Gå til innhold

1,5 Terabyte fra Maxtor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er diskene med Gigabit Ethernet beregnet for å stå på kontinuerlig?

7102572[/snapback]

 

Regner med det er vanlig interne disker i et eget kabinett?

 

Ellers er det gunstig at det ser ut til å bli vanligere med Giga-ethernet-tilkobling, hadde gjerne sette at så og sik alle HD-kabinetter av denne typen fikk det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Punger man ut rundt 4500 NOK får man 8X 250GB disker, som gir mest GB/Kr, kjører man dette i RAID5 får man 1.750 TB som er sikkert, mister man en disk er det da bare å skife den ene disken og rekonstruere RAIDet uten å miste data.

 

Dør en av diskene i et sett av typen over mister man ikke bare den ene disken, men hele sulamitten, det er litt surt.

Lenke til kommentar
Punger man ut rundt 4500 NOK får man 8X 250GB disker, som gir mest GB/Kr, kjører man dette i RAID5 får man 1.750 TB som er sikkert, mister man en disk er det da bare å skife den ene disken og rekonstruere RAIDet uten å miste data.

 

Dør en av diskene i et sett av typen over mister man ikke bare den ene disken, men hele sulamitten, det er litt surt.

7102887[/snapback]

Bra løsning, men trenger man ikke en ganske heftig og dyr RAID-kontroller for dette?

 

EDIT: Spr0cket var før meg :(

Endret av sk1rty
Lenke til kommentar

Windows har hatt støtte for RAID de siste 4-5 årene, man kan og modifisere registeret litt slik at Windows XP gir deg RAID5 støtte.

 

(Windows server har det uten å måtte hacke).

 

RAID-støtten i Windows er følgelig ikke det aller kjappeste, men for privatpersoner er det mer enn godt nok.

 

http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi..._raid_5_happen/

 

Billigere og tryggere mener nå jeg :)

 

 

Og for de som kjører Linux så kan jeg nevne at de og har den samme støtten, der slipper man dog å hacke det til.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Windows har hatt støtte for RAID de siste 4-5 årene, man kan og modifisere registeret litt slik at Windows XP gir deg RAID5 støtte.

 

(Windows server har det uten å måtte hacke).

 

RAID-støtten i Windows er følgelig ikke det aller kjappeste, men for privatpersoner er det mer enn godt nok.

 

http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi..._raid_5_happen/

 

Billigere og tryggere mener nå jeg :)

 

 

Og for de som kjører Linux så kan jeg nevne at de og har den samme støtten, der slipper man dog å hacke det til.

7102914[/snapback]

Kult, dette viste jeg ikke.

 

Er det noe problem å fikse RAIDet hvis jeg må legge inn Windows på nytt?

Lenke til kommentar
Punger man ut rundt 4500 NOK får man 8X 250GB disker, som gir mest GB/Kr, kjører man dette i RAID5 får man 1.750 TB som er sikkert, mister man en disk er det da bare å skife den ene disken og rekonstruere RAIDet uten å miste data.

 

Dør en av diskene i et sett av typen over mister man ikke bare den ene disken, men hele sulamitten, det er litt surt.

7102887[/snapback]

 

Vil vel høre ut som et fly som tar av når du starter opp den raid-løsningen der :D

 

men sett bort i fra det, ganske kult.

Lenke til kommentar
Windows har hatt støtte for RAID de siste 4-5 årene, man kan og modifisere registeret litt slik at Windows XP gir deg RAID5 støtte.

 

(Windows server har det uten å måtte hacke).

 

RAID-støtten i Windows er følgelig ikke det aller kjappeste, men for privatpersoner er det mer enn godt nok.

 

http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi..._raid_5_happen/

 

Billigere og tryggere mener nå jeg :)

 

 

Og for de som kjører Linux så kan jeg nevne at de og har den samme støtten, der slipper man dog å hacke det til.

7102914[/snapback]

 

igjen må jeg medgi at du er inne på noe, men samtidig vil jeg nevne at du trenger fremdeles en åtte porters kontroller, og det bare for lagringslønsningen.

 

folk er riktignok forskjellige, men jeg foretrekker å ha OS på en egen disk.

 

jeg erkjenner også at dette er i grenseland til OT

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
igjen må jeg medgi at du er inne på noe, men samtidig vil jeg nevne at du trenger fremdeles en åtte porters kontroller, og det bare for lagringslønsningen.

7103011[/snapback]

Noen hovedkort leveres med hele 10 SATA-porter. De trenger ikke være på samme kontroller for å sette opp Raid5 via Windows. F.eks kan man fint bruke de 6 SATA-portene som brikkesettet tilbyr og 2 av portene som en Promise-brikke på hovedkortet gir. Systemdisk og DVD-brenner kan man ha på de to siste SATA-portene.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen handler etterhvert mer om hvor mange drevporter det er på et hovedkort, og det var ikke min intensjon.

 

POenget var vel at det er billigere (og evt sikrere i raid5) å kjøpe enkle disker enn en ekstern TB løsning.

 

205GB disker er skrekkeig prisgunstige atm, men det er ikke alle som kan bruke dette/har bruk for dette.

 

jeg mener at produsentene er fæle til å overprise de eksterne diskene. Maxtor selger jo vanligvis lavprisdisker, også interne. Så det skulle ikke være nødvendig å prise seg ut av markedet fordi man smekker diskene inn i et kabinett og setter på en usb-kontroller.

 

Jeg tror dette handler mer om at markedet for eksterne disker består i større grad av hvermannsen som har en dellmaskin og blåser en lang marsj i hva raid er.

 

Datakyndige brukere av dette forumet vil naturlig nok være kritiske til en overpriset ekstern løsning, men dette kan ha sin natur i at de heller vil ha mest for penga selv om det krever litt innsats.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Noen hovedkort leveres med hele 10 SATA-porter. De trenger ikke være på samme kontroller for å sette opp Raid5 via Windows. F.eks kan man fint bruke de 6 SATA-portene som brikkesettet tilbyr og 2 av portene som en Promise-brikke på hovedkortet gir. Systemdisk og DVD-brenner kan man ha på de to siste SATA-portene.

7103041[/snapback]

Det hørtes forlokkende ut, fint til server f.eks

Lenke til kommentar

Ingen av disse diskene har eSata tilkobling?

Faktisk har jeg ikke sett noen eksterne disker med eSata. Fint om noen forteller meg at jeg tar feil :)

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at eSata er det desidert beste når det gjelder eksterne disker. Selv liker jeg å ha de største diskene utenfor kabinettet pga varmeutvikling osv, men hastigheten har jo ikke vært allverdens hverken med firewire eller usb.

Er det beste å kjøpe et eSata kabinett og bygge inn diskene selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...