Gå til innhold

Flash fyller år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flash er en landeplage :p takk vår gud for addblock+ til firefox :D

7037821[/snapback]

 

Ja, i det store og det hele så er flash på nettet i dag mer til irritasjon en gavn, det som irriterer meg mest er egentlig den monstrøse mengden CPU flash kan bruke på ganske enkle ting, å vise et "lysbildeshow" burde ikke få en PC til å knele, men har du en gammel PC er det et reellt problem.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Tull og tøys. Anbefaler at dere får litt mer innsikt. Brukte faktisk en av de første versjonene tilbake i det herrens år '96, og ting har skutt fart siden. At sider dere vanligvis besøker kryr av flash-reklame er ikke, og vil aldri bli Macromedia/Adobe Flash sin feil.

 

Tenk på Google Video, Youtube og Metacafê, tre nettsted som spesialiserer seg rundt å vise stoff innsendt fra brukerene sine. Kanskje også et av flash sine merkevarer, hvor det er mulig å sikkert skjule absolutte media-stier, for å både verne produsent og leverandør.

 

Og forøvrig er Flash til lysbilde-fremvisning en av de mest grufulle tingene du kan bruke det til. Agurk i osteland. Heldigvis kan du lett skure utfordringen med å optimalisere bildene iforhold til output. Store filer tar nødvendigvis tid å hente ned, men igjen dette er logisk. Nei, hvis du er ute etter CPU-hungrige applikasjoner, kan du ta å se på J2EE applets i eksempelvis IE eller Firefox, der har du ting som er helt bort-, -kostet og -kastet cpu-tid.

 

Så, litt mer kunnskap er ikke å forakte for de som tror de er "bedrevitere".

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Tull og tøys. Anbefaler at dere får litt mer innsikt. Brukte faktisk en av de første versjonene tilbake i det herrens år '96, og ting har skutt fart siden. At sider dere vanligvis besøker kryr av flash-reklame er ikke, og vil aldri bli Macromedia/Adobe Flash sin feil.

 

Tenk på Google Video, Youtube og Metacafê, tre nettsted som spesialiserer seg rundt å vise stoff innsendt fra brukerene sine. Kanskje også et av flash sine merkevarer, hvor det er mulig å sikkert skjule absolutte media-stier, for å både verne produsent og leverandør.

 

Og forøvrig er Flash til lysbilde-fremvisning en av de mest grufulle tingene du kan bruke det til. Agurk i osteland. Heldigvis kan du lett skure utfordringen med å optimalisere bildene iforhold til output.

 

Så, litt mer kunnskap er ikke å forakte for de som tror de er "bedrevitere".

7037967[/snapback]

 

Flash på nettet i dag er til mer skade en gavn, det mener jeg fortsatt, personlig er jeg ikke så veldig opptatt av hvem sin skyld det er, min opplevelse som bruker er like god/dårlig uavhengig av det.

 

Essensen er også at det meste du ser av flash er lysbildefremvisninger, som bruker ALT for mye CPU.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet med flash er at det er en lukket standard, og Adobe sitter med nøkkelen til hvem som skal få bruke den. Internett er hele veien basert på åpne standarder: HTTP, HTML, XML, URL, SVG. Og den største propritære biten i dag er flash.

 

Dette skaper problemer på bla. mindre devicer, da man ikke nødvendigvis kan lisensiere flash for mer eller mindre obskure deviceplattformer. Adobe har ikke engang greid å levere Flash 8 på Linux.

Lenke til kommentar
Tenk på Google Video, Youtube og Metacafê, tre nettsted som spesialiserer seg rundt å vise stoff innsendt fra brukerene sine. Kanskje også et av flash sine merkevarer, hvor det er mulig å sikkert skjule absolutte media-stier, for å både verne produsent og leverandør.

7037967[/snapback]

Det beste hadde vært om disse tjenestene brukte åpne video formater som mpeg4 eller noe lignende. Da hadde man kunnet velge fritt i programvare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Det er ikke alle videoformat som egner seg på nettet, selv om båndkapasiteten begynner å ta seg opp er vi fortsatt et u-land på dette feltet sammenlignet med f.eks Sverige.

 

ATWindsor: Hvis du hadde jobbet med dette daglig, hadde du skjønt poenget.

 

Essensen er også at det meste du ser av flash er lysbildefremvisninger, som bruker ALT for mye CPU.

 

Da har du nok vært uheldig. Optimaliserte fla-filer i medium størrelser bruker ikke mer cpu enn et par animerte gifs. De basert på innhold som er mer vektor enn media (mp3, video og lignende), krever noe cpu som regnekraft. Logisk. Tror det heller er nettleseren din som trenger noen tweaks. Hvis du bruker firefox kan jeg anbefale "Speed up firefox", som du kan finne ved å google litt.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Det er ikke alle videoformat som egner seg på nettet, selv om båndkapasiteten begynner å ta seg opp er vi fortsatt et u-land på dette feltet sammenlignet med f.eks Sverige.

 

ATWindsor: Hvis du hadde jobbet med dette daglig, hadde du skjønt poenget.

 

Essensen er også at det meste du ser av flash er lysbildefremvisninger, som bruker ALT for mye CPU.

 

Da har du nok vært uheldig. Optimaliserte fla-filer i medium størrelser bruker ikke mer cpu enn et par animerte gifs. De basert på innhold som er mer vektor enn media (mp3, video og lignende), krever til cpu som regnekraft. Logisk.

7038210[/snapback]

 

Jeg vil ikke si det er spesielt uheldig når det er tilfelle på omtrent alle de største nettavisene i landet feks.

 

Og hvilket poeng er det jeg hadde skjønt? Det jeg har sagt er at flash bruker alt for mye CPU slik det brukes i dag, og at det er mer til irritasjon enn gavn slik det brukes i dag. Hva av dette mener du er feil? Og hvorfor? (det siste er jo sågar en personlig mening).

 

At det ikke er alle videoformat som egner seg på nett er greit nok, men hvordan mener du flash hjelper til med å senke det båndbreddekravet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

"De største nettavisene i landet" er ingen garanti for kvalitetssikring. Jeg behøver ikke å komme med eksempler, vi vet alle hvem som synder.

Uansett, de fleste tyr til en nesten universiell sannhet, reklame laget av en tredjepart. Hvordan disse er bygget opp er noe som bryr dem midt i.., og da får de i både pose og sekk.

 

hvordan mener du flash hjelper til med å senke det båndbreddekravet?

 

Noe av det som gjorde flash til en hit, var det det opprinnelig var: en vektorbasert mediaplattform. Vektor kan beregnes, og er derfor ikke spesielt båndkrevende. Nå er det vel ikke Flash som står alene for et større krav til båndbredde i verden. Teknologi sogar innovasjon går fremover, og slikt krever progresjon og fremskritt. Dagens nettbrukere bryr seg lite om mediaobjekter tar 1MB eller 10, en trend vi har sett veldig lenge. Optimalisering har derfor en positiv effekt.

Lenke til kommentar
"De største nettavisene i landet" er ingen garanti for kvalitetssikring. Jeg behøver ikke å komme med eksempler, vi vet alle hvem som synder.

Uansett, de fleste tyr til en nesten universiell sannhet, reklame laget av en tredjepart. Hvordan disse er bygget opp er noe som bryr dem midt i.., og da får de i både pose og sekk.

 

hvordan mener du flash hjelper til med å senke det båndbreddekravet?

 

Noe av det som gjorde flash til en hit, var det det opprinnelig var: en vektorbasert mediaplattform. Vektor kan beregnes, og er derfor ikke spesielt båndkrevende. Nå er det vel ikke Flash som står alene for et større krav til båndbredde i verden. Teknologi sogar innovasjon går fremover, og slikt krever progresjon og fremskritt. Dagens nettbrukere bryr seg lite om mediaobjekter tar 1MB eller 10, en trend vi har sett veldig lenge. Optimalisering har derfor en positiv effekt.

7038290[/snapback]

 

Nei, det er langt ifra noen garanti for kvalitetssikring, men det er sider mange besøker, som viser at man ikke trenger å være særlig uheldig i det hele tatt for å daglig støtte på mye CPU-krevende flash.

 

Ja ok, jeg trodde du snakket om "levende bilde", alla youtube o.l siden du nevnte det tidligere i tråden. Ikke vektorgrafikk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemet med flash er at det er en lukket standard, og Adobe sitter med nøkkelen til hvem som skal få bruke den. Internett er hele veien basert på åpne standarder: HTTP, HTML, XML, URL, SVG. Og den største propritære biten i dag er flash.

 

Dette skaper problemer på bla. mindre devicer, da man ikke nødvendigvis kan lisensiere flash for mer eller mindre obskure deviceplattformer. Adobe har ikke engang greid å levere Flash 8 på Linux.

7038061[/snapback]

 

Det er fullt ut mulig å lage sin egen applikasjon som kompilerer til swf. Det finnes faktisk en del gratis compilere der ute!

 

MTASC kompilerer Actionscript.

SWFmill bygger assets bibliotek.

Flashdevelop lar deg kode Actionscript.

SE|PY lar deg gjøre det samme.

 

Open Source Flash kan vel også være verdt et besøk.

 

Så du trenger faktisk ikke Flash for å lage fullverdige swf-applikasjoner.

Lenke til kommentar

Flash er en stor plage! Jeg bryr meg for såvidt ikke om CPU og båndbredde slukingen i denne sammenhengen, men de plagsomme animasjonene. Reklamen i nettaviser er så plagsom og oppmerksomhetsfangene, men aller verst er de nettstedene hvor hele siten er laget i Flash. Da går det ikke an å bruke frem- og tilbake-tastene samt at annen standard funksjonalitet slutter å virke. Jeg kan ikke tenke meg et eneste nyttig formål med Flash, som ikke bedre kan løses ved bruk av andre teknologier.

Lenke til kommentar

Er ikke mye å feire at Linux har vært stuck med Flash Player 7 siden 2003 i motsetning til Windows versjonen som er kommet til Flash Player 9, Jeg feirer ikke 10års jubileum før Adobe slipper Linux versjoner på lik linje med Windows versjoner, i mellomtiden feirer Linux ufrivillig 3 år med et buggy CPU monster uten bilde-lyd synkronisering og uten støtte for bl.a. google video og andre sider som utvikler flash applikasjoner til Flash Player 8 & 9.

Lenke til kommentar

Flash er noe jeg har fått totalt i vrangstrupen.

 

Forøvrig er det en skam at Adobe ikke har lansért nyeste versjon for Linux, spesiellt nå som det blir stadig mer populært.

 

KDEs fødselsdag blir absolutt mye mer å feire. Det er virkelig bra at noen lager et gratis alternativ (som jeg synest er bedre) enn dyre konkurrenter.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det en skam at Adobe ikke har lansért nyeste versjon for Linux, spesiellt nå som det blir stadig mer populært.

7039500[/snapback]

Så du er bittelitt avhengig av Flash du også. :D

7039817[/snapback]

Nei for min egen del så er jeg ikke avhengig av flash. Jeg har aldri savnet det under bruk av Linux, men jeg vet mange andre savner det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...