Gå til innhold

Fujitsu-bærbar med flash-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enkelte har det med å kaste rundt laptopen, problemet er at dem fleste ikke forstår at det ligger en mekanisk duppeditt inni der. Ser frem til større og billigere flash hardisker, bærbar pc vil tåle bedre å være bærbar :)

7088204[/snapback]

 

Ja, absolutt, frahver av støy, mindre behov for kjøling, og mye raskere aksesstid er store fordeler med flash, men synes fortsatt de tar seg godt betalt for dette. Jeg håper prisene blir litt mer mainstream relativt fort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Veldig interessant teknologi, men alt for høy pris. Ikke bare fordi flahs er dyrt men også fordi de tar en skyhøy forsjeneste på disse produktene.

 

Til sammenligning koster flahsbrikker nå ca 20 dollar (~140kr) per GiB så prisen for 32GiB med flashbrikker er 640$ (~4500kr). Resten tar de for kostdanden av DSP'en (~ en hundrelapper) og i fortjeneste.

Lenke til kommentar
Når dette har blitt mer vanlig vil forhåpentligvis prisene bli en god del lavere... Men er jo fin ytelsesøkning da. Vil disse flashdiskene produsere mye varme, går ut fra det blir en god del mindre en dagens harddisker?

7092351[/snapback]

Utifra det jeg har lest blir det mindre varme ja.

 

Jeg las forresten i the Inquirer for en stund siden at rundt neste sommer skulle det komme SSD på 64GB til en mer "folkelig" pris på rundt 640$. Det høres veldig bra ut, men rykter er rykter.*

Lenke til kommentar
Jeg las forresten i the Inquirer for en stund siden at rundt neste sommer skulle det komme SSD på 64GB til en mer "folkelig" pris på rundt 640$. Det høres veldig bra ut, men rykter er rykter.*

7092455[/snapback]

10$ per GB er etter min mening litt for optimistisk før 4. kvartal 2007. I dag koster det ca 20$ per GB for selve brikkene, rett fra produsenten. Prisene per GB halveres ca hver 12. måned så 10$/GB blir i så fall prisen for selve brikkene ca i oktober 2007. Prisen for kretskortet, DSP, produktpakning og profitt til alle mellomledd kommer i tillegg.

 

En annen ting er at jeg ikke tror folk trenger så mye som 64GB til OS. Jeg tror de fleste kan klare seg fint med 8GB (evt. 32GB om de velger Vista).

Lenke til kommentar
Jeg las forresten i the Inquirer for en stund siden at rundt neste sommer skulle det komme SSD på 64GB til en mer "folkelig" pris på rundt 640$. Det høres veldig bra ut, men rykter er rykter.*

7092455[/snapback]

10$ per GB er etter min mening litt for optimistisk før 4. kvartal 2007. I dag koster det ca 20$ per GB for selve brikkene, rett fra produsenten. Prisene per GB halveres ca hver 12. måned så 10$/GB blir i så fall prisen for selve brikkene ca i oktober 2007. Prisen for kretskortet, DSP, produktpakning og profitt til alle mellomledd kommer i tillegg.

 

En annen ting er at jeg ikke tror folk trenger så mye som 64GB til OS. Jeg tror de fleste kan klare seg fint med 8GB (evt. 32GB om de velger Vista).

7092856[/snapback]

Ja, det var detrfor jeg også synest det virket litt for godt til å være sant.

 

64GB er kanskje litt unødvendig til en stasjonær pc, der 4 - 8 GB vil være nok for min egen del. Men for en bærbar vil det være en fordel med bedre batteritid, mindre støy osv.

Lenke til kommentar
I dag koster det ca 20$ per GB for selve brikkene, rett fra produsenten.

7092856[/snapback]

Men dette tallet vil vel variere ut fra hvor store partier man kjøper inn går jeg ut fra (kvantumsrabatt)? Hvor stort antall er det snakk om når du nevner ca $20 per GB?

 

Nå kjøper jo sikkert Fujitsu inn et ganske stort antall uansett, så jeg tviler på at de betaler MER enn dette i alle fall.

 

edit: omformulerte litt

Endret av Juke
Lenke til kommentar
lurer på hvor mye aktiv skriving som skal til før dem bryter sammen...

7089900[/snapback]

 

La meg tippe at den kommer til å holde adskillg lengre enn den gjengse bærbar-HD.

 

AtW

7089934[/snapback]

windows skriver og leser konstant til hdd, (desverre) så jeg stiller meg i tvil til det utsagnet der. (flash har jo bare et begrenset antall skrive sykluser før det blir feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...