Gå til innhold

Telefonen som lar deg være sjefen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har VELDIG lyst på en sånn en, tanken på å kunne programmere mine egne programmer til den med C/C++ og GTK+ er veldig fristende. :)

 

Hvordan linux-kjernen snakker med GSM-delen er da irrelevant, så lenge det finnes et godt API til det?

 

Lurer litt på hva denne vil koste når den kommer til norge, diverse artikler på nettet sier mellom $250 og $350, men vi kan vel forvente det dobbelte her i Norge...

 

Hvordan produsenten har greid å presse prisen så lavt er uvisst.

 

Mobilen selges nesten uten programvare, rett og slett, så de har nesten ingen utgifter til utvikling av programvare, annet enn et par livsviktige programmer (som WM, UI-toolkit og GSM-system) og den anstrengelsen brukt til å sy det hele sammen til et fungerende system. Målet er at andre skal skrive applikasjonene til telefonen, basert på hva folk faktisk ønsker (open source sin største styrke). :)

Lenke til kommentar

Endelig kommer en leverandør med slike tjenester. Har savnet dette siden dag 1 jeg fikk meg mobil. Vi ser at de fleste tilbydere kan bygge en pc etter dine ønsker, og nå har den kommet til mobilverden. Velkommen skal du være!

 

Trenden vil nok endre seg, og flere aktører kommer helt sikkert til å følge opp. Det er desverre en stund til Nokia og SE og andre produsenter kan tilby denne tjenesten, men jeg tror og ønsker at det kommer.

 

Jeg lurer fælt på hvordan logistikken og bestillinga foregår. Det må vel være fryktelig lang leveringstid på dette greiene her vel?

Lenke til kommentar
Endelig kommer en leverandør med slike tjenester. Har savnet dette siden dag 1 jeg fikk meg mobil. Vi ser at de fleste tilbydere kan bygge en pc etter dine ønsker, og nå har den kommet til mobilverden. Velkommen skal du være!

 

Trenden vil nok endre seg, og flere aktører kommer helt sikkert til å følge opp. Det er desverre en stund til Nokia og SE og andre produsenter kan tilby denne tjenesten, men jeg tror og ønsker at det kommer.

 

Jeg lurer fælt på hvordan logistikken og bestillinga foregår. Det må vel være fryktelig lang leveringstid på dette greiene her vel?

7246733[/snapback]

 

Vi snakker ikke tjenester, vi snakker å rett og slett levere en open source-telefon, som leveres nesten helt ribbet. Logistikk og bestilling er da kjempeenkelt, da du får bare telefonen med et minimum av stash, og legger inn ekstra programvare selv.

 

Jeg tror heller ikke SE og Nokia tør å følge opp, de vil i beste fall sitte på gjerdet i et år eller to før de tør å kaste seg utpå. Det er nemlig utrolig risikabelt å gjøre slik som FIC har gjort her, og SE/Nokia er for store til å tørre slikt. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Telefonen (NEO1973) vil kunne bestilles via web, og prisen er satt til USD $350. Planen var at salget lanseres globalt allerede i januar 2007, men det har blitt utsatt til februar i stedet. Dette, pluss slunken mengde forhåndsinstallert programvare, gjøres for å spare distribusjonskostnader og oppnå lavere pris.

 

Enkelte vil kanskje sammenligne denne telefonen med Apples fremtidige (kommer rundt jul til Europa, og krever binding?). Her finner du en fin oversikt over hardware-specs:

http://www.linuxtogo.org/gowiki/OpenMoko/iPhone

 

Ja, den vil få Bluetooth allerede i første versjon. Ellers har den jo (A)GPS og veldig høyoppløselig skjerm (for stylus). Jeg håper versjon2 får WiFi.

 

Jeg tror dette blir en verdig kandidat for å erstatte min Nokia 3310 ;-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...