Gå til innhold

VIA fortsetter med Intel-brikkesett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kvaliteten på VIA brikkesett kan diskuteres :) er ikke noe særlig til overklokking og andre tweaks.

7243053[/snapback]

 

Enig. Synes heller ikke VIA er noe særlig i skikkelige PC-er. VIA får heller satse mer på embedded-platformen sin LUKE og Mini-ITX formfaktor. Tror VIA har mer å hente der.

 

Har selv bygget opp en Intel Core 2 Duo maskin basert på et hovedkort fra ASUS med VIA brikkesett og det var en skuffelse. Maskinen fungerer, men driverne som fulgte med oser ikke akkurat kvalitet. Sier ikke VIA har all skylden her. ASUS har tross alt valgt VIA brikkesett på dette hovedkortet, noe grunnet pris siden VIA stort sett er billigere enn ATI og nVidia brikkesett.

 

Hovedkortet var for øvrig dette her:

Asus P5V-VM DH, VIA P4M890, Socket-775, DDR2, SATAII, LAN, m-ATX, PCI-Ex16

Lenke til kommentar
Kvaliteten på VIA brikkesett kan diskuteres :) er ikke noe særlig til overklokking og andre tweaks.

7243053[/snapback]

Eneste fordelen med VIA chipsett er at HK produsentene kan gi oss billige HK, men hvor mye stress med drivere etc er egentlig ett par hundringser egentlig verd? Det siste VIA baserte HKet mitt gav meg utrolig mye trøbbel med drivere, dvs det var nok driveroppdateringer og de fikset riktignok noe, men aldri alt og forårsaket gjerne også nye problemer, det er riktignok noen år siden, men jeg har verken tid eller vilje til å gi igang med ett nytt VIA prosjekt :)

 

Synes vel også at VIA burde konsentrere seg om det de er flinke på istedet for å spre ressursene sine tynt på altfor mange prosjekter. Forresten bombe at ATI gir opp Intel chipsett, jeg skal ikke si "hva var det jeg sa", men dette er vel stikk i strid med det AMD/ATI sa da de annonserte "fusjonen". Vi får nok se flere av disse etterhvert.

Lenke til kommentar

VIA chipset er for folk med dårlig råd og OEM-PCer hvor lav pris er viktigere enn alt annet.

 

Når det gjelder disputten med Intel var vel bakgrunnen at Intel ikke ville gi VIA lisens for P4. Selv om det ikke ble sagt høyt er det vel ikke så vanskelig å skjønne at Intel prøvde å straffe VIA fordi de lagde chipset til AMD.

 

Kindlings:

Å lage chip-set for Intel er det samme som å hjelpe Intel. Det burde ikke være så vanskelig å skjønne at det er mer fornuftig av AMD/ATI å bruke alle ressursene på å utvikle best mulig chip-set til sine egne plattformer. I hvertfall sålenge Intel ikke lager chip-set for AMD.

Lenke til kommentar
Kindlings:

Å lage chip-set for Intel er det samme som å hjelpe Intel. Det burde ikke være så vanskelig å skjønne at det er mer fornuftig av AMD/ATI å bruke alle ressursene på å utvikle best mulig chip-set til sine egne plattformer. I hvertfall sålenge Intel ikke lager chip-set for AMD.

7244532[/snapback]

Jo, det forstår jeg også, poenget var at det ikke var det AMD/ATI uttalte da fusjonen ble kjent. Spørsmålet dukket opp og svaret var at de selvsagt skulle satse videre på Intel chipsett, selv om jeg og mange andre ikke trodde noe særlig på dette.

Lenke til kommentar

Det ser faktisk ut til at AMD/ATI vil fortsette med chip-set for Intel, ihvertfall sålenge Intel ikke setter foten ned:

 

INQ "Let's get back to the IP part. AMD now has the licence to produce Intel chipsets. Will AMD indeed continue to do so and what will happen with future chipsets for Intel platform? Are they cancelled or not...?"

 

Bob "Short-term, we are going to continue to offer ATI integrated chipsets for Intel processors. Long-term, we will have to assess our business strategy and talk to our partners and to Intel, to see is it financially feasible to continue to offer products for other processors. Technologically wise, there would not be any problems, only open question is the one of receiving future products (for development) from competing companies."

 

Les hele artikkelen her:

http://theinquirer.net/default.aspx?article=35626

Lenke til kommentar
Kindlings,

Dette har vært diskutert før og AMD har vel aldri sagt at de vil fortsette å utvikle chip-set for Intel? Ikke etter at fusjonen var gjennomført? Kom med link hvis de virkelig har sagt det.

7250508[/snapback]

Jo, det ble sagt i ett intervju jeg leste da fusjonen ble kjent. Det var ett intervju med representant fra både ATI og AMD, men det er flere mnd siden og jeg husker ikke hvor jeg leste, men linken fant jeg i en av trådene som gikk på dette og de er relativt omfattende, så jeg gidder ikke å lete. Fusjonen ble nylig gjennomført, men de trenger i min verden ikke å gjenta ting de har sagt tidligere for at det skal være gyldig, det ville i såfall vært å gi feilinformasjon til dem som skal godkjenne en fusjon.

 

Nå viser det seg jo også fra sitatet over at de ønsker å fortsette produksjon av Intel chipsett, dvs dersom Intel gir dem nødvendige papir, noe jeg ikke tror skjer helt uten videre, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...