Gå til innhold

Yellow Dog Linux til PS3 (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei men viss du ikke ser vitsen så er det tydeligvis ikke noe for deg :thumbdown:

Jeg har både stasjonær og bærbar men ser fortsatt vitsen :thumbup:

 

I andre land der pc'er ikke er like utbredt så vil kanskje dette være en meget positiv ting. Kanskje kan den brukes som pc nr i huset. Kanskje kan Ole gjøre leksene sine på den? Blir kanskje vanskelig når han ved noe få taste trykk kan starte alle de flotte spillene som kommer :love:

Lenke til kommentar
Nei men viss du ikke ser vitsen så er det tydeligvis ikke noe for deg  :thumbdown:

Jeg har både stasjonær og bærbar men ser fortsatt vitsen  :thumbup:

 

I andre land der pc'er ikke er like utbredt så vil kanskje dette være en meget positiv ting. Kanskje kan den brukes som pc nr i huset. Kanskje kan Ole gjøre leksene sine på den? Blir kanskje vanskelig når han ved noe få taste trykk kan starte alle de flotte spillene som kommer  :love:

7095630[/snapback]

 

I andre land der PCer ikke er så utbredt? Mener du fattigere/mindre rike land? I så fall ser jeg ikke for meg at ps3/ som koster ca like mye som en helt middels datamaskin (uten skjerm) vil bli mer populært enn en vanlig datamaskin... I slike land er det heller ikke så vanlig med HD-TVer? Enda mindre akuellt kanskje....

 

Er vel heller få som vil bruke ps3 som PC men det er jo fint at de som vil får muligheten. Dette er vel heller ikke nytt for det var vel mulig med ps2 også?

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar

Yellow Dog blir då eit alternativ til det OSet som føljger med PS3, eller misforstår eg no. Eit utval av OS vil i alle fall vere ein god tid. Får håpe at Sony ikkje prøver å sperre for andre OS.

 

I andre land der pc'er ikke er like utbredt så vil kanskje dette være en meget positiv ting. Kanskje kan den brukes som pc nr i huset. Kanskje kan Ole gjøre leksene sine på den? Blir kanskje vanskelig når han ved noe få taste trykk kan starte alle de flotte spillene som kommer  :love:

7095630[/snapback]

Det er så mykje eg vil kommentere med påstanden din Mgs, men eg nøyer meg med det mest sentrale.

Kva for nokre land er det du tenkar på?

Har ikkje folk tilgang til ein PC, korleis skal dei då skaffe seg ein TV (vil tru det må vere ein litt stor TV då eg tviler det er så godt å bruke ein liten TV til Internett og skriving), PS3 og mus/tastatur? Internett kan og legges på toppen.

Har du bruk for ein PC til utdanning, kvifor kjøper du ein konsoll, og ikkje ein billig PC som strengt tatt er mykje meir pratisk?

Fattige land der PC ikkje er utbrett vil etterkvart få tilbod om billig laptoper. Vil det ikkje vere betre å skaffe seg ein av desse framfor å bruke store summar på ein underhaldningskonsoll?

Har du ikkje råd til ein PC, har du då råd til å kjøpe fleire spel?

 

Dette er ikkje ein kritikk av PS3, men bare nokre spørsmål eg stiller meg til påstanden til Mgs. Blir dette for off-topic må diskusjonen gjerne flyttes til ein annan tråd eller til PM

 

edit: La til eit spørsmål

Endret av ttt
Lenke til kommentar

Vil dette si at man med Linux software av type "MythTV" etc vil kunne få PS3 til å bli en fullblods mediasenter?

I så fall snur PS3 fra å være en litt dyr spillmaskin til å bli en 'billig' mediamaskin som man også kan spille på. Jeg savner virkelig en maskin idag som lett kan integreres med nettverket i huset og som kan vise bilder, spille av musikk og streame alle typer codecer fra pc'n.

Når PS3 i tillegg har HDMI og BluRay spiller så må dette bli en kjempegenial sak å ha i stua :)

Men det er selvfølgelig bare hvis det er mulig..

Lenke til kommentar
kommer wine til å fungere med denne? i så fall kommer dette til å bli en skikkelig "spill-pc"

7096169[/snapback]

 

Wine kommer ikke til å fungere, da det krever at du har en x86 arkitektur pc (intel/amd).

 

Det finnes kanskje "wine" som emulerer mac(powerpc)? Pga. likhetene mellom powerpc/cell vil kanskje dette fungere.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som synes dette blir litt rart... PS3 er jo faktisk en spill maskin. Føler at Sony sikter i litt feil retning nå. Fokuset blir jo faktisk nesten mer og lage en maskin som ikke er en pc, men som alikevell er en pc... :no: Den eneste forskjellen jeg da kan se mellom en pc og en PS3 er at en pc ikke takler playstation spill.

 

Men det blir spennende og se hvordan det utvikler seg...

Lenke til kommentar
Vil dette si at man med Linux software av type "MythTV" etc vil kunne få PS3 til å bli en fullblods mediasenter?

I så fall snur PS3 fra å være en litt dyr spillmaskin til å bli en 'billig' mediamaskin som man også kan spille på. Jeg savner virkelig en maskin idag som lett kan integreres med nettverket i huset og som kan vise bilder, spille av musikk og streame alle typer codecer fra pc'n.

Når PS3 i tillegg har HDMI og BluRay spiller så må dette bli en kjempegenial sak å ha i stua :)

Men det er selvfølgelig bare hvis det er mulig..

7095774[/snapback]

 

Helt til dette ble skrevet så skjønte jeg ikke helt hvorfor man skulle ha linux på PS3.

 

Jeg går ut i fra at Sony backer dette, eller at instalasjon av linux på PS3 ikke bryter med garantien på noen måte. Hvordan blir det med spilling av PS3 spill under linux? Må man bruke dual boot eller noe slikt?.

Lenke til kommentar
Nei men viss du ikke ser vitsen så er det tydeligvis ikke noe for deg  :thumbdown:

Jeg har både stasjonær og bærbar men ser fortsatt vitsen  :thumbup:

 

I andre land der pc'er ikke er like utbredt så vil kanskje dette være en meget positiv ting. Kanskje kan den brukes som pc nr i huset. Kanskje kan Ole gjøre leksene sine på den? Blir kanskje vanskelig når han ved noe få taste trykk kan starte alle de flotte spillene som kommer  :love:

7095630[/snapback]

 

I andre land der PCer ikke er så utbredt? Mener du fattigere/mindre rike land? I så fall ser jeg ikke for meg at ps3/ som koster ca like mye som en helt middels datamaskin (uten skjerm) vil bli mer populært enn en vanlig datamaskin... I slike land er det heller ikke så vanlig med HD-TVer? Enda mindre akuellt kanskje....

 

Er vel heller få som vil bruke ps3 som PC men det er jo fint at de som vil får muligheten. Dette er vel heller ikke nytt for det var vel mulig med ps2 også?

7095698[/snapback]

 

 

Yellow Dog blir då eit alternativ til det OSet som føljger med PS3, eller misforstår eg no. Eit utval av OS vil i alle fall vere ein god tid. Får håpe at Sony ikkje prøver å sperre for andre OS.

 

I andre land der pc'er ikke er like utbredt så vil kanskje dette være en meget positiv ting. Kanskje kan den brukes som pc nr i huset. Kanskje kan Ole gjøre leksene sine på den? Blir kanskje vanskelig når han ved noe få taste trykk kan starte alle de flotte spillene som kommer  :love:

7095630[/snapback]

Det er så mykje eg vil kommentere med påstanden din Mgs, men eg nøyer meg med det mest sentrale.

Kva for nokre land er det du tenkar på?

Har ikkje folk tilgang til ein PC, korleis skal dei då skaffe seg ein TV (vil tru det må vere ein litt stor TV då eg tviler det er så godt å bruke ein liten TV til Internett og skriving), PS3 og mus/tastatur? Internett kan og legges på toppen.

Har du bruk for ein PC til utdanning, kvifor kjøper du ein konsoll, og ikkje ein billig PC som strengt tatt er mykje meir pratisk?

Fattige land der PC ikkje er utbrett vil etterkvart få tilbod om billig laptoper. Vil det ikkje vere betre å skaffe seg ein av desse framfor å bruke store summar på ein underhaldningskonsoll?

Har du ikkje råd til ein PC, har du då råd til å kjøpe fleire spel?

 

Dette er ikkje ein kritikk av PS3, men bare nokre spørsmål eg stiller meg til påstanden til Mgs. Blir dette for off-topic må diskusjonen gjerne flyttes til ein annan tråd eller til PM

 

edit: La til eit spørsmål

7095728[/snapback]

 

Selv i norge er det ikke alle som har pc, og enda ferre som har 2. Og med den økende bruken er det plass til en "pc" nr 2. Det at Playstation 3 får muligheten til å kjøre linux med programmer som open office er stort. Tenker nå selvfølgelig ikke på fattige U-land. Kanskje er det mange som vil få dekket sitt behov ved å eie en playstation 3? Godt salgsargument for lille ole som skal begynne på skolen og som nå trenger en maskin for å gjøre leksene på. Selvfølgelig trenger han også da en liten lcd skjerm eller pc skjerm med skikkelig oppløsning. Enklere å få mor og far til å kjøpe den når det kan brukes til noe fornuftig.

 

Usb og kanskje bluetooth tastatur og mus vil fungere, det samme vil nok det meste av eksterne disker, skrivere, skannere, webkamera, headsett. Mulighetene er enorme.

 

Håper også det blir mulig å bruke ps3 som mediabox, spille av divxfilmer osv osv. Opptak av tv via eksternt tvtuner kort.

Lenke til kommentar
Det forundrer meg at kernel 2.6.1.6 skal brukes. Menes det 2.6.16? Uansett så er  2.6.18.1 siste stabile utgave, så det vil kanskje være en idé å ha med den i produktet.

 

Nyere versjoner av Firefox og OpenOffice hadde også vært mulig.

7096775[/snapback]

 

 

Vil sikkert være muligheter for å oppdatere til nyere versjoner ;)

Lenke til kommentar
Det forundrer meg at kernel 2.6.1.6 skal brukes. Menes det 2.6.16? Uansett så er  2.6.18.1 siste stabile utgave, så det vil kanskje være en idé å ha med den i produktet.

 

Nyere versjoner av Firefox og OpenOffice hadde også vært mulig.

7096775[/snapback]

 

 

Vil sikkert være muligheter for å oppdatere til nyere versjoner ;)

7096807[/snapback]

Selvsagt vil programvaren kunne oppdatéres, men ikke nødvendigvis kjernen. Likevel er det rart at systemet i utgangspunktet ikke har nye versjoner.
Lenke til kommentar

Linux på PS3 er bra, iallefall for meg! Siden det ikke skal være forhåndsinstallert vil det være tilgjengelig for menigheten, og ikke forvirre den vanlige bruker.

 

Ser fram til å surfe på Youtube-lignende sider samt å bruke maskinen som et mediasenter.

Office og lignende kommer nok neppe til å ta av på PS3 :)

Lenke til kommentar

Lurer på hvilket filsystem PS3 bruker, og hvilket linux på PS3 bruker. Og om man kan lagre videoer/filer om hverandre.

 

Eller om det muligens kjører på samme disk (muligens kjører vel PS3 OS på egen lagring, ikke harddisk?), men som virtualisering? Som Cell skal kunne gjøre så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...