Gå til innhold

Ukens bilde: Dag Solstad, av Tom Martinsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden Akam.no er en seriøs side, kommer dere til å spørre etter tillatelse på alle bildene dere har med i denne spalten? Men hva med foto som er tatt av folk som ikke lengre er blant oss? Blir dette brukt under fair share lover eller hva? Jeg tenker da f.eks. på Diane Arbus sine saker, eller Philip Halsman som tok masse foto på femtitallet, og har fantastiske bilder som Dalí Atomica på samvittigheten...

Lenke til kommentar
Siden Akam.no er en seriøs side, kommer dere til å spørre etter tillatelse på alle bildene dere har med i denne spalten? Men hva med foto som er tatt av folk som ikke lengre er blant oss? Blir dette brukt under fair share lover eller hva? Jeg tenker da f.eks. på Diane Arbus sine saker, eller Philip Halsman som tok masse foto på femtitallet, og har fantastiske bilder som Dalí Atomica på samvittigheten...

6959046[/snapback]

 

Vi har selvsagt tillatelse til å benytte alle bilder vi bruker i både denne spalten og andre.

 

Når det gjelder avdøde fotografer så sier Åndsverksloven (i alle fall den forrige, jeg skal innrømme at jeg ikke har sjekket den nye, men jeg kan vanskelig tenke meg at dette har endret seg i vesentlig grad) at enerett til å fremstille eksemplarer, derunder også gjengi på nett, bortfaller 70 år etter fotografens død. Dette er stort sett også internasjonale regler, kanskje med unntak av USA der jeg mener å huske at det er 50 år, men at disse kan fornyes en gang til nye 50. Imidlertid er ikke fotografiet eldre enn ca 165 år, så vi vil i de aller fleste tilfeller kontakte en (mulig) rettighetsinnehaver uansett.

 

Dette med opphavsrett og tilknyttede aspekter er noe vi i Akam er svært opptatt av, og det vil nok komme en artikkel om det på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Vi har selvsagt tillatelse til å benytte alle bilder vi bruker i både denne spalten og andre.

 

Dette med opphavsrett og tilknyttede aspekter er noe vi i Akam er svært opptatt av, og det vil nok komme en artikkel om det på et senere tidspunkt.

 

Joda. Det var ikke meningen å implisere noe annet, og jeg må jo innrømme at jeg er grønn på dette med opphavsrett, men jeg lurte egentlig på om det bare var norske fotos dere kom til å bruke (siden jeg antar at det er lettere å komme i kontakt med opphavsrettinnehaveren av disse enn av mer obskure utenlandske fotografer.) eller om det også kan bli noen klassiske så som f.eks. bilder som Diane ARbus har tatt...

Lenke til kommentar
Vi har selvsagt tillatelse til å benytte alle bilder vi bruker i både denne spalten og andre.

 

Dette med opphavsrett og tilknyttede aspekter er noe vi i Akam er svært opptatt av, og det vil nok komme en artikkel om det på et senere tidspunkt.

 

Joda. Det var ikke meningen å implisere noe annet, og jeg må jo innrømme at jeg er grønn på dette med opphavsrett, men jeg lurte egentlig på om det bare var norske fotos dere kom til å bruke (siden jeg antar at det er lettere å komme i kontakt med opphavsrettinnehaveren av disse enn av mer obskure utenlandske fotografer.) eller om det også kan bli noen klassiske så som f.eks. bilder som Diane ARbus har tatt...

6964259[/snapback]

 

Trodde ikke du impliserte at vi knabbet bilder heller, have no fear. :thumbup:

 

Meningen med spalten er at vi skal plukke mest mulig fritt, uavhengig av nasjonalitet og alder. Det er forøvrig mulig vi tar kortere serier eller tema, men i det store og hele skal vi følge Øyeblikket-oppskriften, dvs vise bilder fra hele verden.

Lenke til kommentar

Meningen med spalten er at vi skal plukke mest mulig fritt, uavhengig av nasjonalitet og alder. Det er forøvrig mulig vi tar kortere serier eller tema, men i det store og hele skal vi følge Øyeblikket-oppskriften, dvs vise bilder fra hele verden.

 

Det høres veldig bra ut. Det er noe som jeg synes vil tilføre denne siden det lille ekstra. Ikke bare det tekniske rundtom fotografering, men også resultatene.

 

Godt jobbet!

Lenke til kommentar

Håper også siden da vil trekke flere folk som viser genuin interesse for fotografiet, dets betydning og skape diskusjon rundt betydningsfulle bilder. Jeg er inne i en periode der jeg blar igjennom alt jeg finner av fotobøker og kjøper en tilsvarende mengde, samtidig som om lørdagen ikke er komplett uten den nevnte Magasinet-spalten på lunsjbordet. For å bruke brannfakkelspråk, diskuteres det på denne siden og dpreview heftigst når temaet er relativt betydningsløse tekniske detaljer - fotohistorie og store inspirasjonskilder er sjeldne unntak. De siste ukene har jeg også sett tråder om "hvordan bli en bedre fotograf" og tilsvarende - noe jeg tar som et godt tegn på hvordan utviklingen framover kan bli.. :)

 

 

(Klart det er gøy å diskutere kamerateknologi og de ulike merkens fordeler, ulemper og filosofi, det er bare det at det er så mye mer der ute :) )

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Det vil komme mer info om dette senere, når vi har fått roet oss mht ferieavvikling, HW-LAN, flytting til nye lokaler, etc, men jeg kan kort si at ansettelsen av undertegnede representerer en mulighet og et ønske hos Akam til å utvide fokusområde til også å inkludere slike artikler som du nevner. Men, som sagt, mer om det senere. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...