Gå til innhold

Mini-ITX kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vil veldig gjerne ha nano-itx i det nye prosjektet mitt i allefall, om jeg ikke får plass til micro.

hele poenget er å innebygge Alt i selve "kabinettet" (når det en gang blir ferdig, vel og merke. hehe), så det ikke skal synes at det er en pc. problemetv er vel kanskje at Alt skal være trådløst, noe som kan bli vanskelig med et så begrenset hovedkort?

 

http://jannis.no-ip.info/girl/index.html

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
Bruker disse 2,5" disker?

6942034[/snapback]

 

De aller fleste (alle?) mini-itx hovedkortene jeg har sett har typisk to vanlige IDE-kontakter på hovedkortet.

 

 

Ellers er jeg svært fornøyd med min mini-ITX maskin, selv om det alltid er kjekt med enda flere muligheter, spesielt til å velge egen cpu. Foreløpig har mini-ITX formfaktoren vært fobeholdt entusiaster med et spesielt behov, men etter hvert blir det kanskje mer vanlig i allment brukt, når funksjonaliteten begynner å nærme seg den til standard ATX og mATX hovedkort.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar

Har kjørt mini-itx system som mediapc nå i snart to år, litt treigt til tider (epia M1000) men funker bra med mediaportal.

Bygget maskinen i en gammel dvd spiller jeg kjøpte på qxl. står og sviver med en 250 gb disk og et hauppauge tvkort, funker for sitt formål.

Kunne godt tenkt meg og laget en mame maskin ut av en 8" og et nanoitx må bare finne ut av strøm issues (noen ideer, batterier fra laptop?), kunne vært sweet leketøy.

 

linitx har mye nice for dette segmentet og bra service.

Lenke til kommentar
Bruker disse 2,5" disker?

6942034[/snapback]

 

De aller fleste (alle?) mini-itx hovedkortene jeg har sett har typisk to vanlige IDE-kontakter på hovedkortet.

 

 

Ellers er jeg svært fornøyd med min mini-ITX maskin, selv om det alltid er kjekt med enda flere muligheter, spesielt til å velge egen cpu. Foreløpig har mini-ITX formfaktoren vært fobeholdt entusiaster med et spesielt behov, men etter hvert blir det kanskje mer vanlig i allment brukt, når funksjonaliteten begynner å nærme seg den til standard ATX og mATX hovedkort.

6942055[/snapback]

Hvorfor ikke sata?

Lenke til kommentar

å du milde galskap :dribble:

 

hadde nå bare mxm-moduler for GPU vært mer vanlig, for mini-itx og mindre kunne virkelig benyttet seg av det...

 

samme gjelder vel cpuer. hvorfor ikke bare produsere alle som om dem skulle inn i en laptop uansett? har fått nok av denne støyende boksen som står her ved siden av meg...

 

mini-itx bare viser at vi snart bruker laptopdeler over alt likevel. noe som burde gjøre sitt for prisene ;)

Lenke til kommentar
Har kjørt mini-itx system som mediapc nå i snart to år, litt treigt til tider (epia M1000) men funker bra med mediaportal.

 

Har vurdert nettopp samme selv men vært redd for dette med ytelse... men syns du epia klarer jobben som mediapc bra? (altså ville du gjort det samme valget idag?)

 

er det windows xp du kjører på den?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er mange flotte mini-itx kabinetter tilgjengelig. Sliverstone har et kjempestort utvalg av slike. Problemet er at det er så få mini-itx hovedkort med gode spesifikasjoner. VIA prosessor er ikke noe å satse på.

 

Jeg skulle ønske meg et mini-itx hovedkort med følgende spesifikasjoner:

* støtte for socket 479, Core 2 Duo Txxxx (Merom)

* plass til standardisert prosessorkjøler!! (Viktig!)

* Integrert video, lyd, nettverk

* 1 HDMI kontakt (lyd og bilde digitalt for tilkobling til LCD-TV)

* minst 4 stk. USB kontakter (for bluetooth, trådløst nett, evt. TV-kort m.m.)

* minst støtte for 2 GB RAM

* minst 2 stk. SATA RAID 0/1

* 1 PCI Express 16x (1x kompatibel) for senere oppgradering av skjermkort eller for avansert TV-kort (kan evt. kuttes hvis prisen på hovedkortet er lav)

* minst mulig av andre ting (bort med COM og gammel printerkontakt!)

 

Ideellt i et Media Center PC oppsett.

 

Commell hovedkortet nevnt i artikkelen kommer nærmere enn noen andre kort jeg har sett, men ikke nok til at jeg kjøper et slikt.

 

Andre som støtter mine ønsker?

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Jeg driver for tiden å planlegget et Mini-ITX prosjekt. Ideen kom i det jeg ville ordne i kabelrotet jeg hadde ved routerene mine i koplingsskapet (som har TP forgreininger til alle rom). Jeg så da at skapet på veggen hadde mål 42x32x16 - mao var det plass til en komplett mini-itx basert server og eksterne disker i den sammen med routerene. Ingenting er bedre om jeg kunne få dette samlet inni skapet og bye-bye til klossen av en server som står på gulvet. Planen er også å også utstyre dette med Z-Wave lysstyrings system (og senere varmestyring) for hele huset.

 

Til serveroppgaven så regner jeg med at en Via Epia MII12000 skal fungere bra, og der fant jeg et ypperlig lite kabinett som heter Casetronic Travla C156 - men dessverre er det ingen i norge som fører dette så du må evt bestille fra england. Med mål på 177.8 x 68.6 x 177.8mm så er det få kabinett som slår dette. Under er en review på kabinettet:

 

http://www.epiacenter.com/modules.php?name...e&pid=66&page=1

 

Prisen er ikke avskrekkende heller, £79 for boksen med 60 watts strømforsyning og ekstern powerblokk.

 

http://www.mini-itx.com/store/?c=3#p1151

 

Eneste minuset med dette kabinettet er at den kun støtter noen få mini-itx hovedkort. Hadde nok valgt et av de nyere Epia kortene i stedet for MII, siden jeg egentlig ikke trenger CF og mini-pci på den (cf er ikke bootable slik jeg har skjønt så noe slikt må jeg evt ha en egen cf adapter for - noe jeg har tenkt å prøve også). I tillegg har den kun plass til en 2.5" disk så jeg må benytte meg av eksterne disker for media som skal deles ut i huset. Skulle gjerne sett et kabinett i lignende dimensjoner som også hadde plass til en 3.5" disk. Eneste jeg fant var et som heter Noah - men det er mye lengre og vil ta for mye plass i skapet jeg skal ha den i.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...