Gå til innhold

XPS i praksis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"In order to encourage wide use of the format, Microsoft intends to release XPS under a royalty-free patent license, allowing users to freely create implementations of the specification that read, write and render XPS files."

 

Virker som MS har tenkt til å åpne standarden, så da kommer det sikkert programvare til andre OS også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det der blir aldri i verden like populært som PDF da det formatet kan leses av alle, uansett OS.

 

Epz.

7161155[/snapback]

 

Med tanke på at 94% av alle hjemme-PC kjører en eller annen versjon av Windows spiller nok ikke OS-uavhengighet en så stor rolle.

 

Når Vista er lansert og vi får XPS støtte "out-of-the-box" tviler jeg på at mange vil tviholde på PDF. PDF er tregt, dårlig integrert med andre programmer så jeg kommer ihvertfall ikke til å savne det

Lenke til kommentar
Med tanke på at 94% av alle hjemme-PC kjører en eller annen versjon av Windows spiller nok ikke OS-uavhengighet en så stor rolle.

 

Når Vista er lansert og vi får XPS støtte "out-of-the-box" tviler jeg på at mange vil tviholde på PDF. PDF er tregt, dårlig integrert med andre programmer så jeg kommer ihvertfall ikke til å savne det

7161244[/snapback]

 

Utrolig trangsynte og lite gjennomtenkte uttalelser.

 

Selv om langt over 90% av dagens datamaskiner kjører Windows i dag så trenger det ikke å være tilfelle i morgen.

Både OS X og Linux øker sine markedsandeler og jeg er ikke sikker på at alle vil hoppe på Vista.

 

Dessuten generes i dag mange PDF dokumenter automatisk av servere og siden en veldig stor andel webservere er Linux så vil nok PDF være mye brukt som "standard" også i fremtiden.

 

Likevel synd at Microsoft nå vil gjøre det vanskelig for alle å ta del i informasjon som finnes på Internett ved å introdusere et nytt og ikke åpent filformat.

Lenke til kommentar
Med tanke på at 94% av alle hjemme-PC kjører en eller annen versjon av Windows spiller nok ikke OS-uavhengighet en så stor rolle.

7161244[/snapback]

Joda, det stemmer nok at de fleste hjemme-PC'er kjører windows. Riktignok finnes det gamle versjoner av windows på en god del av disse PC'ene, så slikt sett hjelper det ikke noe at vista får støtte. Mannen i gata skifter ikke til vista før han/hun kjøper seg ny pc hos elkjøp med forhåndsinstallert Vista...

 

Men den viktigste grunnen til at du tar feil: Innen bedriftsmarkedet er bruken av andre OS stort, og der er det veldig viktig med formater som fungerer overalt! Derfor kommer ca 99,8% av bedriftene til å fortsette på PDF istedetfor nok et ms-format. At PDF har blitt mer eller mindre standard i utveksling av dokumenter, hjelper jo heller ikke microsoft

Lenke til kommentar

Hah. GL MS.

 

De som først og fremst bruker PDF profesjonelt kommer aldri i verden til å hoppe på noe nytt før det er bedre på alle mulige måter. Folk innen trykk og lignende må ha dønn stabile standarder, og helst én, ikke flere. Det kan hende XPS blir en slags hvermansens PDF på et vis (siden PDF egentlig ikke er et format som blir brukt av så mange vanlige folk), men der stopper det nok også.

 

... men for all del, MS kan jo bare kaste en milliard eller to på prosjektet og presto! Instant success!

 

Vi får se...

Lenke til kommentar

PDF er portabelt dokument og laget med den intensjonen. XPS skal være et format som skal gi en raskere vei fra programmer til utskrift. Det kommer blant annet XPS-skrivere rundt om Vistas lansering. XPS er helt fritt og kan implementeres fritt. Den er ikke bygget for å være mest mulig mobil (med tanke på filstørrelse) den inngår heller null kompromiss når det gjelder kvalitet.

 

XPS og PDF er bra til hvert sitt bruk.

Lenke til kommentar
XPS skal være et format som skal gi en raskere vei fra programmer til utskrift.

 

Dette hørtes mistenkelig ut som en reklame-jippo-setning. Hvordan får man til å lage en raskere vei til utskrift via å legge til et ekstra ledd i prosessen?

7163205[/snapback]

Ved nettopp å fjerne de andre leddene? Tror kanskje du bør lese litt om Vista. Der står det bra forklart hva XPS er og ikke er.

 

Kort sagt;

 

Et hvilket som helst program eksporterer til XPS, XPS-filen behandles av skriveren.

 

Fra tråden min;

Windows Vista inkluderer en redesignet utskrivingsarkitektur, bygget rundt "Windows Presentation Foundation". Den tilbyr høykvalitets fargeutskriving gjennom forbedret bruk av fargekontroll ved å fjerne restriksjonene med dagens GDI-basert undersystem for utskriving, og forbedrer dermed støtten for å skrive ut avanserte effekter slik som stigningsgrad, gjennomsiktighet osv. gjennom bruken av "XML Paper Specification" (XPS), og forbedrer støtten for fargelaserskrivere.
Lenke til kommentar
... men hvordan gir dette raskere utskrift? Hvilke andre ledd er det snakk om?

 

Jeg kan ikke akkurat si at hurtighet er noe problem for min del når det gjelder utskrift utenfor trykk.

7163365[/snapback]

Med raskere så menes både raskere, mer pålitelig og bedre resultat. Hvordan XPS-utskrift kan gi bedre utskrift? Kan GDI definere enn skyggesetning? Nei. Blir det bedre kvalitet når et format støtter det? Ja. Er det bedre med en fargeprofil som gir et rettere forhold mellom skjerm og utskrift? Ja. Er XPS en fordel for utskrifter? Ja.

 

Noe mer du lurer på?

Lenke til kommentar
XPS skal være et format som skal gi en raskere vei fra programmer til utskrift.

 

Dette hørtes mistenkelig ut som en reklame-jippo-setning. Hvordan får man til å lage en raskere vei til utskrift via å legge til et ekstra ledd i prosessen?

7163205[/snapback]

Ved nettopp å fjerne de andre leddene? Tror kanskje du bør lese litt om Vista. Der står det bra forklart hva XPS er og ikke er.

 

Kort sagt;

 

Et hvilket som helst program eksporterer til XPS, XPS-filen behandles av skriveren.

 

Fra tråden min;

Windows Vista inkluderer en redesignet utskrivingsarkitektur, bygget rundt "Windows Presentation Foundation". Den tilbyr høykvalitets fargeutskriving gjennom forbedret bruk av fargekontroll ved å fjerne restriksjonene med dagens GDI-basert undersystem for utskriving, og forbedrer dermed støtten for å skrive ut avanserte effekter slik som stigningsgrad, gjennomsiktighet osv. gjennom bruken av "XML Paper Specification" (XPS), og forbedrer støtten for fargelaserskrivere.

7163290[/snapback]

 

 

 

poenget med xps er at printere med xps støtte skal gå raskere og man slipper drivere og slikt for xps er ett standard format i vista og nye printere

 

altså microsoft har laget en ny standard som alle merker skal bruke.

også vil det gå raskere fordi pcen og printeren må ikke gjøre om formatet

 

i dag må dokumter eller bilde bli forstørret (mer MB enn det egentlig er)

 

mens med xps er det direkte tilgang. er bilde 1mb motar skriveren 1mb med data.

i dag blir det kanskje 30mb med data.

Lenke til kommentar
Med raskere så menes både raskere, mer pålitelig og bedre resultat. Hvordan XPS-utskrift kan gi bedre utskrift? Kan GDI definere enn skyggesetning? Nei. Blir det bedre kvalitet når et format støtter det? Ja. Er det bedre med en fargeprofil som gir et rettere forhold mellom skjerm og utskrift? Ja. Er XPS en fordel for utskrifter? Ja.

 

Noe mer du lurer på?

 

Hehe, du svarer jo ikke på spørsmålet mitt i det hele tatt.

 

poenget med xps er at printere med xps støtte skal gå raskere og man slipper drivere og slikt for xps er ett standard format i vista og nye printere

 

altså microsoft har laget en ny standard som alle merker skal bruke.

også vil det gå raskere fordi pcen og printeren må ikke gjøre om formatet

 

i dag må dokumter eller bilde bli forstørret (mer MB enn det egentlig er)

 

mens med xps er det direkte tilgang. er bilde 1mb motar skriveren 1mb med data.

i dag blir det kanskje 30mb med data.

 

Ok, da har jeg i alle fall fått en forklaring. Tiden reduseres fordi man minsker mengden data som må overføres mellom utskriftskilde og skriver.

Lenke til kommentar
Med raskere så menes både raskere, mer pålitelig og bedre resultat. Hvordan XPS-utskrift kan gi bedre utskrift? Kan GDI definere enn skyggesetning? Nei. Blir det bedre kvalitet når et format støtter det? Ja. Er det bedre med en fargeprofil som gir et rettere forhold mellom skjerm og utskrift? Ja. Er XPS en fordel for utskrifter? Ja.

 

Noe mer du lurer på?

 

Hehe, du svarer jo ikke på spørsmålet mitt i det hele tatt.

Det har jeg svart på før

Ved nettopp å fjerne de andre leddene?

Altså er det ferre ledd (omkonverteringer osv.) enn ved vanlig GDI basert utskrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...