Gå til innhold

Samsung viste 17" LED-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er på tide at slike skjermer kommer på markedet. Da vil det nok snart bare være fleksibel oppløsning som er fordelen med CRT. (og ikke alle har behov for det)

 

For bærbare vil OLED-skjerm bety lenger batteritid, samtidig som et skarpere og bedre bilde.

 

Fargegengivelden er desverre skuffende. Tidligere OLED-skjermer har blitt omtalt som "overlegne" på farger i forhold til LCD. Samsung har da fått til bedre før. For meg kan det virke som de ikke vil gjøre skjermene "for overlegne", siden de ikke har kapasitet til å kunne dekke etterspørsel, og at det vil være katastrofalt for salget av LCD. Problemene med levetiden "skal" også være borte.

Lenke til kommentar
ser jeg dobbelt, eller ligger nyheten på framsiden to ganger?

 

hmm, 260000 farger. hva blir nå det? 16-bit?

7132121[/snapback]

Slik jeg forstår det blir det 6 bit på hver av de tre grunnfargene.

2^6 * 2^6 * 2^6 eller (2^6)^3

 

Hva blir prisen på noe slikt da? Overkommelig for mannen i gata?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
ser jeg dobbelt, eller ligger nyheten på framsiden to ganger?

 

hmm, 260000 farger. hva blir nå det? 16-bit?

18 bit, som surbz00r skriver blir det 6 bit på hver primærfarge...

 

Uansett - dette er virkelig et skritt i rett retning :o) Skal klare meg med 260000 farger, så lenge jeg kan få 1600x1200 på en 17" :o)

 

Bare slike får spiselige priser også, når de evt. kommer for vanlig salg...

Lenke til kommentar

Nye skjermbilder kommer ca hvert 17 ms. Hva skal man med en responstid som er 1700 ganger raskere enn man får sendt bilder til skjermen? Jeg ser ikke helt vitsen. (Jeg ser vitsen med under 17ms, men når det blir så ekstremt som under noen få millisekunder så ser jeg ikke vitsen lengre.)

 

Da tror jeg heller at effektforbruket vil bli en selgende egenskap. Så høy oppløsning kan nok bli et problem om ikke programvaren kan skalere opp tekst mm. til fornuftige størrelser uten kvalitetstap. Fargene er nok noe de bør forbedre kraftig. Særlig nå som HDR og fotografier med høy fargedybde blir mer populært.

 

Ellers så er jo også størrelsen på skjermen skuffende. Tilsvarende vise-seg-frem-skjermer med LCD-teknologi er jo på over 100".

Lenke til kommentar
Nye skjermbilder kommer ca hvert 17 ms. Hva skal man med en responstid som er 1700 ganger raskere enn man får sendt bilder til skjermen? Jeg ser ikke helt vitsen. (Jeg ser vitsen med under 17ms, men når det blir så ekstremt som under noen få millisekunder så ser jeg ikke vitsen lengre.)

7132201[/snapback]

Det selger jo, fordi folk som egentlig ikke har så mye innsikt har hørt at det er bra med minst mulig ms responstid.

Lenke til kommentar
Nye skjermbilder kommer ca hvert 17 ms. Hva skal man med en responstid som er 1700 ganger raskere enn man får sendt bilder til skjermen? Jeg ser ikke helt vitsen. (Jeg ser vitsen med under 17ms, men når det blir så ekstremt som under noen få millisekunder så ser jeg ikke vitsen lengre.)

7132201[/snapback]

Det selger jo, fordi folk som egentlig ikke har så mye innsikt har hørt at det er bra med minst mulig ms responstid.

7132225[/snapback]

 

Det er jo bra, det er jo ingen ulempe i seg selv med lavest mulig responstid, essensen med både OLED og CRT er vel egentlig at det ikke er et problem, blir vel sikkert vanlig å ikke oppgi det om disse skjermene blir populære nok, ble vel aldr oppgitt i CRT-dagene(?) fordi alle skjermene var mer enn ba nok på denne fronten, slik blir det vel med OLED også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nye skjermbilder kommer ca hvert 17 ms. Hva skal man med en responstid som er 1700 ganger raskere enn man får sendt bilder til skjermen? Jeg ser ikke helt vitsen. (Jeg ser vitsen med under 17ms, men når det blir så ekstremt som under noen få millisekunder så ser jeg ikke vitsen lengre.)

 

Da tror jeg heller at effektforbruket vil bli en selgende egenskap. Så høy oppløsning kan nok bli et problem om ikke programvaren kan skalere opp tekst mm. til fornuftige størrelser uten kvalitetstap. Fargene er nok noe de bør forbedre kraftig. Særlig nå som HDR og fotografier med høy fargedybde blir mer populært.

 

Ellers så er jo også størrelsen på skjermen skuffende. Tilsvarende vise-seg-frem-skjermer med LCD-teknologi er jo på over 100".

7132201[/snapback]

Meget godt poeng med den ekstremt korte responstiden. Men om den stemmer, så er den ivertfall ikke noe problem for kresne brukere. :)

 

Tidligere fremviste OLED-skjermer har da vært større, rundt 50" og sånt.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så rart at responstiden er vesentlig lavere enn LCD. Det er tross alt LCD som er særingen i klassen med skjermteknologier når det kommer til responstid. Uansett er det vel effektforbruk, kontrastforhold innsynsvinkel osv. som er den viktige forbedringen. Men bedre responstid enn 17ms har nok noe for seg det også. Jeg synes den grenseverdien virket veldig høy. En må jo ha mye lavere responstid enn hastigheten bildene kommer inn med om en skal ha et bilde som er stabilt over så lang tid at det blir behagelig å se på når ting beveger seg fort.

Lenke til kommentar

Svedge: Liten skrift reduserer effektiviteten

 

Det er ikke alle som foretrekker høy oppløsning på små skjermer. Særlig ikke når de ser at prisen blir nesten den samme som på større skjermer med samme oppløsning. Enkelt fortalt så koster økt oppløsning mer enn økt areal for produsentene.

 

Det er selvfølgelig smak og behag, og jeg synes det burde være et utvalg med oppløsninger i alle størrelseklasser. F.eks fra 0,24 til 0,30 mm punktavstand for PC-skjermer.

Lenke til kommentar
Svedge: Liten skrift reduserer effektiviteten

 

Det er ikke alle som foretrekker høy oppløsning på små skjermer. Særlig ikke når de ser at prisen blir nesten den samme som på større skjermer med samme oppløsning. Enkelt fortalt så koster økt oppløsning mer enn økt areal for produsentene.

 

Det er selvfølgelig smak og behag, og jeg synes det burde være et utvalg med oppløsninger i alle størrelseklasser. F.eks fra 0,24 til 0,30 mm punktavstand for PC-skjermer.

7132380[/snapback]

 

Personlig mener jeg at skjermer bør ha så høy oppløsning som mulig (ihvertfall innen rimlighetens grenser), Vista har vel såvidt jeg har forstått endelig begynt å ordentlig skalering av ting. Det burde være en smal sak å skalere skrift etter hvilken oppløsning man har, at det er jobbet alt for dårlig med dette i software er jo forsåvidt et argument imot høyere opplsøning, men innen høy oppløsning per størrelse blir vanlig (om noensinne), så er dette forhåpentligvis ordnet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Svedge: Liten skrift reduserer effektiviteten

 

Det er ikke alle som foretrekker høy oppløsning på små skjermer. Særlig ikke når de ser at prisen blir nesten den samme som på større skjermer med samme oppløsning. Enkelt fortalt så koster økt oppløsning mer enn økt areal for produsentene.

 

Det er selvfølgelig smak og behag, og jeg synes det burde være et utvalg med oppløsninger i alle størrelseklasser. F.eks fra 0,24 til 0,30 mm punktavstand for PC-skjermer.

7132380[/snapback]

Jeg har lest om det der, og må si meg ganske enig i det der.

 

Det er ikke uvanlig at jeg ser medelever liggende mysende inni skjermen, spesiellt på uklare LCD-skjermer. Men for eksempel i nettlesere er det en enkel sak å skru opp skriftstørrelsen, det er bare å holde ned CTRL og rulle med musen.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at skjermer bør ha så høy oppløsning som mulig (ihvertfall innen rimlighetens grenser), Vista har vel såvidt jeg har forstått endelig begynt å ordentlig skalering av ting. Det burde være en smal sak å skalere skrift etter hvilken oppløsning man har, at det er jobbet alt for dårlig med dette i software er jo forsåvidt et argument imot høyere opplsøning, men innen høy oppløsning per størrelse blir vanlig (om noensinne), så er dette forhåpentligvis ordnet.

7132436[/snapback]

Enig i det. Dårlig skalering i programvare er et problem. Opera er et godt forbilde i den sammenhengen.

Lenke til kommentar

Lav responstid har vel egentlig lite med hvor mange bilder som blir sendt til skjermen i sekundet... La oss si at du får 50 bilder i sekundet. Dvs en oppdatering hver 40ms. Det vil derfor ta gjennomsnittlig 20ms fra du gjør noe til det blir sendt til skjermen. Deretter legger du på responstiden på skjermen. Er den 16ms så har du 36ms lagg fra du gjør noe til du ser det, er den på 0,01ms så får du 20,1ms lagg.

 

Lavere responstid er alltid bedre - om det er merkbart i word er nok tvilsomt, om det er merkbart i First person shooters er vel mulig. Der har man også nettverkslagg. På ett eller annet tidspunkt så er laggen for høy til at det er spillbart. Hvis det er 15ms om å gjøre så vil en skjerm med 0,01ms lagg kunne være det avgjørende ;)

 

Angående oppløsning så hadde det vært best med skjermer med f.eks 3200x1800 piksler oppløsning og heller skalert fonter/bitmaps. Det skulle ikke forundre meg om vi var der om 5-20 år - dvs at man har vesentlig høyere oppløsning på skjermen enn man egentlig "bruker".

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opera bruker noe "nearest neighbour" når den skalerer opp/ned bilder istedenfor bicubic så det ser fælt ut med bilder, men tekst er vektor så det ser fint ut.

 

Vista har visst full støtte for vektor grafikk men GUI'en bruker den samme gamle systemet for bakoverkompatibilitet. Det jeg synes er spennende er om alt skjer på 3D kortet og man kan forandre PPI on-the-fly og brukergrensesnittet blir super responsivt. Alt for opplevelsen :)

 

http://slashdot.org/comments.pl?sid=201847&cid=16522641

 

Eller så er 5mm tekst mye lettere å lese i høy oppløsning enn lav oppløsning, og med høy oppløsnin/høy PPI (Pixels Per Inch). Jeg tror tegneserier printer bildene i 300 DPI og teskten i 1000DPI (!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...