Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Z710i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test dette. Jeg er imidlertid nærmest yrkesskadet og fant noen småting å kommentere. ;)

 

I infoboksen under skjerm og menyer står det kun fakta om hovedskjermen, normalt skriver dere fakta om begge skjermene her.

 

I ytelsesgrafen står det at W950i scoret 52 / 38 mens samme graf i testen av W950i viser resultatet 524 / 384. Hvorfor forskjellige tall (eller her: en null mindre)? Jeg skjønner ikke helt hvordan disse tallene skal gi oss lesere mulighet til å vurdere ytelse fra to modeller opp mot hverandre når dere oppgir resultatet på forskjellige måter helt tilfeldig. Jeg foreslår at dere vurdere en standard som gir samme verdi i alle tester (at ytelsen 750 er 750 i alle tester). :)

Lenke til kommentar

Hei,

når det gjelder skalaen på ytelsestestene så er vel tanken at det er enklere å forholde seg til to-sifrede resultater, men dette er ikke noe jeg bestemmer. Regner med noen fra redaksjonen svarer på dette :)

 

Og her ble data om den eksterne skjermen kort og greit oppsummert i teksten så jeg vurderte det nå slik at det var greiest å ha det slik som det står, men utelukker ikke at jeg endrer det :)

Endret av audunms
Lenke til kommentar

er det meg eller hamrer dere på designet av mobilen både under design delen og under meny delen av testen?

 

for min del så vil jeg si at jeg ikke har noe problem med at mobilen er litt lubben. og jeg stusser på kommentaren om ting som stikker ut. eneste som "stikker ut" er vel antennebøylen. og den er såpass brettet bak skjermleddet at jeg ikke vil si den er mye å pirke på.

 

alt i alt, jeg liker utseende på denne kompisen her mye bedre en W710. sistnevnte blir for iøynefallende med 2-3 farger, gummiområdere og annet.

 

at hodetelefoner ikke er "hi-fi klubb sertifisert" :p og minnekort er lite kan jeg leve med ;)

 

jeg tror nok den vil være en grei erstatter for min T610 arbeidshest :)

 

bare litt synd med det at bildene blir støyfylte med en gang lyset i rommet blir en tanke svakt. hrmf...

Lenke til kommentar

Hei,

siste avsnitt på første side er en kjapp oppsummering av både design/byggekvalitet og skjerm/menyer.

Og lyden vil nok være bra nok for veldig mange, men et større minnekort er du nesten nødt til å kjøpe skal du bruke den som mp3-spiller.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Ikke kjøp denne mobilen. Har hatt den i to uker nå og den har et helt helt ekstremt strømforbruk. For å teste batteriet ladet jeg den over natten og lot den ligge urørt. Etter nesten 36 timer var den tom for strøm. Produsenten annonserer 300 timer.

 

Ved normal bruk må den garantert lades før det har gått 12 timer.

 

En bekjent har en W710i og har samme problem. Derfor tror jeg ikke dette er en feil ved mitt batteri men ett problem med telefonen.

Lenke til kommentar

Hei,

da må det nok være noe feil med din telefon, dårlig dekning kan nok også påvirke noe, men neppe så mye. Jeg har jo testet både W710i og Z710i og ikke hatt problemene som du beskriver. Z710i hadde jeg også liggende uten å bruke den for å se hvor lenge det varte, og jeg mener det gikk en uke før batteriet var tomt.

 

Så med andre ord - send inn telefon og lader for en sjekk, og bytt eventuelt SIM-kort.

Lenke til kommentar

Anaesthesis: Det er flere ting som kan gjøres for å få batteriet til å holde lenger, både ved bruk og standby.

Og er det noe annet som kan slås av for å spare strøm?
1. Skru ned lysstryken i skjermen til 50-60 % (Innstillinger > Skjerm > Lysstyrke).

[...]

3. Husk å skru av blåtann når den ikke er i bruk.

7286735[/snapback]

Videre bør du velge et tema med en ikke-animert bakgrunn, eventuelt overskrive den animerte bakgrunnen ved å velge et bilde som bakgrunn, passe på at du under samtaler ikke holder fingerne direkte på antennen (det er så alt for mange som holder mobilen idiotisk) og at SIM-kortet ditt er nytt.

 

Det siste er faktisk veldig undervurdert som grunn til dårlig batterilevetid. Har selv opplevd at å bytte SIM-kort når kunder klager på dårlig batterilevetid på sin helt nykjøpte mobiltelefon har fikset problemet. Håper dette hjelper. :)

Lenke til kommentar

hmm, kjøpte meg telefonen jeg og tiden får vise om jeg får problemer med strømforbruket. takket nei til nytt simkort når jeg kjøpte den, jaja...

 

så langt har jeg hatt det alt for morro med å leke meg så strømforbruket har vært seriøst høyt av den grunn ;)

 

den animerte bakgrunnen, går den selv om telefonen er klappet sammen?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
den animerte bakgrunnen, går den selv om telefonen er klappet sammen?
Jeg tror ikke det skal ha noe å si når skjermen er slått av (les: lukket), men så har jeg aldri hatt en kamskjelltelefon fra SE. Derimot har jeg merket stor forskjell på min K800i mht menyhastighet og strømforbruk ved å bytte tema. Det orginale temaet på K800i er nemlig veldig tregt. Jeg har derfor byttet tema og skiftet bakgrunnen til et (ikke-animert) bilde med det resultat at telefonen reagerer raskere. :)
Lenke til kommentar

mulig det.

 

nåja, skrudde av bakgrunnen på themet jeg bruker for øyeblikket.

 

men ser ut til at Z710 gjør som min "gamle" T610 (når kom den ut igjen) når den hviler. skrur av alt av skjermer og lys. om en ikke er sikker kan en tro den er skrudd av.

 

dette ser ut til å gjelde også når den ligger åpen en stund.

 

virker forresten som begge skjermene lyser uansett om den er åpen eller lukket. kansje dem bruker samme backlightekilde?

Lenke til kommentar
kansje dem bruker samme backlightekilde?
Litt sannsynlig. Ytterskjermen er vel STN mens hovedskjermen er TFT og det ville vært helt meningsløst å gi STN-skjerm samme belysning når det er akkurat bakgrunnsbelysningen som gjør at STN er snillere på strømmen enn TFT. I tillegg ville det bety at omkring 0,5" belysning står på uten å ha en skjerm å belyse...

 

hobgoblin: Fint om du kan gi beskjed om batteriet blir bedre, hadde nemlig tenkt på en Z710i til lillebror. :)

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Ikke kjøp denne mobilen. Har hatt den i to uker nå og den har et helt helt ekstremt strømforbruk. For å teste batteriet ladet jeg den over natten og lot den ligge urørt. Etter nesten 36 timer var den tom for strøm. Produsenten annonserer 300 timer.

 

Ved normal bruk må den garantert lades før det har gått 12 timer.

 

En bekjent har en W710i og har samme problem. Derfor tror jeg ikke dette er en feil ved mitt batteri men ett problem med telefonen.

7305311[/snapback]

Jeg kan avkrefte dette.

 

Kjøpte denne telefonen i slutten av oktober til min mor's bursdag. Hun bruker telefonen dagblig både til å ringe samt sende SMS og høre på radio.

 

Hun lader telefonen i gjennomsnitt to ganger i uken. Etter å ha vært på over natten fra klokken 2300 til 0800 hadde den brukt 5% av batteriet.

Lenke til kommentar
Deretter er det imidlertid stopp. Kun ett ekstra nytteprogram følger med, nemlig World Clock. Vi kan altså trygt fastslå at Z710i ikke er rett telefon for den krevende proff-brukeren.

Converter +flere andre gratis applikasjoner ligger på Sony Ericsson Mobile Internett for nedlastning. Ligger link i telefonens WAP-leser.

 

Dette er gratis å laste ned, betaler kun for data-volumet. Dette gjelder også flere SE telefoner.

Lenke til kommentar

også har en alltids wap.getjar.com.

 

og med opera mini og livemsn så er mine behov dekket (ja telefonens egen webleser funker også).

 

hmm, fant ut av det baklyset tror jeg. det er rett og slett ingen skillevegg mellom skjermene. så når baklyset på den ene skjermen skrus på så lyser den indirekte opp den andre også selv om den ikke står på.

Lenke til kommentar
mulig det.

 

nåja, skrudde av bakgrunnen på themet jeg bruker for øyeblikket.

 

men ser ut til at Z710 gjør som min "gamle" T610 (når kom den ut igjen) når den hviler. skrur av alt av skjermer og lys. om en ikke er sikker kan en tro den er skrudd av.

 

dette ser ut til å gjelde også når den ligger åpen en stund.

 

virker forresten som begge skjermene lyser uansett om den er åpen eller lukket. kansje dem bruker samme backlightekilde?

7307021[/snapback]

Kan endre i menyen slik at ytterskjermen står på hele tiden. Lyser selvfølgelig ikke men står i det minste på hele tiden og vider dekning, klokke osv. Det at det lyser i både ytterskjemen og innerskjermen samtidig er det samme som på damas SE Z520i, men kan godt tenkes at hobgoblin har rett der med at det ikke er noen skillevegg mellom skjermene.

Lenke til kommentar
Anaesthesis: Det er flere ting som kan gjøres for å få batteriet til å holde lenger, både ved bruk og standby.
Og er det noe annet som kan slås av for å spare strøm?
1. Skru ned lysstryken i skjermen til 50-60 % (Innstillinger > Skjerm > Lysstyrke).

[...]

3. Husk å skru av blåtann når den ikke er i bruk.

7286735[/snapback]

Videre bør du velge et tema med en ikke-animert bakgrunn, eventuelt overskrive den animerte bakgrunnen ved å velge et bilde som bakgrunn, . Håper dette hjelper. :)

7305417[/snapback]

 

 

Takk for tipset. Siden jeg har en bekjent med W710i med samme problem har jeg lite tro på at det er mitt batteri eller lader. Nå har jeg skrudd ned lysstyrke til 50% som er mer enn godt nok og valgt en fast bakgrunn. Må si at kapasiteten har forbedret seg vesentlig.

 

Jeg ladet den over natten til klokka 07 idag. Når jeg så på den klokka 10 uten å ha brukt den så viste batteriet 90%. Altså 10% reduksjon på tre timer. Mulig jeg må sende den inn allikavæl? Men jeg tror lite på at det løser seg. Jeg kjøpte forresten ett uorginalt batteri hos ClasO til min forrige K700 som jeg også alltid slet med batterikapasiteten. ClasObatteriet var langt bedre enn det gamle noen gang hadde vært, så mulig det er en svakhet i batteriene SE leverer?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...