Gå til innhold

Test av Canon Ixus 850 IS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At luken er skjør, tror jeg rett og slett er synsbedrag. Både Ixus 800IS, og den siste tid Ixus 850IS, har fått denne luken åpnet et utall ganger under demonstrasjon og bytte av minnekort og batteri i butikken jeg jobber i, og så lenge den åpnes og lukkes riktig og uten makt, så går det helt fint. Ikke noen problemer enda, til tross for at demomodellen av 800IS var den samme fra vi fikk første kamera til vi solgte demomodellen som den aller siste. Uansett må jo luken åpnes hver gang man skal ta ut batteriet for lading, så å åpne det et par ekstra ganger for å ta ut minnekortet skjønner jeg ikke at skal være et problem. Uansett vil det være en garanti/reklamasjonssak om denne går i stykker under normalt bruk. Det har heller ikke vært noen kunder innom med defekt luke, og vi har solgt MANGE Ixus 800IS og etterhvert 850IS. Min anbefaling er derfor fortsatt at en minnekortleser kan være en god investering.

 

Angående ansiktsgjennkjenning så er vel ikke det helt ny teknologi. Nikon har hatt dette på sine kompaktkamera i lang tid allerede.

 

Skummelt med uskarphet i hjørnene. Det så ganske ille ut, og det er synd. For med 28mm vidvinkel og fortsatt god bildekvalitet, hadde Ixus 850IS vært et av de mest perfekte lommekamera.

Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk vurdert å gå til innkjøp av dette kameraet, for å ha et som er rimelig kompakt til de gangene størrelsen på kameraet er avgjørende. Men etter å ha sett uskarpheten i hjørnene ble jeg ganske skeptisk.

 

Morsomt å se at noen av bildene i galleriet er fra en av plassene jeg var på ferie i sommer! :) Jeg var dog mye heldigere med været! :tease:

Lenke til kommentar

At det er mye støy på ISO1600, er det jo ingen tvil om, men å si at det er ubrukelig blir å overdrive. Selvfølgelig blir det ubrukelig i situasjoner der man trenger god bildekvalitet over alt annet, men det finnes jo situasjoner der det å fange motivet, gjerne ved bruk av høy iso, er det viktigste. I situasjoner hvor bildekvaliteten kommer i andre rekke. Tar man bilder i sort-hvitt, blir også støyen mindre påtrengende.

Tilslutt vil jeg si at støy også kan brukes til kunstneriske formål, for å gi en viss feeling til bildet, så; god bildekvalitet på ISO1600; nei, men likevel, det vil være en overdrivelse å si at det blir ubrukelig.

 

edit: skrivefeil

Endret av dr.steen
Lenke til kommentar
I forbindelse med 10-årsjubileet for Ixus-serien, lanserte Canon noen nye modeller forrige måned. Vi har testet den mest spennende modellen, med vidvinkel og ansiktsgjenkjenning.

 

Les mer

7059614[/snapback]

Nå har jeg studert testen mer nøye, den virket grundig, lærerikt for en "nybegynner". Jeg vil prøve å teste ut noe av det samme selv i neste uke når jeg får kameraet. Det var altså slik at ved vidvinkelbruk ble bildet uskarpt i ytterkantene, hvis jeg forstod det rett?

RandiA

Lenke til kommentar
I forbindelse med 10-årsjubileet for Ixus-serien, lanserte Canon noen nye modeller forrige måned. Vi har testet den mest spennende modellen, med vidvinkel og ansiktsgjenkjenning.

 

Les mer

7059614[/snapback]

 

Kommer akam til å teste canon 400D ?

7068274[/snapback]

 

Ja, helt klart. Vi har en 400D nå, og en Sony A100. Vi venter bare på D80 for å kunne begynne på en sammenligningstest av de tre kameraene.

Lenke til kommentar
I forbindelse med 10-årsjubileet for Ixus-serien, lanserte Canon noen nye modeller forrige måned. Vi har testet den mest spennende modellen, med vidvinkel og ansiktsgjenkjenning.

 

Les mer

7059614[/snapback]

Det var skuffende med uskarpheten i hjørnene. Kan du si noe om variasjon i uskarpheten ved ulike blendere og brennvidder? Hva med S80 til sammenligning?Testbildet av hjørneskarpheten til S80 i Akams test var jo bra, men jeg har lest andre steder at S80 har det samme objektivet, som 850, og at uskarpe hjørner også forekommer. Hvis objektivet er det samme, er det mindre størrelse på bildebrikken som gjør at 850 har dårligere hjørneskarphet?

 

Så et spørsmål litt på siden. Hva med Panasonic sine kompaktkamera med vidvinkel (FX07, LX2), kan vi forvente ny Firmware som håndterer støy bedre?

Lenke til kommentar
Hva med F30 vs 850IS? Jeg skal ha meg et lommekamera nå, og dette har vært de to jeg har sett meg ut. F30-eiere skryter veldig av fotografering i lavt lys, men 850 har en del funksjoner som virker spennende....

7078189[/snapback]

 

Flere tester på den, for meg virker det som den kommer noe dårligere ut enn ixus 850 (derfor valgte jeg sistnevnte), raskere reaksjon, vidvinkelen, og kanskje litt enklere meny-system. (Men kanskje også fordi jeg har holdt meg til ixus siden de kom på markedet, og kjenner "systemet" , og det har vært lett å få hjelp av Canon når man ringer direkte :) )

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Interesant kamera, en stjerne til på "bildekvalitet" seksjonen, og jeg ville kjøpt det med en gang.

 

Men hva har skjedd med S80? Det har lenge ligget rundt 4500kr i pris fra en hel haug butikker i prisguiden. Nå finnes det bare fra en butikk til kroner 5200. Har Canon sluttet å lage S80? Er Ixus 850IS ment å erstatte det? Det siste er i så fall litt trist, siden både denne og andre tester tyder på at Ixus'en har en god del dårligere bildekvalitet.

Lenke til kommentar
I forbindelse med 10-årsjubileet for Ixus-serien, lanserte Canon noen nye modeller forrige måned. Vi har testet den mest spennende modellen, med vidvinkel og ansiktsgjenkjenning.

 

Les mer

7059614[/snapback]

Testbildet av hjørneskarpheten til S80 i Akams test var jo bra, men jeg har lest andre steder at S80 har det samme objektivet, som 850, og at uskarpe hjørner også forekommer. Hvis objektivet er det samme, er det mindre størrelse på bildebrikken som gjør at 850 har dårligere hjørneskarphet?

7072906[/snapback]

I denne testen står det følgende:

The main issues here are corner softness (illustrated beautifully here) and above average purple fringing. Neither corner blurriness or purple fringing will be noticeable in small to midsize prints, but if you do large prints or view your photos at 100% on your computer then you'll certainly notice both. I'm guessing that the UA lens technology that lets Canon stuff a 28 - 105 mm lens into the ultra-compact SD800 is probably to blame for both of those. The PowerShot S80 used the same type of lens, and it had the exact same issues.

 

og i denne:

 

Det nye objektivet med 28mm er ikke det samme som det som sitter i PowerShot S80, som vi testet tidligere i år. Det er litt synd, for dette objektivet har en åpenbar svakhet: Det har nemlig en påfallende hjørneuskarphet.

 

Ut fra Dinside og Akams tester av S80 og 850 har kameraene forskjellig objektiv og 850 har dårligere hjørneskarphet enn S80.

 

Samme motiv under relativt like forhold fra dcrp:

 

S80, bilde nr 5 fra toppen

 

ixus 850, bilde nr 5 fra toppen

 

Sett med mine øyne stemmer også påstanden fra dcrp om samme problem med hjørneuskarphet på S80. Akams testbilder på hjørneskarphet viser derimot at S80 har bra hjørneskarphet. Her ser det ut som dcrp har en dårligere utgave av S80. (Edit: Dette kan jo skyldes variasjon i kvalitet.) Spørs om det samme kan gjelde ixus 850, men så langt har vel tester bare vist eksemplarer med dårlig hjørneskarphet.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Kommer akam til å teste canon 400D ?

7068274[/snapback]

 

Ja, helt klart. Vi har en 400D nå, og en Sony A100. Vi venter bare på D80 for å kunne begynne på en sammenligningstest av de tre kameraene.

7068897[/snapback]

 

Dere bør jo ta med 'Pentax K10D' også da det er samme oppløsning på disse (og Samsung sin versjon av 'K10D' for å avdekke eventuelle forskjeller).

Lenke til kommentar

Kommer akam til å teste canon 400D ?

7068274[/snapback]

 

Ja, helt klart. Vi har en 400D nå, og en Sony A100. Vi venter bare på D80 for å kunne begynne på en sammenligningstest av de tre kameraene.

7068897[/snapback]

 

Dere bør jo ta med 'Pentax K10D' også da det er samme oppløsning på disse (og Samsung sin versjon av 'K10D' for å avdekke eventuelle forskjeller).

7098797[/snapback]

Du verden så mye valgmuligheter som finnes.. :hmm: .ikke lett å velge nei, slik er det med computere også, en jungel å orientere seg i. Og en vil jo helst ha kjøpt akkurat det rette etter behovet da, koster jo tross alt noen tusen-lapper.

(PS Ble en del avsporinger fra det opprinnelige temaet, forresten, men nyttig likevel)

RandiA

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke glem FinePix F31fd, ser også spennende ut..

Men sier det igjen hvorfor kan ikke produsentene snart klare å få til et perfekt kompaktkamera som har "alt" det forbrukerne (altså meg) ønsker:

 

-God bildekvalitet

-6 mpix +

-Optisk bildestabilisator

-Vidvinkel

-Optisk zoom fra 3x

-Lukkerprioritet

-Batterikapasitet 300+ CIPA

-16:9 videofunksjon (848x480)

-Face Detection autofokus

-Min 2,5" skjerm, 200.000+ piksler

-Høy ISO som kan brukes

 

Kanskje det er en plan fra produsentene å ikke tilby alle funksjoner i et kamera, fordi de ønsker vi skal bytte ut kamera etter få år :roll:

 

-Morty

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...