Gå til innhold

Wikipedia-gründer bak nytt prosjekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var jo et fint initiativ, men jeg undres på hvorfor en ikke bare utvider funksjonaliteten i wikipedia fremfor a lage et nytt konsept. Kanskje Sanger mener systemet ble for tungt å endre av byråkratiske/politiske årsaker? Uansett er det vel en naturlig utvikling for et åpent leksikon som wikipedia at en innfører bedre kontroll med skribentene.

 

Hvordan håndteres artikler om tema som kan ha flere alternative sannheter? F.eks en konflikt. Det vil jo være mange måter å beskrive en konflikt på. Hvem bestemmer hvem som har rett?

Lenke til kommentar
Dette var jo et fint initiativ, men jeg undres på hvorfor en ikke bare utvider funksjonaliteten i wikipedia fremfor a lage et nytt konsept. Kanskje Sanger mener systemet ble for tungt å endre av byråkratiske/politiske årsaker? Uansett er det vel en naturlig utvikling for et åpent leksikon som wikipedia at en innfører bedre kontroll med skribentene.

 

Hvordan håndteres artikler om tema som kan ha flere alternative sannheter? F.eks en konflikt. Det vil jo være mange måter å beskrive en konflikt på. Hvem bestemmer hvem som har rett?

7095972[/snapback]

I artikler om konflikter skriver man jo objektivt om konflikten, og ikke om hvem som har rett, vel?

Lenke til kommentar
Dette var jo et fint initiativ, men jeg undres på hvorfor en ikke bare utvider funksjonaliteten i wikipedia fremfor a lage et nytt konsept. Kanskje Sanger mener systemet ble for tungt å endre av byråkratiske/politiske årsaker? Uansett er det vel en naturlig utvikling for et åpent leksikon som wikipedia at en innfører bedre kontroll med skribentene.

 

Hvordan håndteres artikler om tema som kan ha flere alternative sannheter? F.eks en konflikt. Det vil jo være mange måter å beskrive en konflikt på. Hvem bestemmer hvem som har rett?

7095972[/snapback]

I artikler om konflikter skriver man jo objektivt om konflikten, og ikke om hvem som har rett, vel?

7095991[/snapback]

Objektivt og objektivt kan være mange forskjellige ting (noe en antagelig lærer å forstå gradvis fra en er ca 20 år og ut resten av livet). Hvem bestemmer hvem som er objektiv?

Lenke til kommentar
Objektivt og objektivt kan være mange forskjellige ting (noe en antagelig lærer å forstå gradvis fra en er ca 20 år og ut resten av livet). Hvem bestemmer hvem som er objektiv?

7096053[/snapback]

Skjønner ikke helt hva du mener her, artikler på wikipedia er da ikke skrevet fra bare en side :dontgetit: normalt bare beskriver de bare krigen og de to sidene

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du mener her, artikler på wikipedia er da ikke skrevet fra bare en side  :dontgetit: normalt bare beskriver de bare krigen og de to sidene

7096251[/snapback]

 

Men er man garantert at den som skriver er 100% objektiv til begge sidene, da? I en "objektiv" beskrivelse kan man fint utelate negative ting eller bagatellisere de, og man kan lett fremheve og viktig-gjøre positive ting, og vice versa. I disse dager er det nok lettere å holde kontroll på enorme overtramp i så måte, men det går fremdeles an å manipulere andre. Spesielt de som går ut i fra at alt man leser er objektivt skrevet.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du mener her, artikler på wikipedia er da ikke skrevet fra bare en side  :dontgetit: normalt bare beskriver de bare krigen og de to sidene

7096251[/snapback]

Man har da ingen garanti for at artikkelforfatteren ikke favoriserer en av sidene og vinkler ut i fra det.

7096424[/snapback]

Usaklige ting i en artikkel blir ganske kjapt fjernet, spesielt hvis det er en populær artikkel.

 

edit:

Og ja, det kan jo være antydninger til subjektivitet i wikipedia (som i alt annet), men det er jo faktisk lov til å være litt kildekritisk da..

Endret av the_zombie
Lenke til kommentar
Dette ser jeg ikke poenget med. Er fornøyd med Wikipedia jeg. De kunne jo bare bygget videre der.

 

Tull og Tøys!

7097051[/snapback]

 

Synes det er et interessant prosjekt, jeg håper det blir populært så man kan se hvordan det utvikler seg sammenliknet med wikipedia, om du liker wikipedia, så vil jo det fortsette som før. Om det blir populært så tror jeg mange seriøse wiki-skribenter også vil legge inn artikkelen på Citizendium samtidig om de publiserer en ny artikkel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Objektivt og objektivt kan være mange forskjellige ting (noe en antagelig lærer å forstå gradvis fra en er ca 20 år og ut resten av livet). Hvem bestemmer hvem som er objektiv?

7096053[/snapback]

 

Jeg syntes du undervurderer ungdommen ved å si at man forstår sånt fra når man er 20 og oppover. Jeg begynte vel å tanke sånn i 14 - 16-års alderen. Men sånt varierer vel også...

 

Uansett, jeg likte ikke det at de kopierte hele Wikipedia. Det må vel være mye mer praktisk å bare starte helt fra bunnen av, så har man mye mer oversikt.

 

Det vil si, hvis ikke poenget bak denne nye "Citizen" blir som, noen har nevnt, en videreutvikling av Wikipedia med nye regler. Da ligner det mer på en måte å unnslippe kritikk over nye regler i Wikipedia.

 

Men om et nytt Wikipedia må startes hver gang det kommer nye regler, det er jo ikke bra... :/

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg tok litt hardt i tidligere. Jeg endrer delvis mening og sier at dette kan bli nyttig.

 

Er jo fint å kunne vise til flere kilder enn Wikipedia om nødvendig.

 

For å kunne bidra med artikler til Citizen, må du være minst 25 år og minimum kunne skilte med bachelorgrad.

 

Dette er også et fint tiltak.

 

Men jeg håper ikke det blir noe kommersielt noe. Liker tanken at det er folket som gjør en innsats.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...