Gå til innhold

– Super-3G for dyrt for Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvem satte isdn-plata på repeat?!

 

heisann80, jepp det finnes en slik klausul. men svjv så dekker den folketall, ikke areal. altså kan en fint bygge ut de største byene og litt til her i landet og oppfylle kravet...

 

danny, med tanke på at telenor åpnet for 3G tale før netcom kom med 3G-data, og endte opp med å betale bøter før dem fikk taledelen i gang så stiller jeg meg tvilende.

 

når det gjelder hsdpa terminaler, har ikke nokia flere ute allerde? og motorola har vel razr maxx rett rundt hjørnet som snakker både edge og hsdpa.

 

nei dette er klassisk norsk, skal vente og se til utstyrsprisen daler før noe skjer. takke pokker til hele greia...

Lenke til kommentar
Har ikke så forferdelig mye greie på dette her, men hadde ikke det vært mulig å få til en løsning mellom norsk og svenske selskaper for å få til dette i Norge også?

7236567[/snapback]

det er teknisk mulig. Selvfølgelig må noen lisenser tøyes litt, og politikere si "ja, dette ønsker vi". Men det største problemet ville nok å fått svenskene med på dette: infrastrukturen er ganske annerledes her enn i sverige. Alle svenskene (neste alle da) bor jo i sørdelen av landet, hvor det er mer eller mindre flatt. Er bare å reise en mast her og der for å dekke store deler av befolkningen. Jeg har ikke tall for hvor mange som bor i Oslo-gryta, men det blir ikke mange sammenlignet med sveriges større byer. Derfor blir det langt dyrere å sette opp master for å dekke det norske folket...

 

Forresten, hvor mange bruker 3G i dag? (Av de som bor i Oslo/Bergen/Trondheim, siden det er der 3G tilbys) Det virker som det norske folk er litt trege til å ta ibruk ny teknologi

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg aldri 3G, men kan ikke utsendingen skje over satelitt? Eller, jeg ser jo at kostnader vil bli betydelig mye større(!), då da måtte det vel involveres flere land siden satelitt vil kunne dekke større deler? Hvordan ligger resten av verden an i forhold til denne super-3G-en?

Lenke til kommentar

problemet med satellitt er forsinkelse. vi snakker om forsinkelse på opp mot sekunder.

 

en annen ting er at dem som faktisk har bruk for 3G er dem som reiser mye og kanskje trenger data-forbindelse der wifi og annet ikke er tilgjengelig.

 

men siden da 3G ikke er på plass noe særlig utenfor byene så vips har en ett problem. og så lenge en beveger seg innenfor bysentrum så finner en gjerne ett eller annet wifi nett å snylte på...

 

alt i alt så virker det som mens GSM var delvis utviklet for bruk i norske forhold så er 3G/UMTS alt annet en det. signalrekkevidden og gjennomslagskraften gjør at UMTS knapt nok egner seg i bystrøk :(

 

hmm, noen sjanse for at wibro vil fungere noe bedre?

Lenke til kommentar

Er det noen som har tenkt på at markedet kanskje ikke er klart for HSDPA? Dersom operatører skal bruke flere titals, kanskje hundretalls, millioner kroner på slikt så må de også ha mulighet til å tjene pengene inn igjen. Arbeidstakere jobber ikke gratis og utstyret det er snakk om koster nok litt mer enn en pølse i lompe.

 

Jeg tviler på at et par tusen entusiaster kan rettferdigjøre en slik utbygging.

Lenke til kommentar

hmm, du har vel ett poeng der ziggy. sjekket prisguiden og der var det 6 mobiler listet med hsdpa støtte. 2 av dem var PDAfoner fra HTC, og 3 hadde ikke oppgitt noen pris (altså ikke i noen butikk som prisguiden dekker).

 

så telenor-representanten er vel inne på noe når han sier det er for få terminaler tilgjengelig (enda).

Lenke til kommentar

vel telenor har en tjeneste som gjør at du får flat pris datatrafikk.

og netcom har egne abonnement for datatrafikk i sine nett.

 

liker egentlig telenor sin løsning bedre siden en kan ta ett eksisterende abonnement og mobil og bruke dette heller den å måtte ha en laptop med pcmcia.

 

telenor har forresten jobbet med maxpriser pr dag på datatrafikk den siste tiden (vet ikke om de fortsatt har det nå da). og når jeg tenker etter så har vel netcom en tjeneste dem kaller datamania...

 

så tja, prisen har kanskje ikke endret seg, men tjenestene har ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...