Gå til innhold

– Mobil-GPS vil eksplodere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det samme som teleanalytikerne her.

 

De to største tingene som har skjedd med mobiler de siste par årene er etter min mening kamara og lagringsplass. (Med det har det fulgt ting som programvare som mp3-spillere, video og MMS-meldinger).

 

De neste par årene tror jeg følgende ting vil være på vei inn for de store massene:

- GPS (ikke nødvendigvis A-GPS) + programvaretjenester som bruker dette.

- WLAN, trådløs USB + programvaretjenester som bruker disse.

- Operativsystemer som Nokias 60-serie, Symbian og Windows mobil. Dette åpner for å kunne velge utvalg av programmer selv.

Lenke til kommentar

GPS i mobil bra!! Og har ikke så mye å si om det...

 

Men det er morsommt å lese tittelen på artikkelen.

 

"Mobil - GPS vil eksplodere"

 

Hmmm.... jeg tror ikke jeg tør å eie en mobil med GPS hvis den skal eksplodere.

 

"Markedet for mobil-GPSer vil eksplodere"

 

Åh..jammen da føler jeg med engang mye tryggere.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Series 60 er en Symbian-serie, som serie 90 og noen til jo.

 

Ellers er jeg helt enig i at GPS på mobil kommer til å bli stort. WLAN har jeg ikke noe tro på (her kan jeg ta feil tho). Når det gjelder Symbian tror jeg ikke det kommer til å ta av. Symbian har vært her i flere år allerede og er alt for tregt for at flesteparten vil gidde bruke det.

 

*Ønske seg P1000 elns med GPS* :love:

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Mobil-GPS vil eksplodere

 

Trudde me var ferdige med eksploderande elektronikk etter kvart, no som Sony tilbakekallar alle laptop-batteria sine. :p

 

Spøk til halvor: Har mine tvil om dette for mitt eige bruk. Etter skumlesing av artikkelen innbillar eg meg at dette går på UMTS-nettet, og då må prisane ned her (veit ikkje kor mykje trafikk dette utgjer, men likevel). For det andre, det må vere mogleg å kontrollere. Det er ikkje sikkert eg vil at kven som helst skal kunne finne ut kvar eg er. Privatliv er ein fin ting av og til.

Lenke til kommentar
Mobil-GPS vil eksplodere

 

Trudde me var ferdige med eksploderande elektronikk etter kvart, no som Sony tilbakekallar alle laptop-batteria sine. :p

 

Spøk til halvor: Har mine tvil om dette for mitt eige bruk. Etter skumlesing av artikkelen innbillar eg meg at dette går på UMTS-nettet, og då må prisane ned her (veit ikkje kor mykje trafikk dette utgjer, men likevel). For det andre, det må vere mogleg å kontrollere. Det er ikkje sikkert eg vil at kven som helst skal kunne finne ut kvar eg er. Privatliv er ein fin ting av og til.

6967769[/snapback]

 

vel nå er jo telenor litt greie der. sjekk ut tjenesten fri internett ;)

 

men ja, ting kan fort bli dyrt. og kansje også en smule batterietende...

 

og jeg ser nok helst at disse gps-funksjonene først og fremst blir brukt til å finne ut hvor du selv er, og kansje hvor nærmeste butikk eller lignende befinner seg.

 

etter hvert får en vel kansje sosialiseringsider som blink hvor en kan trykke på en link å se hvor en person er, om han eller hun har skrudd på denne funksjonen.

 

spørsmålet er når samfunnet går fra å se på det som en artig funksjon som en kan bruke innimellom, til noe som en må bruke til enhver tid for å ikke bli oppfattet som anerledes. sånn som det å få en sms hvor folk lurer på hvorfor du ikke har gpsen på, driver du på med noe snuskete kansje?

Lenke til kommentar
men ja, ting kan fort bli dyrt. og kansje også en smule batterietende...

 

og jeg ser nok helst at disse gps-funksjonene først og fremst blir brukt til å finne ut hvor du selv er, og kansje hvor nærmeste butikk eller lignende befinner seg.

6968188[/snapback]

Dyrt kan det nok kanskje bli, men ikke spesielt batterihungrig.. Det er på trappene flere nye GPS/Galileo chipset som bruker ganske lite strøm, + bare behøver noen få sekunder for å oppnå fix på satellittene.. Dermed kan dem være avslått nesten hele tiden imotsetning til dagens typer som må "varmes opp" i opp mot et minutt..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...