Gå til innhold

Flere AGP-modeller kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syns det er på høy tid å legge AGP-baserte skjermkort død. På denne måten dreper man det unødvendige behovet for å hele tiden lage bakoverkompatibelt hardware og kan helle fokusere på framtidige hardware.

6949223[/snapback]

I så fall er det ennå mer på høy tid å fjerne seriellporten, parallellporten, PS2-portene, PATA og floppy-porten. Alle disse har fått sine arvtagere lenge før AGP fikk arvtageren PCIe.

Lenke til kommentar

Simen1: Stadig flere hovedkort kommer uten seriell/parallellporter og nå i det siste har det kommet flere hovedkort uten P-ATA eller non-native P-ATA (noe som er noe fordømt tull!).. Floppy har av en eller annen grunn overlevd alt, men det går nok ikke lenge før den forsvinner. Nå kan du stort sett flashe BIOS fra USB-pinner uten problemer, så for min del kan floppy dø stilt og rolig...

Lenke til kommentar
I så fall er det ennå mer på høy tid å fjerne seriellporten, parallellporten, PS2-portene, PATA og floppy-porten. Alle disse har fått sine arvtagere lenge før AGP fikk arvtageren PCIe.

6949418[/snapback]

Og jeg synes de skulle ha vært fjernet for lenge lenge siden ja. PS2 trenger vi imo ikke lengere, vi har USB som arvtager. Og som oysfaerg, hvorfor floppyen har overlevd må være et mirakel egentlig. Unødvendig funksjon imo..nårtid brukte du en floppydisk sist?

USB-pins finnes i alle former og varianter i dag og burde ha tatt over imo. Men dette blir en digresjon fra det egentlige emne desverre..

Lenke til kommentar
I så fall er det ennå mer på høy tid å fjerne seriellporten, parallellporten, PS2-portene, PATA og floppy-porten. Alle disse har fått sine arvtagere lenge før AGP fikk arvtageren PCIe.

6949418[/snapback]

Og jeg synes de skulle ha vært fjernet for lenge lenge siden ja. PS2 trenger vi imo ikke lengere, vi har USB som arvtager. Og som oysfaerg, hvorfor floppyen har overlevd må være et mirakel egentlig. Unødvendig funksjon imo..nårtid brukte du en floppydisk sist?

USB-pins finnes i alle former og varianter i dag og burde ha tatt over imo. Men dette blir en digresjon fra det egentlige emne desverre..

6949486[/snapback]

 

Vel, må huske på at mye av spesial utstyr som brukes i diverse bedrifter forsatt går på eldre porter. Har gått i den fella jeg.

Lenke til kommentar

Interessant. Faren min har en PC jeg ønsker å oppgradere med litt mer minne og nytt skjermkort og da har jeg i dag et Sapphire X800 XT PE-kort som jeg kommer til å sette i maskinen hans når jeg oppgraderer til PCI Express og ny prosessorsokkel.

 

Spørsmålet er da om X800 XT PE har mer å by på enn disse nyere alternativene? Jeg betalte gode 4.5000 kr for X800 XT PE når jeg kjøpte det for noen år siden, så er det nå slik at man kan få et kort med minst like bra ytelse til bare tusenlappen, eller er fortsatt X800 XT PE bedre enn eksempelvis X1300 XT?

Lenke til kommentar
Interessant. Faren min har en PC jeg ønsker å oppgradere med litt mer minne og nytt skjermkort og da har jeg i dag et Sapphire X800 XT PE-kort som jeg kommer til å sette i maskinen hans når jeg oppgraderer til PCI Express og ny prosessorsokkel.

 

Spørsmålet er da om X800 XT PE har mer å by på enn disse nyere alternativene? Jeg betalte gode 4.5000 kr for X800 XT PE når jeg kjøpte det for noen år siden, så er det nå slik at man kan få et kort med minst like bra ytelse til bare tusenlappen, eller er fortsatt X800 XT PE bedre enn eksempelvis X1300 XT?

6949978[/snapback]

 

x1300 er en lavpris serie, så jeg vil tro at x800 XT PE kortet ditt er bedre. Men kan kanskje mangle litt ny teknologi.

Lenke til kommentar
Det jeg er mest interessert i er om disse nye korta takler en 300 watt PSU ! (Chieftec) .. :-)

6950470[/snapback]

Er vel evt. PSU'en som mikke takler kortet - ikke omvendt :green:

 

Tror ikke disse suger allverden - men det er selvf. avh. av hvor mye som brukes likevell (av CPU, HDD, DVD etc.) og kvaliteten på PSU.

 

Når det er sagt, er 300W ikke egnet til dagens systemer (generelt sett!). Dersom den er gammel har den sikkert en kjip linje fordeling og (lite futt på 12V-linjen).

 

(PS: Du får billige Fortron PSU-er......)

Lenke til kommentar
Interessant. Faren min har en PC jeg ønsker å oppgradere med litt mer minne og nytt skjermkort og da har jeg i dag et Sapphire X800 XT PE-kort som jeg kommer til å sette i maskinen hans når jeg oppgraderer til PCI Express og ny prosessorsokkel.

 

Spørsmålet er da om X800 XT PE har mer å by på enn disse nyere alternativene? Jeg betalte gode 4.5000 kr for X800 XT PE når jeg kjøpte det for noen år siden, så er det nå slik at man kan få et kort med minst like bra ytelse til bare tusenlappen, eller er fortsatt X800 XT PE bedre enn eksempelvis X1300 XT?

6949978[/snapback]

 

x1300 er en lavpris serie, så jeg vil tro at x800 XT PE kortet ditt er bedre. Men kan kanskje mangle litt ny teknologi.

6951760[/snapback]

 

Selvfølgelig er X800 PE en god del bedre (kanskje ikke selvfølgelig, men det er ganske stor margin her) Til sammenligning kan man si att gode gamle 6600GT vil ligge på nivå med X1600XT, mens X800PE vil nok ligge på ett nivå rundt 7600GT (kanskje en del lavere, men) 9800Pro er vel en del svakere enn 6600GT?

Tror nok dette vil yte svakere enn 9800Pro, men ikke like store marginer som med X800PE kortet. Kanskje rundt 9600 pro eller noe (hvis det finnes)

 

Disse kortene lager nok lite varme=bruker lite strøm, og vil nok gå fint med en 300Watt PSU, da dette neppe blir noen stor ekstra belastning. Har du integrert fra før, og tyner PSUen mye, kan det bli ett problem, men ellers tror jeg det går helt fint.

Lenke til kommentar
Syns det er på høy tid å legge AGP-baserte skjermkort død. På denne måten dreper man det unødvendige behovet for å hele tiden lage bakoverkompatibelt hardware og kan helle fokusere på framtidige hardware.

6949223[/snapback]

Kva får deg til å tro at fokuseringen på fremtidlige hardware blir bedre av den grunn.Einaste ein utestenging av Agp ville medføre er at Pc brukere som har greie hovedkort og berre treng bedre grafikkegenskaper, må ut og kjøpe heilt nye system. Dette er svært dårlig løsning for oss kunder :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det er mindre enn et til to år siden jeg var på en skole og stappet i PCI skjermkort på en flokk med dellmaskiner. Det var bedre enn det interne kortet og man fikk dobblet ytelse og vell så det for ca 1/6 av prisen for en ny maskin. PCI ja, ikke PCIe. Det samt at enkelte maskiner fikk en oppgraderingssokkel som gjorde at man kunne putte i en litt kjappere cpu enn den p3 450 som hovedkortet maks støttet. DET er teknologi som jeg synes kunne ta kvelden.

Lenke til kommentar
Simen1: Stadig flere hovedkort kommer uten seriell/parallellporter og nå i det siste har det kommet flere hovedkort uten P-ATA eller non-native P-ATA (noe som er noe fordømt tull!).. Floppy har av en eller annen grunn overlevd alt, men det går nok ikke lenge før den forsvinner. Nå kan du stort sett flashe BIOS fra USB-pinner uten problemer, så for min del kan floppy dø stilt og rolig...

6949463[/snapback]

Mener å huske det "flotte" OSet fra Redmond ikke støtter drivere til kontrollere fra andre kilder enn floopy. Hvis det stemmer så er det jo ganske greit for de at vi fortsatt har floppy.

Lenke til kommentar

tja, vista skal vel fikse på det. men xp under ett rent SATA system må vel gjerne ha en driverfloppy før den blir glad ;)

 

helvet heller, tror jeg måtte grave fram ett PS2 tastatur her en dag fordi jeg trengte å komme i sikkermodus på en win2k maskin som vanligvis brukte usb. den nektet plent å registrere F8...

 

men om en kjører up to date os i kombo med up to date hardware så er nok en del porter som er overflødig ja. desverre finner jeg ingen kombo som er plettfri der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...