Gå til innhold

AMD demonstrerte 4x4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir jo ikke langt unna prisen til Intel iallefall. Men var utrolig spennende konsept. For da kan jo de som har allerede kjøpt dual core få quad core uten å måtte bytte ut gamle CPU'en.

 

Også spennende er at både nvidia og ATI er blandet opp i dette. Hadde vært morro å sett både SLI og Crossfire støtte på et og samme kort. Ikke at jeg har stor tro på at det vil skje :p

Lenke til kommentar
Noen formening om pris på dette her?

7257685[/snapback]

Sikkert dyrere en en 4kjerner fra Intel, men digg da dette støttes av litt flere programmer, da dette ikke er en "fire kjerner", men 2 dobbeltkjerne prosessorer.

rett meg om jeg tar feil :thumbup:

7257711[/snapback]

Til og begynne med er det 2 cpuer med 2 kjerner.

Men skal senere støtte 2 cpuer med 4 kjerner :)

 

Men sjønner ikke hvorfor det heter 4x4 :dontgetit:

Lenke til kommentar
Noen formening om pris på dette her?

7257685[/snapback]

Sikkert dyrere en en 4kjerner fra Intel, men digg da dette støttes av litt flere programmer, da dette ikke er en "fire kjerner", men 2 dobbeltkjerne prosessorer.

rett meg om jeg tar feil :thumbup:

7257711[/snapback]

Vel du har nok rett i at det er 2 dual cores. Det har jo vært kjent lenge. Hvorfor to dual cores skulle ha bedre programstøtte bare fordi de er lokalisert i to sokler fremfor kun en sokkel slik som i Intel's nåværende system er for meg mildt sakt en gåte. Dvs. jeg antar med overveiende sikkerhet at du er helt på jordet. :)

Lenke til kommentar
Sikkert dyrere en en 4kjerner fra Intel, men digg da dette støttes av litt flere programmer, da dette ikke er en "fire kjerner", men 2 dobbeltkjerne prosessorer.

rett meg om jeg tar feil  :thumbup:

7257711[/snapback]

Du tar feil. :) Et program vil oppleve forskjeller (kanskje hovedsakelig i minnebåndbredde) mellom de to løsningene, men "støtten" er den samme.

 

Knick Knack var visst raskere på labben...

Lenke til kommentar
..dette støttes av litt flere programmer, da dette ikke er en "fire kjerner", men 2 dobbeltkjerne prosessorer.

Som AJ tidligere også har hintet, for et program er det i de aller fleste tilfeller helt likegyldig hvordan de to, tre fire, fem åtte kjernene er tilkoblet og "støtte" for to kjerner gjør ikke at den ene måten er bedre enn den andre.

 

For da kan jo de som har allerede kjøpt dual core få quad core uten å måtte bytte ut gamle CPU'en.

Har allerede socket F ?

Lenke til kommentar
Noen formening om pris på dette her?

7257685[/snapback]

Jeg vil tippe hovedkortene blir uvanlig dyre (trolig rundt 2000kr for de billigste). Prosessorene vil jeg gjette kan koste fra ca 6000kr (topakning FX70) til over 10.000kr (topakning FX74). I løpet av vinteren vil nok også FX76 på 3,2GHz lanseres og overta prisen til FX74. FX 70, 72 og 74 vil nok på vanlig måte rykke ned hakk på prisstigen.

 

Ok, blir disse 4x4 med socket AM2eventuelt AM2+ også? Noen som vet? Hvis ikke, hvorfor blir det bare socket F når AM2 har akkurat kommet ut?

7257843[/snapback]

Neppe. 4x4-plattformen skal kun være sokkel F grunnet flere pinner til HT-busser til kommunikasjon mellom soklene, men det betyr ikke at AM2 skal dø ut. AM2 vil fortsatt ha et langt liv forran seg. K8L med 4 kjerner vil komme i utgaver med både AM2 og sokkel F, slik at man får inntil 8 kjerner på 4x4-hovedkort.

Lenke til kommentar

Et oppsett med 2 sokkel HK, hvor 2 kjerne CPU støttes, burde kalles 2x2 etter min mening. Det blir et mer naturlig uttrykk i en slik sammenheng og noe de fleste vanlige forbrukere skjønner..

 

2 "ganger" 2 er jo 4.. altså 4 kjerne system..

 

Da jeg så 4X4 så tenkte jeg på HK med 4 stk cpu sokler, og som hver støttet 4 kjerne cpu..

 

Men det er no min mening da :)

 

Men man har jo ikke 8 hjul på en 4x4 bil heller da.. hehe

Endret av ChillyWilly
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...