen de feiler på. Det nytter ikke å lansere en slik boks over 4000,- når man får kjøpt avanserte brunvare bokser til 3.500,- som gjør _nesten_ alt du kunne tenke deg.

 

2.500-4000,- så skal man se at mediaspillerne synker i salgt. Samt å selge den som "alt i ett" konsept så kan man også etterhvert nå flere enn de som i dag kan data.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...