Gå til innhold

Nikon D40 er offisiell!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, ikke bare min smak. Nikon sa de ikke hadde solgt noe særlig av sølvversjonen av en del andre kameraer i forhold til svart versjon, og det var tilløp til applaus blant de fremmøtte på lanseringspressekonferansen, da Nikon sa sølvversjonen av D40 ikke kom til å være tilgjengelig i Norge sånn i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Dette med autofokusmotoren har blitt diskutert tidligere, og som artikkelen selv sier er kamera beregnet for førstegangs kjøpere. Jeg leser dette som førstegangsbrukere av speilrefleks. En man over nomalt intressert amatør med dyre analoge objektiver i høy prisklasse er ikke dette et kamera som er tiltenkt denne brukeren, mer D80 eller D200 som er best med denne kombinasjonen.

 

Synes derfor det blir feil å trekke ned kamera for noe det ikke skal gjøre!

Lenke til kommentar
Dette med autofokusmotoren har blitt diskutert tidligere, og som artikkelen selv sier er kamera beregnet for førstegangs kjøpere. Jeg leser dette som førstegangsbrukere av speilrefleks. En man over nomalt intressert amatør med dyre analoge objektiver i høy prisklasse er ikke dette et kamera som er tiltenkt denne brukeren, mer D80 eller D200 som er best med denne kombinasjonen.

 

Synes derfor det blir feil å trekke ned kamera for noe det ikke skal gjøre!

7297206[/snapback]

 

Med førstegangskjøpere mente jeg først og fremst de som ikke har hatt digitalt speilrefleks før. mange av disse vil være folk som har hatt analoge speilreflekskameraer tidligere, eller har slektninger som har det. Dermed er det ganske mange som har tilgang på kvalitetsoptikk som i utgangspunktet har autofokus, men som ikke har AF-motor, og da mister de en vesentlig funksjon ved optikken. Det er viktig at potensielle kjøpere er klar over dette, spesielt siden Nikon har hatt samme fatning siden ørten hundre og grønnkål, kun med små endringer, og de bruker det faktum ganske aktivt i sin markedsføring. Dette vil IKKE si at jeg "trekker ned" et ellers ok kamera.

 

Med innføringen av et kamera som ikke kan fokusere uten AF-motor har Nikon tatt et stort - og ganske risikabelt - steg, men ikke nødvendigvis et negativt et. Jeg har på følelsen at dette f.eks. vil bety nye utgaver av de fleste av Nikons objektiver i nærmeste fremtid, med bl.a en del fastoptikk som nå vil får AF-motor.

 

AF-S optikk har hittil hatt tendenser til å være ganske dyrt også, noe som også kan vise seg å være et problem for brukerne av D40.

 

Jeg tror for øvrig at Nikon sitter på en vinner i D40. Jeg fikk veldig godt inntrykk av kameraet på pressekonferansen.

Lenke til kommentar
Både kamera og kitobjektiv slippes i sølvutgave i tillegg til tradisjonell svart, men heldigvis ikke i Norge.

 

Det er vel journalistens egen smak som har blitt beskrevet her?

7295624[/snapback]

 

Ja utrolig dumt og ikke mindst useriøst skrevet.

 

Syns den i sølv er vanvittig mye finere.. og nå som Sony er kommet inn på markedet tipper jeg der begynner å bli fokus på stil også - og det er bestemt ikke negativt, tvertimot.

Lenke til kommentar
....

Med innføringen av et kamera som ikke kan fokusere uten AF-motor har Nikon tatt et stort - og ganske risikabelt - steg, men ikke nødvendigvis et negativt et. Jeg har på følelsen at dette f.eks. vil bety nye utgaver av de fleste av Nikons objektiver i nærmeste fremtid, med bl.a en del fastoptikk som nå vil får AF-motor....

 

Jeg må si meg enig her..

Det er først og fremst denne endring i holdning vedrørende bakoverkompabilitet og ideen om Nikon som en entusiastens produsent som kan være på vei mot en ny retning. Som sagt kan endringer være av det gode og dårlige slaget- vi får se hvorvidt dette kun var en fokusering av segment eller noe mer i ettertid.

 

Om jeg enda ikke har utnyttet valgmuligheten på mitt D70s så mye enda selv, er jeg utrolig glad for å kunne bruke min ene AF-D linse i tillegg til mine AF-S. Vissheten om dette er verd en del også.

 

Når det gjelder dette med pris og AF-S er det vel bare et tidsspørsmål før det meste av objektiver vil få dette. AF-S motorer har vi jo nå sett helt ned i de billigste modeller som 18-55mm AF-S DX!!

 

Jeg må forøvrig få lov til å si at sølv/sort diskusjonen muligens er teit, men personlig synes jeg sølvmodellene utstråler.... BILLIG (og dødharry)! -Som om man må male over dritt med noe skinnende for å gi et inntrykk av kostbarhet! La oss si det sånn.. det er mer enn en god grunn til at proffutstyr kommer i matt sort! Sølvmaling er i mine designerøyne et dårlig forsøk på å imitere metall!

 

..og hva Sony og design angår- Foreløpig vil jeg si at deres A100 er et lavmål i form/estetikk i motsetning til hva f.eks Pentax, Nikon og Panasonic har levert.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Både kamera og kitobjektiv slippes i sølvutgave i tillegg til tradisjonell svart, men heldigvis ikke i Norge.

 

Det er vel journalistens egen smak som har blitt beskrevet her?

7295624[/snapback]

 

Ja utrolig dumt og ikke mindst useriøst skrevet.

7297946[/snapback]

 

Ja fortsetter denne alvorlige trenden kan vi snart sette Akam.no i samme bås som Ken Rockwell, hvor at bare er biastull!

 

Personlig syntes jeg det var en gøy bemerkning som kunne spritet opp enhver kjedelig faktabasert reportasje, og skrevet på den måten som det er, skal du ha ganske vilje for å tenke at skribenten har alltid rett, og at fra nå av kan du kun handle svarte kule kamera.

Det frisker bare opp teksten etter min mening, og fører ikke til feilinformasjon på noen måte. Alt trenger ikke være stivt og korrekt, bare se på TopGear, underholdning og god kunnskap formidlet i samme pakke.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Vil det bli feil å påstå at kjøpere av Nikon D40 er brukere som kommer til å ha kit objektivet som sitt eneste objektiv? (basert på min egen oppfattning)

 

Og at en kjøper som ser seg ut alternativer og flere objektiver, velger et annet kamera? (D80 eller annet merke)

Og skulle kostnadene bety mest ville en slik bruker vunnet mest på å handle brukt?

Lenke til kommentar

Interessant denne kranglingen angående sort vs sølv og hva enkelte legger i ulike farger.

 

Jeg har mange års erfaring fra hifi-bransjen og der har det nesten utelukkende vært sorte bokser, men de siste 10 årene har flere og flere tilbudt sølv og til dels "gull" utførelse, noe de få som begynte med dette fikk mye skryt for for å tenke på design (og dermed sanke poeng hos kjøperens bedre halvdel)og ikke bare funksjon. Nå er det veldig mange produsenter av hifi-utstyr som tilbyr sølvutgaver. Ikke mindre interessant har jeg lagt merke til at databransken har gått motsatt vei, der har de gått fra forskjellige gråtoner (fra sølv til hvitt) til sort og gjør stor suksess med det.

Lenke til kommentar
Interessant denne kranglingen angående sort vs sølv og hva enkelte legger i ulike farger.

 

Jeg har mange års erfaring fra hifi-bransjen og der har det nesten utelukkende vært sorte bokser, men de siste 10 årene har flere og flere tilbudt sølv og til dels "gull" utførelse, noe de få som begynte med dette fikk mye skryt for for å tenke på design (og dermed sanke poeng hos kjøperens bedre halvdel)og ikke bare funksjon. Nå er det veldig mange produsenter av hifi-utstyr som tilbyr sølvutgaver. Ikke mindre interessant har jeg lagt merke til at databransken har gått motsatt vei, der har de gått fra forskjellige gråtoner (fra sølv til hvitt) til sort og gjør stor suksess med det.

7298660[/snapback]

 

Strengt tatt er det mye lettere å få tak i "sølvfarge" (alu), nå enn det var før, da alt var beige. Men utvalget av svart er også bra. (forsåvidt ofte i kombinasjon).

 

AtW

Lenke til kommentar
Interessant denne kranglingen angående sort vs sølv og hva enkelte legger i ulike farger.

 

Jeg har mange års erfaring fra hifi-bransjen og der har det nesten utelukkende vært sorte bokser, men de siste 10 årene har flere og flere tilbudt sølv og til dels "gull" utførelse, noe de få som begynte med dette fikk mye skryt for for å tenke på design (og dermed sanke poeng hos kjøperens bedre halvdel)og ikke bare funksjon. Nå er det veldig mange produsenter av hifi-utstyr som tilbyr sølvutgaver. Ikke mindre interessant har jeg lagt merke til at databransken har gått motsatt vei, der har de gått fra forskjellige gråtoner (fra sølv til hvitt) til sort og gjør stor suksess med det.

7298660[/snapback]

 

Strengt tatt er det mye lettere å få tak i "sølvfarge" (alu), nå enn det var før, da alt var beige. Men utvalget av svart er også bra. (forsåvidt ofte i kombinasjon).

 

AtW

7298716[/snapback]

Her tenker du sansynligvis på min lille kommentar angående databransjen.

 

Jeg skrev ikke at sort har tatt over helt for grå/sølv, men at de har innført sort med suksess. En kjapp titt på kompletts nettsider ser det ut til at rundt halvparten av kabinetter og skjermer tilbys i sort. Å komme opp i 50% andel på de få årene man har tilbudt sort i databransjen, vil jeg karakteriesere som en stor suksess. Ikke så ulikt hifbransjen når det gjeder andel vil jeg tro, men de har tilbudt sølv litt lenger. På bakgrunn av dette ser jeg ingen grunn til at sølv i fotobransjen* også vil bli en suksess. Ikke som enerådende farge, men som kan tilbys for de fleste modellene, eller i kombinasjon som du også nevner.

 

*Edit, her tenker jeg på SLR-kamera og ikke kompaktkamera som man knapt får i annet enn sølv.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Er ikke D40 to skritt tilbake om jeg har forstått det rett?

 

6,01MPiksler og ikke støtte for eldre objektiver?

Er det noe jeg har oversett, så vær snill og korriger meg.

7299008[/snapback]

6 MP er "mer enn nok" i de aller fleste tilfeller. Gjenbruk av den gamle sensoren er kostnadsbesparende, det samme er det å ikke inkludere fokusmotor i kamera.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...