Gå til innhold

Flere detaljer om AMD "K8L"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt mer info som ikke kom med i artikkelen:

 

Et litt større bilde av K8L-kjernen:

http://chip-architect.com/news/AMD_family_pic.jpg

Legg merke til at de to gule firkantene på de to første bildene er en av kjernene uten minnekontrolleren, HT-kontrolleren, L2 og L3 cachce. L1 data og instruksjons-cache er de to store bolkene med like ruter inni hver av de gule firkantene.

 

Her er litt mer om hvordan hver enkelt av kjernene er forbedret:

AMD quad-core Barcelona laid bare

Lenke til kommentar

Dette ser vikelig spennende ut! Intel's core 2 duo ga virkelig AMD et spark bak, og vi får endelig se resultater. Vi ser her av klokkefrekvensene at de også er endel høyere en det vi er vant til å se av AMD. Overgangen til 65 nm kunne riktignok kommet endel tidligere.

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar

Om AMD drøyer helt tik Q3 2007 med "K8L", så vil de kanskje tape markedsandeler. En god konkurrent til Core 2 Duo et helt år etter er ikke raskt nok, men det er mulig at K8L blir kraftigere. Når K8L endelig kommer så har nok Intel kommet med noen forbedringer på sin arkitektur, og er nok snart på 45nm.

Lenke til kommentar

Genial artikkel Simen. Mye bra info samlet på en plass her.

 

Jeg synes denne "K8L" ser knakende bra ut. L3 cache var noe av det AMD manglet HT 3.0 ser også ut til å bli bra. med 4.2 GT/s må vel den nesten være basert på seriell signalering. Har de gått bort fra det parallelle grensesnittet i HT 1.0/2.0?

 

Eneste som egentlig mangler på systemarkitekturen er et directory. Det vil begrense skaleringen en del selv om de pøser på med aldri så mye HT båndbredde. Selve kjernen skal vel vanskelig kunne matche Conroe uarch på integer også, men det får vel tiden vise. Ellers tror jeg ikke den delte cachen i Conroe blir savnet i Opteron prosessorer, men kanskje i Athlon der deling av data i samme sokkel er mye mer sannsynlig.

 

Edit: fant ut at 3.0 spec også er parallell. 8 CAD linjer pluss 1 CLK og 1 CTL. Kan buntes sammen til 2x8 eller 4x8 CAD hver x8 med egne CLK og CTL linjer eventuelt gå ned til 4 og 2 CDA linjer. KAn tyde på at HT begynner å bli tyna nokså langt.

 

s41:

http://www.hypertransport.org/docs/tech/HT...nal-4-21-06.pdf

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hvis 3 kvartal 2007 er riktig er det alt for sent. Hvis de ikke har et annet ess å dra frem har de praktisk talt ingen ytelses konkurent til intel før den tid, og når K8L endelig kommer er den sikker "bare" litt bedre... (ren spekulasjon). Selv om AMD har vært kongen på haugen lenge nå, tviler jeg på at det er noe særlig sunt å la konkurenten få så godt som fritt spillerom med 20-30 % bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Hvis Q3 2007 er sant er jo AMD nesten ett år etter Intel nå som Kentsfield er på vei ute i butikkene. Ellers ser det ut til at vi må vente helt til 2008 før vi ser 45 nm fra AMD...

 

Separat L2 og delt L3 er spennende saker. Meget spent på ytelsen til disse sakene.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Hvis 3 kvartal 2007 er riktig er det alt for sent. Hvis de ikke har et annet ess å dra frem har de praktisk talt ingen ytelses konkurent til intel før den tid, og når K8L endelig kommer er den sikker "bare" litt bedre... (ren spekulasjon). Selv om AMD har vært kongen på haugen lenge nå, tviler jeg på at det er noe særlig sunt å la konkurenten få så godt som fritt spillerom med 20-30 % bedre ytelse.

7055193[/snapback]

 

Særlig sunt er det kanskje ikke, men det er kanskje ikke så overraskende, er det ting som har tydet på at K8L skulle komme tidligere? Jeg tipper AMD prøver å fortsette å konkurre på pris, der de for øyeblikket klarer seg ganske bra fra mellomklassen og ned.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvis 3 kvartal 2007 er riktig er det alt for sent. Hvis de ikke har et annet ess å dra frem har de praktisk talt ingen ytelses konkurent til intel før den tid, og når K8L endelig kommer er den sikker "bare" litt bedre... (ren spekulasjon). Selv om AMD har vært kongen på haugen lenge nå, tviler jeg på at det er noe særlig sunt å la konkurenten få så godt som fritt spillerom med 20-30 % bedre ytelse.

7055193[/snapback]

 

Særlig sunt er det kanskje ikke, men det er kanskje ikke så overraskende, er det ting som har tydet på at K8L skulle komme tidligere? Jeg tipper AMD prøver å fortsette å konkurre på pris, der de for øyeblikket klarer seg ganske bra fra mellomklassen og ned.

 

AtW

7055473[/snapback]

 

Jeg vil til tross for Core 2 Duo's voldsomme popularitet følge opp her med å si at eksisterende A64 CPU'er (både single og dual core) er aldeles utmerkede CPU'er.

De "drar lite" strøm, og yter mer enn bra nok.. og er billige.

Akkurat nå kan det se ut som om Intel har "skutt gullfuglen" med sine nye CPU'er, men det gjelder de som kun ser på det som pt. er "hot" og som klarer mest FPS i spill.. :)

For de av oss som kjøper CPU'er utifra interesse i selve hw'en er det andre kriterier.

Jeg ser fram til nyhetene fra AMD uansett om det vil ta tid før de er leveringsklare. :)

Lenke til kommentar
Jeg vil til tross for Core 2 Duo's voldsomme popularitet følge opp her med å si at eksisterende A64 CPU'er (både single og dual core) er aldeles utmerkede CPU'er.

De "drar lite" strøm, og yter mer enn bra nok.. og er billige.

Akkurat nå kan det se ut som om Intel har "skutt gullfuglen" med sine nye CPU'er, men det gjelder de som kun ser på det som pt. er "hot" og som klarer mest FPS i spill.. :)

For de av oss som kjøper CPU'er utifra interesse  i selve hw'en er det andre kriterier.

Jeg ser fram til nyhetene fra AMD uansett om det vil ta tid før de er leveringsklare. :)

7055532[/snapback]

Tror de fleste er ute etter mest ytelse for pengene, selv er jeg ikke spiller, men har kombinert en E6600 med ett GF7600GS skjermkort, for meg er CPU ytelse for filmredigering og liknende viktig.. C2D er ikke kun en ypperlig spilleCPU :)

 

Ellers vil jeg påstå at de siste revisjonene av Netburst(P4 og PD) er det som gir mest ytelse for pengene(dersom man ser på CPU rundt 1K), det som er verd å merke er at Intel har redusert effektforbruket betydelig på de siste revisjonene av netburst og at de ikke er samme varmeovnene som de engang var...

Lenke til kommentar
Er sokkel F+ en skrivefeil i artikkelen?

7054932[/snapback]

Det er ikke en skrivefeil. Bildet som det står sokkel F+ på er hentet fra HKEPC uten noen redigering. Forskjellen på sokkel F og F+ er hastigheten på HT-bussen.

 

Sokkel F vil brukes i 4x4 til desktop så sokkel F+ vil nok vidreføre dette i form av det AMD kaller 4x4+.

 

Hvis 3 kvartal 2007 er riktig er det alt for sent.

7055193[/snapback]

Ikke glem at AMD har halvert prisene sine i sommer og dermed konkurrerer godt i de lavere prisklassene, og at AMD kommer med spennende oppgraderinger av K8 frem mot K8L. Blant annet er 4x4 (2 sokler med dobbeltkjerner og totalt 4 minnebusser) noe som vil konkurrere mot Kentsfield. 65nm K8 vil også komme ganske snarlig, uten at det betyr så mye for sluttbrukerene. Det kan godt hende at Intel vil sitte på ytelsetronen frem til Q3, men at konkurransen er helt fraværende vil jeg ikke si. Om Intel må forlate tronen når K8L kommer, eller ikke blir jo spennende å se.

Lenke til kommentar

Flott artikkel Simen, kanskje vi får se en oppfølger med noe snacks fra den antatte mikroarkitekturen til K8L?

 

Skjønner ikke hvorfor alle er så opptatt av at ett år er for lang tid, Intel bukte jo flere år på å svare på K8, og nå er AMD inn i varmen hos Dell, og ny fab på gang. Ytelsesforskjellen på K8 og C2D er vel omtrent det samme som avstanden mellom K8 og netburst, men motsatt fortegn. Ingen som krisemaksimerte den gangen, og Intel solgte som hakka møkk likevel.

 

Ihverfall tar jeg nå dette med knusende ro, og gleder meg heller over at ytelsen endelig har fått en ny boost på desktopen. Takket være det ble endelig Opteron 165 så billig at jeg flesket en ned i en av mine maskiner. Så blir jo Core Duo også rimeligere, så det blir i laptop før jul. Hadde vært moro med en C2D hjemme også, men jeg liker ikke å bruke mye penger på CPU, litt mer tilbøyelig til å bla opp for skjermkort dog.

 

Kindings, du får X2-3800+ for drøyt 1000 kroner vettu, masse fete hk til rimelig en penge også. Men jeg har jo forstått at du heller ville foretrekke en Intel sak.

Lenke til kommentar

Først en takk til Simen1 for en artikkel som ligger på det nivået hw.no fortjener (glimrende), og ikke det som i det siste, ukritisk oppgulp.

 

Når det gjelder at K8L ikke lanseres før Q3/2007 tror jeg på samme måte Del at det ikke betyr så mye for markedsandeler nå når AMD har klart å posisjonere seg innenfor OEM-markedet. Den som liker det minst er trolig CFO i AMD, "priskrigen" kan slå kraftig ut på inntjening.

 

Problemet med Q3/2007 er mest spørsmålet hvor langt Intel klarer å utvikle C2D plattformen og Kentsfield. Også at Intel vil komme med "ekte" Quad Core på omtrent samme tid, og signaliserer en langt raskere utvikling av nye CPU-serier er klare utfordringer for AMD.

 

Faktisk så tror jeg AMD ikke hadde forventet at Intel skulle ta et såpass stort byks i ytelse.

Lenke til kommentar
Faktisk så tror jeg AMD ikke hadde forventet at Intel skulle ta et såpass stort byks i ytelse.

7057818[/snapback]

Det tror jeg ikke det var mange andre som trodde heller. De fleste tar utgangspunkt i hva en produsent har og interpolerer derfra. Det er strengt tatt en antagelse basert på korrelasjon og ikke kausalitet når en uarch ikke er bygd på den forrige. Med andre ord en god oppskrift på dårlig statistikk.

 

Jeg tror heller ikke det vil skade AMD særlig mye å ligge etter Intel på ytelse. De vil heller ikke ligge etter gjevnt over hele fjøla pga noen fordeler i minnehierarkiet (main mem bw/latency). De negative konsekvensene blir vel mindre først og fremst fordi AMD nå har et langt bedre rykte og sterkere merkenavn enn hva de hadde da f.eks k7 ble forbikjørt av NW. Det var jo strengt tatt merkenavn og rykte som holdt Intel på salgstoppen i Prescott perioden..

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...