Gå til innhold

Kompaktkamera med stor sensor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss. Kompaktkamera med Foveon-sensor av en nyere generasjon og ikke de som Polaroid produserte? Spennende. Fast brennvidde trenger ikke å gjøre noe. Det er litt synd at de reklamerer for dette kameraet som et 14 megapikslers kamera da, siden det vel er noe rundt 4.6 eller noe. De burde ha tenkt såpass langt at entusiastene setter pris på ikke altfor mange megapiksler, og særlig lite støy burde det by på ettersom sensoren er såpass stor. Er spent på prisen. Kanskje jeg får kjøpe meg et slikt et om pengene tillater det...

 

Edit: Var litt trist f-verdi på det da, f4 liksom...

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Her har jeg sittet på gjerdet for et anstendig kompakt-foveon i sikkert et år, og akkurat idet jeg gir opp... Dette er det Alanis Morrisette ville kalt ironi. :roll: Ikke at jeg klager, Sigma kan bare ha det så godt. Prisen er sikkert ikke så snill heller.

 

Forresten, Google hadde nærmest ingenting om dette ("Anti-DP-1 antibody produced in rabbit..."). Er akam.no blant de første i verden til å annonsere det? Grattis!

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Her har jeg sittet på gjerdet for et anstendig kompakt-foveon i sikkert et år, og akkurat idet jeg gir opp...  Dette er det Alanis Morrisette ville kalt ironi. :roll: Ikke at jeg klager, Sigma kan bare ha det så godt. Prisen er sikkert ikke så snill heller.

Vil gjette på at den ligger en del under prisen på SD14, kanskje rundt 8-900 euro...
Lenke til kommentar
Her har jeg sittet på gjerdet for et anstendig kompakt-foveon i sikkert et år, og akkurat idet jeg gir opp...  Dette er det Alanis Morrisette ville kalt ironi. :roll: Ikke at jeg klager, Sigma kan bare ha det så godt. Prisen er sikkert ikke så snill heller.

 

Forresten, Google hadde nærmest ingenting om dette ("Anti-DP-1 antibody produced in rabbit..."). Er akam.no blant de første i verden til å annonsere det? Grattis!

6953401[/snapback]

Selv ventet jeg på dette fra 2001 til 2004. Da ga jeg opp og kjøpte et Sony kamera. Det har vært mye PR, og få produkter fra Foveon. Skal lure på hva som har vært problemet. Ser ut som om de fleste produsentene skyr Foveon, det er jo noen som lager sine egne CMOS sensorer, men de benytter vel ikke samme teknologi?

Lenke til kommentar

Dette er bare et MÅ HA kamera! Når det en gang dukker opp på salgslisten vil i allefall min bestilling ligge inn. :love:

 

Mht antall megapixler:

 

4.7 Mpx Foveon, 1768 x 2652 x 3 = 14 millioner fotodioder (samme sensor som benyttes i SD14 DSLR)

 

Sitat fra tråd på foto.no:

 

Nikon D2X bruker Bayerinterpolering for å gi et bilde på 4288x2848 piksler. Sigma SD14 interpolerer til 4608x3072 fra en RAW-fil med rene fargedata på 2652x1768. Med mine erfaringer fra SD9, mistenker jeg at SD14 glatt kommer til å matche D2X i oppløsning.

 

Ut fra dette kan man i allefall anta at kameraet har et potensiale til å levere særdeles høy bildekvaltiet sammenlignet med andre kompaktkameraer uansett merke.

Lenke til kommentar
Tenk å lage et "entusiastkamera" uten søker.. hah!!

6955832[/snapback]

Et veldig godt poeng! Mon tro hva batterilevetiden blir med en så stor "live" bildebrikke? Det vil naturligvis gå ut over støyegenskapene også. Like vel bør vel dette ha muligheter til å bli det Richo GR Digital strengt tatt ikke ble?

Lenke til kommentar
Tenk å lage et "entusiastkamera" uten søker.. hah!!

Et veldig godt poeng! Mon tro hva batterilevetiden blir med en så stor "live" bildebrikke? Det vil naturligvis gå ut over støyegenskapene også. Like vel bør vel dette ha muligheter til å bli det Richo GR Digital strengt tatt ikke ble?

Jepp, det burde definitivt hatt optisk søker. Da kunne jo sensoren vært gjemt bak lukkeren og hatt det mørkt og fint helt til man tok bildet...
Lenke til kommentar

Det er bare en ting å si om denne nyheten: Endelig!

Litt dumt med fravær av optisk søker, men det er vi blitt vant med allerede fra andre seriøse kompakter. Derfor tar jeg det ikke så tungt, i og med at denne modellen markerer et paradigmeskifte innen kompaktkamerateknologi. Det overrasker nok ingen her på forumet at lommeboken min verker litt nå. Desverre kommer nok dette til å være en drøm for de fleste av oss, siden jeg regner med at prisen havner på feil side av 5k. Det er likevel lov å håpe at prisen blir human....

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har det kommet noen prisantydninger på denne ennå? Jeg synes kameraet virker meget spennende, håper det får noe av samme funksjonaliteten som Ricoh GR-1d (bl.a. hyperforkus mode), godt å ha særlig til gatefoto. RAW-behandlingen regner jeg med at er raskere. Synes det er litt merkelig at de har valgt å ha et f/4 på det...

Endret av joostein
Lenke til kommentar
Ser yummy ut... Jeg tror jeg hadde slitt med ikke å kjøpe det om brennvidden var mer anvennelig for min stil. Til den bruken jeg ser for meg en kompakt i stedet for speilrefleks ønsker jeg meg et normalobjektiv.

Jepp, tenk hvilket vidunderlig kamera dette hadde vært om de hadde satt på en 28mm (fysisk brennvidde) f/1.8, eller i hvert fall f/2.8, i stedet? Det hadde tilsvart omtrent 48mm, og ville virkelig kunne blitt en släger... :o)
Lenke til kommentar
Jepp, tenk hvilket vidunderlig kamera dette hadde vært om de hadde satt på en 28mm (fysisk brennvidde) f/1.8, eller i hvert fall f/2.8, i stedet? Det hadde tilsvart omtrent 48mm, og ville virkelig kunne blitt en släger... :o)

Hehe, -jeg ville gjerne hatt det enda videre. Tilsvarende 21mm f.eks.

 

Lysstyrken henger nok sammen med behovet Foveon-sensoren har for å få lyset mer rett forfra enn bayersensorene. Det stiller store krav til linseelementene så vidt jeg har forstått, og bedre lysstyrke i tillegg ville vel gjort kameraet uaktuelt dyrt? Særlig når de vil ha så vidt objektiv. Dyrt nok blir det vel i alle fall...

 

Men jeg har forventninger om at dette blir et nydelig lite kjempekamera...

Lenke til kommentar

Når det gjelder blenderen, så er det vel at faktum at det er grisevanskelig å lage et kompakt objektiv med så kort brennvidde og stor blender. Lyssterke kompaktobjektiver fra filmdagene hadde bakerste linseelement nesten helt inne ved filmplanet, med de konsekvenser det har for lysets innfallsvinkel. Det var ikke noe problem på film, men funker som kjent ikke på digitalt.

 

Se bare på Sigmas 30/1.4 (som jeg blir mer og mer forelsket i...). Sammenlignet med min 50/1.8 er den en monster, og kantskarpheten er jo direkte lusen på store blenderåpninger - man kan ikke sette noe sånt på en kompakt og fortsatt kalle det kompakt. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Når det gjelder blenderen, så er det vel at faktum at det er grisevanskelig å lage et kompakt objektiv med så kort brennvidde og stor blender.  Lyssterke kompaktobjektiver fra filmdagene hadde bakerste linseelement nesten helt inne ved filmplanet, med de konsekvenser det har for lysets innfallsvinkel. Det var ikke noe problem på film, men funker som kjent ikke på digitalt.

 

Se bare på Sigmas 30/1.4 (som jeg blir mer og mer forelsket i...). Sammenlignet med min 50/1.8 er den en monster - man kan ikke sette noe sånt på en kompakt og fortsatt kalle det kompakt. :)

De har jo allerede et brukbart utvalg da, helt ned i 20mm f/1.8 og 14mm f/2.8 som er beregnet på film. Jeg tror ikke det hadde blitt så veldig vanskelig for dem å lage en 16-17mm f/2.8 som fremdeles hadde blitt kompakt. Det hadde i hvert fall ikke vært noe problem med en 28mm f/2.8, men det er en annen sak...
Lenke til kommentar

Sjekk dimensjoner og vekt på de lyssterke vidvinklene. ;) 20 og 14mm veier hhv over 500 og 600 gram og er ca. 9cm lange. Vekten på DP1 er like over 200 og tykklsen like over 5 cm! Ved å tilpasse bildesirkelen til Foveons 1.7x cropfaktor, kan man spare inn noe, men neppe mye.

Det hadde i hvert fall ikke vært noe problem med en 28mm f/2.8, men det er en annen sak...

8143090[/snapback]

Det tror jeg vi kan være enige om, selv om vekten nok blir høyere enn på DP1. Får håpe de kommer med en variant med noe slikt. Da vil jeg vurdere det svært seriøst.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Sjekk dimensjoner og vekt på de lyssterke vidvinklene. ;)  20 og 14mm veier hhv over 500 og 600 gram og er ca. 9cm lange. Vekten på DP1 er like over 200 og tykklsen like over 5 cm!

Joda, men de er også beregnet på film. Da hadde de kunnet redusere størrelsen og spesielt vekten ganske mye, selv om du ikke hadde vært nede på DP1-nivå uansett. 20mm ville også blitt mye lettere dersom den hadde vært f/2.8 i stedet for (da hadde man fått 35mm f/2.8 i 35mm-ekvivalent, ville vært ganske greit det også :o)

 

Vet ikke om en 28 f/2.8 hadde blitt så mye tyngre enn en 16.6 f/4 jeg, du har tross alt en konstruksjon på 28mm som er enklere enn 16.6.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...