Gå til innhold

TEST: Samtron 94b


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hø, 2.5k trodde dette minst var under 2k... ihvertfall etter å ha lest testen.

 

1280x1024 og 4:3?

6984622[/snapback]

Prisene på denne skjermen har svingt en del ser jeg. Den var helt på bunnen da den ble tatt inn til test, men plutselig føk den opp.

 

Men 4:3 var jo fryktelig feil - det skal nok være 5:4. Noen ganger går det for fort i svingene ;)

Lenke til kommentar
Hva betyr den "cyanide hvitfargen"? Hvis du mener at det var blåstikk (i.e. for høy fargetempratur) i hvitt, hvorfor ikke skrive dette i stedet for å finne på et ord? Cyanid er noe helt annet og 'cyan' heter 'turkis' på norsk.

6985951[/snapback]

Blåstikk kommer av for lav fargetemperatur. Blå er normalt en kald farge. Skjermen var faktisk en anelse turkis, selv om det høres merkelig ut. Jeg ble aldri kvitt denne fargen uten å drepe alt annet av farger... Og det er ingen som har dødd av at man bruker språket litt. Norsk som språ er ordfattig nok om man ikke skal avvikle enda flere ord. :(

Lenke til kommentar
Blåstikk kommer av for lav fargetemperatur. Blå er normalt en kald farge.
At blå er en kald farge i dagligtale har du rett i, men når man snakker om fargetemeratur tilsvarer blått den høyeste enden på skalaen. Mulig du mener hvitbalanse (hvor man må tenke omvendt).

 

Forøvrig er fargekommentarene i testen ganske meningsløse uten å ha et stabilt kalibrert referansepunkt. Ikke at jeg nødvendigvis tror det, men kanskje du har lysstoffrør på kontoret ditt og er vant med en skjerm som går litt mot rødt i utgangspunktet? I mangel av et referansepunkt så hadde det vært på sin plass med en kommentar om hvorvidt den har innstillinger som er gode nok til å kunne kalibreres riktig.

Norsk som språk er ordfattig nok om man ikke skal avvikle enda flere ord. :(
Ikke når det bare forvansker ting for leseren som må være kreativ for å skjønne hva du egentlig mener. Det er ingen grunn til å finne på egne ord for ting som har utmerkede ord fra før. (Eller var det et bevisst forsøk på å være morsom?)
Lenke til kommentar
Blåstikk kommer av for lav fargetemperatur. Blå er normalt en kald farge.
At blå er en kald farge i dagligtale har du rett i, men når man snakker om fargetemeratur tilsvarer blått den høyeste enden på skalaen. Mulig du mener hvitbalanse (hvor man må tenke omvendt).

Det har du selvfølgelig helt rett i. Noen ganger snakker man før man tenker :)

 

 

Forøvrig er fargekommentarene i testen ganske meningsløse uten å ha et stabilt kalibrert referansepunkt. Ikke at jeg nødvendigvis tror det, men kanskje du har lysstoffrør på kontoret ditt og er vant med en skjerm som går litt mot rødt i utgangspunktet? I mangel av et referansepunkt så hadde det vært på sin plass med en kommentar om hvorvidt den har innstillinger som er gode nok til å kunne kalibreres riktig.

Det er dessverre både vanskelig og dyrt å skaffe til veie et rom som er optimalt for kalibrering av skjermer. Da vi henvender oss mot vanlige mennesker, og ikke grafikere er det kanskje like greit å vurdere skjermene i et normalt opplyst rom. Nå brukes det selvfølgelig ikke lysstoffrør, og belysningen er justert så godt det lar seg gjøre. Det skal ellers være en kommentar om mulighetene menyen byr på når det gjelder kalibrering et eller annet sted :)

 

Norsk som språk er ordfattig nok om man ikke skal avvikle enda flere ord. :(
Ikke når det bare forvansker ting for leseren som må være kreativ for å skjønne hva du egentlig mener. Det er ingen grunn til å finne på egne ord for ting som har utmerkede ord fra før. (Eller var det et bevisst forsøk på å være morsom?)

6987073[/snapback]

Nei, jeg mener faktisk helt seriøst at det viktig å bruke språket vårt. Grunnen til at man blir forvirret er at man ikke kan nok. Dersom ord ikke brukes ender vi opp med at ingen kan de og de går tapt. Dette eksempelet er nok ikke det beste til å belyse problemstillingen, men jeg mener den er høyt reell.

 

  Bare et lite dumt spørsmål, Samtron er det Samsungs low price brand? Har fått det for meg at dette er et merkenavn Samsung bruker på billigprodukter med elendig kvalitet, stemmer det eller er det bare jeg som roter?
Om skjermene nødvendigvis har så dårlig kvalitet vet jeg ikke, men Samtron er knyttet tett opp mot Samsung ja.
Lenke til kommentar
Det er dessverre både vanskelig og dyrt å skaffe til veie et rom som er optimalt for kalibrering av skjermer. Da vi henvender oss mot vanlige mennesker, og ikke grafikere er det kanskje like greit å vurdere skjermene i et normalt opplyst rom.
Dette er jeg enig i. Det jeg mente var at beskrivelser som "manglet glød og liv" ikke nødvendigvis sier så mye. Mennesker liker gjerne overstaturerte 'livlige' farger, men de er ikke nødvendigvis 'riktige' av denn grunn. For den jevne fotobruker er vel noe av det viktigste å få bildene så like som mulig fra skjerm til papir (referansepunkt), og da er glød og liv ikke nødvendigvis en fordel.
Nei, jeg mener faktisk helt seriøst at det viktig å bruke språket vårt. Grunnen til at man blir forvirret er at man ikke kan nok. Dersom ord ikke brukes ender vi opp med at ingen kan de og de går tapt.
Jeg mente hvorvidt "cyanide" var en morsomhet? Var fargene giftig dårlige, ellenro'. Forøvrig er jeg enig i det du skriver, men i dette tilfellet er det tross alt motsatt. Du har unnlatt å bruke et vanlig norsk ord til fordel for et forvansket engelskderivert ord, og dette er vel neppe et godt argument for rikhet i det norske språket. For all del, jeg arbeider i et engelskspråklig miljø selv, og det hender jeg må lete etter gode norske ord, men det er dog litt drøyt å hevde at 'manglende kunnskap' er grunnen til at et ord du funnet på selv er forvirrende (kanskje særlig med hensyn til de 'vanlige menneskene' dere henvender dere mot).

 

</Folkefront for Fortsatt bruk av Turkis på Norsk> :cool:

Lenke til kommentar
Norsk som språk er ordfattig nok om man ikke skal avvikle enda flere ord. :(
Ikke når det bare forvansker ting for leseren som må være kreativ for å skjønne hva du egentlig mener. Det er ingen grunn til å finne på egne ord for ting som har utmerkede ord fra før. (Eller var det et bevisst forsøk på å være morsom?)

6987073[/snapback]

Nei, jeg mener faktisk helt seriøst at det viktig å bruke språket vårt. Grunnen til at man blir forvirret er at man ikke kan nok. Dersom ord ikke brukes ender vi opp med at ingen kan de og de går tapt. Dette eksempelet er nok ikke det beste til å belyse problemstillingen, men jeg mener den er høyt reell.

 

Jeg har litt problemer med å ta deg seriøst, siden du tydeligvis ikke kjenner forskjell på 'dem' og 'de'. Eller er 'dem' et ord som bare kan gå tapt? :nei:

 

Synes det er litt underlig at dere som skal formidle et budskap skriftlig ikke tar språket alvorligere. Generelt kryr det av 'anglisismer', dvs engelseke ord påkledd en norsk språkdrakt som ikke passer eller ofte er helt feil. Jeg har ingenting imot nye norske ord, men da må du i hvert fall vite hva som finnes av norkse ord, og helst også hvordan norske ord lages.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...