Gå til innhold

GUIDE: Slik får man parabol i flere rom


Anbefalte innlegg

Dette er et tema som stadig dukker opp; "hvordan kan jeg få se forskjellige kanaler i forskjellige rom når jeg har parabol?" Jeg har jobbet mange år i bransjen, og har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har kommet over denne problemstillingen.

 

Forskjellige løsninger

Den billigste løsningen som de fleste velger fordi de tror det fungerer er en trådløs TV-sender for innendørsbruk:

WAVECOMPRO-3260.jpg

Dette er ubrukelig hvis man skal se forskjellige kanaler, ettersom signalet den sender blir hentet fra SCART-signalet på tuneren. Hvis man skifter kanal på tuneren, vil den andre TVen få en annen kanal. En annen faktor som gjør denne løsningen ubrukelig er støy som legger seg på bildet... siden disse sender på samme frekvens som ditt trådløse nettverk. Dette skaper mye forstyrrelser.

 

 

Den beste løsningen er å skaffe en ekstra tuner. Både Viasat og Canal Digital har nå kommet med en dobbeltløsning som tillater deg å ha flere tunere til en billigere penge så lenge det er i samme husstand. De tilbyr en billig tuner med et kort til en billigere penge. Viasat har lite informasjon angående dette, så derfor har jeg kun informasjon angående Canal Digital.

 

Canal Digital:

Hvis du etablerer eller har canal digital kan du også få noe som kalles "mulitroom". Det vil si at du kan få en ny tuner til 10kr som du kan ha på naborommet. Abonnementet blir da billigere. Tilbudet gjelder visstnok ut året. I tillegg til hovedabonnementet må du betale følgende pr måned for det ekstra kortet:

Lokal: 39,-

Canal +: 119,-

Familie: 119,-

Entertain: 219,-

 

Merk at man må ha entertain på hovedabonnementet for å få entertain på multiroom.

Man kan med andre ord ikke betale 229 for familiepakken for så ha entertain på multiroom til 219,-. I tillegg kan man ikke få multiroom hvis man kun har lokalpakken.

 

Praktisk kobling av flere tunere med Canal Digital.

For å kunne benytte flere tunere på en parabol må man bytte LNB, eller hode om du vil. Dette må du gjøre siden en paraboltuner må kommunisere med hodet. Tuneren sender en likespenning i samme ledning som signalet sendes på, for å velge om LNBen skal bruke lavband eller høyband, horisontal eller vertikal vinkel. Kobler du to tunere på en enkel LNB, vil likespenningssignalet krasje med hverandre, noe som resulterer i at man ikke får sett den kanalen man ønsker.

 

Løsningen er å montere en twin-LNB for to tunere eller en quad-LNB for 3-4 tunere. Skal man ha flere enn fire tunere på en parabol må man ha en quad-LNB pluss en switch som finnes med flere forskellige antall uttak.

 

Fra twin/quad-LNBen må man så legge inn en ledning pr tuner inn til huset, og til sin respektive tuner.

SMART%20QUAD%20Titanium.gif

eksempel på quad LNB. Merk at det er 4 utganger.

 

Ved å benytte seg av et twin/quad-LNB på en eksisterende parabol er det vanligvis ikke nødvendig å justere parabolen på nytt. Det er vanligvis bare å bytte.

 

Praktisk kobling av flere tunere med Viasat.

Skal ban benytte flere uttak på Viasat må man gjøre akkurat det samme som ved Canal Digital, men bare med et dobbelt sett LNBer. Dette må man siden Viasat bruker to satelittposisjoner, 1grad vest og 5 grader øst. Du må også ha en DiSEqC-swith pr tuner. Dette er en switch som tillater tuneren å benytte flere LNBer på en ledning. Jeg har sett slike switcher som tillater 4 satelittposisjoner på en og samme tuner.

diseqc_4.gif

Eksempel på DiSEqC med 4 posisjoner.

 

Jeg håper denne guiden har gjort ting litt klarere. Si gjerne ifra hvis noe er uklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Det koster 49 kr for ekstra family kort hos canal digital nå, ikke 119kr.

Noe som gjør at de aller fleste vil velge family foran local (39kr)

 

Forøvring finnes det en løsning hvor du setter abonnementskortet inn i en trådløs sender, og trådløse mottakerkort inne i tunerne istedet for vanlige abonnementskort. Dette settet tror jeg koster ca 1500, men det kan by på problemer hvis du har abonnementskort som kun fungerer på en type tuner (f.eks. CD sin egen tuner)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...