Gå til innhold

Jobber med kombinert CPU/GPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til at vi kan komme til å bli vitne av et massivt kappløp mellom gigantene nVidia og AMD/ATI når det gjelder kombinert GPU/CPU. Gjetter jeg ikke latterlig feil, vil også Intel snart hive seg inn i denne striden, da de har kunskap om både CPU og GPU. Har selv veldig tro på en AMD/ATI løsning her.

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar
Ser ut til at vi kan komme til å bli vitne av et massivt kappløp mellom gigantene nVidia og AMD/ATI når det gjelder kombinert GPU/CPU. Gjetter jeg ikke latterlig feil, vil også Intel snart hive seg inn i denne striden, da de har kunskap om både CPU og GPU. Har selv veldig tro på en AMD/ATI løsning her.

7131281[/snapback]

 

Ja, det blir spennde å se om disse spådommene slår til, tre store aktører kan jo føre til interessante ting i markedet, men jeg tror nvidia skal få jobbe endel for å komme seg inn på det markedet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan nVidia skal klare å levere et kombinert CPU/GPU produkt innen 2008. Det er veldig kort tidsfrist for et CPU design alene. Skal de nå den fristen må de ha fått kloa i et design som allerede eksisterer.

 

En annen ting som ikke foreløig er avklart er hvilket segment de vil sikte seg inn mot. Skal de forsøke å kapre high end spill markedet må de ha en CPU som er omtrent på høyde med K8/K8L/C2. Det har jeg absolutt ingen tro på at de klarer. Mer kompakte systemer som HTPC, bærbar ol. virker realistisk i første omgang.

 

Skal ikke avskrive Intel i CPU+GPU kappløpet heller. Det er kanskje ikke like opplagt at de har tilsvarende kompetanse som AMD+ATI, men de har bedre CPU kjerne og ligger forran på CMOS teknologi. Da mangler de bare å integrere en passende GPU og det tror jeg er godt innenfor deres kapasitet. GPU er tross alt vesentlig enklere å lage enn en CPU. Oppgaven til GPU er trivielt parallelliserbar så det er egentlig bare å kaste silisiumareal, båndbredde og effektforbruk etter problemet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Men er ikke 2008 litt vel optimistisk?

7131410[/snapback]

For alt vi vet kan jo nVidia ha startet for lenge siden, det er jo en stund siden det først ble snakket om og ifølge artikkelen er de "i full gang." nVidia har iallefall mye erfaring innenfor det å lage hovedkort/chipset og GPU.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Men er ikke 2008 litt vel optimistisk?

7131410[/snapback]

For alt vi vet kan jo nVidia ha startet for lenge siden, det er jo en stund siden det først ble snakket om og ifølge artikkelen er de "i full gang." nVidia har iallefall mye erfaring innenfor det å lage hovedkort/chipset og GPU.

7131534[/snapback]

Om det stemmer det som står i artikkelen om at de er i full gang så må de ha startet for lenge siden. Nvidia ansatte en stor gruppe tidligere prosessordesignere for intel som har jobbet i Stexar i det siste, et firma som gikk konkurs i august i år. Hvis dette er designere som tidligere har jobbet med P6-designet så har jeg tro på at de skal klare å få i gang en dugelig prosessor, men ikke innen 2008. Det tar nok lengre tid å utvikle prosessordelen enn fra august i år til utgangen av 2008.

 

Men når den kombinerte CPU/GPU'en kommer så tror jeg den vil bli ganske revolusjonerende.

Lenke til kommentar

Hva skal nVidia med en cpu/gpu till. Til hvem skal de selge den. De tenger jo da og bruke en eksisterende sokkel og det blir nok ikke enkelt. Men cpu/gpu som kombi blir nok fremtiden for de fleste system unntatt til grafikre & gamers.

 

Men jeg har stor tro på denne type cpu'er til andre produkter etterhvert. Passre jo meget bra til bærbare, htpc, pda og andre media produkter.

Lenke til kommentar
Hva skal nVidia med en cpu/gpu till. Til hvem skal de selge den. De tenger jo da og bruke en eksisterende sokkel og det blir nok ikke enkelt. Men cpu/gpu som kombi blir nok fremtiden for de fleste system unntatt til grafikre & gamers.

7131910[/snapback]

Det er vel ingen eksisterende sokler som er egnet til å støtte integrerte CPU/GPU løsninger. Jeg tror de første modellene uansett produsent vil bli levert som kort, ikke brikker til å sette i noen eksiterende sokkel. De skal tross alt levere minnebåndbredde til både GPU og CPU, det er ikke mulig med dagens sokler.

Lenke til kommentar
Hva skal nVidia med en cpu/gpu till. Til hvem skal de selge den. De tenger jo da og bruke en eksisterende sokkel og det blir nok ikke enkelt. Men cpu/gpu som kombi blir nok fremtiden for de fleste system unntatt til grafikre & gamers.

7131910[/snapback]

Det er vel ingen eksisterende sokler som er egnet til å støtte integrerte CPU/GPU løsninger. Jeg tror de første modellene uansett produsent vil bli levert som kort, ikke brikker til å sette i noen eksiterende sokkel. De skal tross alt levere minnebåndbredde til både GPU og CPU, det er ikke mulig med dagens sokler.

7131946[/snapback]

Det er vel heller ikke type high-end systemer her i første omgang, men type små desktop'er, laptopper og andre bærbare innretninger. Dvs man trenger ikke spesielt høy ytelse på verken CPU eller GPU...

 

Mener å ha lest at Intel også har holdt på å forske/utvikle dette en stund nå, men tipper det vil dukke opp flere forskjellige konsepter.. Noen vil kanskje tilogmed sikte seg inn på high-end, noe som for meg ikke virker som en veldig god ide i første omgang.

Lenke til kommentar
Det er vel heller ikke type high-end systemer her i første omgang, men type små desktop'er, laptopper og andre bærbare innretninger. Dvs man trenger ikke spesielt høy ytelse på verken CPU eller GPU...

 

Mener å ha lest at Intel også har holdt på å forske/utvikle dette en stund nå, men tipper det vil dukke opp flere forskjellige konsepter.. Noen vil kanskje tilogmed sikte seg inn på high-end, noe som for meg ikke virker som en veldig god ide i første omgang.

7132051[/snapback]

Det er jo forsåvidt riktig. Effektettheten i et integrert high end system vil jo bli helt hinsides.

Lenke til kommentar
Hva skal nVidia med en cpu/gpu till. Til hvem skal de selge den. De tenger jo da og bruke en eksisterende sokkel og det blir nok ikke enkelt. Men cpu/gpu som kombi blir nok fremtiden for de fleste system unntatt til grafikre & gamers.

7131910[/snapback]

Det er vel ingen eksisterende sokler som er egnet til å støtte integrerte CPU/GPU løsninger. Jeg tror de første modellene uansett produsent vil bli levert som kort, ikke brikker til å sette i noen eksiterende sokkel. De skal tross alt levere minnebåndbredde til både GPU og CPU, det er ikke mulig med dagens sokler.

7131946[/snapback]

Det er vel heller ikke type high-end systemer her i første omgang, men type små desktop'er, laptopper og andre bærbare innretninger. Dvs man trenger ikke spesielt høy ytelse på verken CPU eller GPU...

 

Mener å ha lest at Intel også har holdt på å forske/utvikle dette en stund nå, men tipper det vil dukke opp flere forskjellige konsepter.. Noen vil kanskje tilogmed sikte seg inn på high-end, noe som for meg ikke virker som en veldig god ide i første omgang.

7132051[/snapback]

Som flere har sagt før, så blir nok dette en slags standardløsning, som vil duge til kontorbruk og kanskje litt mer. Dette ser svært positivt ut om minnebruken til grafikkdelen av kjernen ikke blir belastende.
Lenke til kommentar

Som Herr Brun sier så trenger ikke Intel nVidia, men allikevel tror jeg noen oppkjøp er nært forestående. Det er ikke sikkert det blir Intel som kjøper nVidia. Kanskje kjøper nVidia Transmeta istedet? :)

 

Uansett, det sto rimelig klart for meg samme dag jeg hørte om at AMD hadde kjøpt ATI, at noe av hovedhensikten var en sammenslåing av CPU + GPU. Det vil nok ikke erstatte skjermkort for entusiastene, men vil antagelig ta mesteparten av low-end-markedet og kontormarkedet. De som i dag kjøper hovedkort med innebygget grafikk og nøyer seg med det, vil nok sette pris på en slik "CPGU". :) Dessuten er det jo hensiktsmessssig å spare ytterligere plass på allerede trange hovedkort.

Lenke til kommentar
Dessuten er det jo hensiktsmessssig å spare ytterligere plass på allerede trange hovedkort.

7132355[/snapback]

Det virker ikke som de prøver så veldig hardt å spare plass på hovedkortene i dag. Det er jo mange produsenter som fortsatt samler på eldgamle porter som floppy, PATA, parallell, seriell og PS2.

 

Men jeg er forsåvidt enig i poenget ditt likevel. Jeg ser for meg at formen på de stasjonære PCene vil krympe en del fremover. SFF-modeller er jo stadig mer populære og det er ikke usansynlig at den trenden fortsetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...