Gå til innhold

Slik får du gratis ringetoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det kommer sikkert noen gode råd i tråden her etter hvert.

 

Jeg vil bare påpeke at ringetoner fra kjente artister ikke nødvendigivs trenger å innebære at man må betale opphavsrett. Hvis man f.eks bare vil ha refrenget eller et annet kort utstnitt av låta så har man lov til å ta dette i følge åndsverksloven. Dette kan sammenlignes med det å ta kopi av noen få sider av ei bok til eget bruk. Om jeg ikke husker feil så går grensa ved at inntil 10% av materialet kan kopieres til eget bruk selv om det er kopibeskyttet uten at man bryter åndsverksloven.

 

Hvis man derimot eier CDen, kassetten, LP'en, en digital musikkfil kjøpt eller lastet ned gratis på lovlig vis så kan man selvsagt kopiere hele denne fritt til mobilen sin hvis man ønsker det. Det samme gjelder om noen i nær familie eller i din nærmeste omgangskrets eier et lovlig eksemplar av låta. F.eks er det ikke noe ulovlig i å kopiere en nær venns eller din fars lovlig kjøpte musikksamling inn på din PC og deretter inn på mobilen eller mp3-spilleren.

Lenke til kommentar

En guide om gratis ringetoner uten Zedge? Eneste du trenger er en telefon med GPRS, ikke USB-kabel, minnekort og blåtann.

 

Om jeg ikke husker feil så går grensa ved at inntil 10% av materialet kan kopieres til eget bruk selv om det er kopibeskyttet uten at man bryter åndsverksloven.

6941125[/snapback]

Dette har jeg aldri hørt noe om.

 

Om noen skulle ha litt mer tålmodighet enn meg er det bare å lese åndsverkloven. :)

Lenke til kommentar

Er det noen som kan være så vennlige å poste noen 'ordentlige / vanlige' ringetoner, altså toner som kan brukes i jobbsammenheng uten at det blir pinlig.

Altså, ikke noen skrikende unger eller svensker, den siste vengaboys låta eller oldphone.mid. En vennine har en to år gammel Samsung, den har ok rignetoner men min N73 :roll: ....

Lenke til kommentar
Er det noen som kan være så vennlige å poste noen 'ordentlige / vanlige' ringetoner, altså toner som kan brukes i jobbsammenheng uten at det blir pinlig. 

Altså, ikke noen skrikende unger eller svensker, den siste vengaboys låta eller oldphone.mid.  En vennine har en to år gammel Samsung, den har ok rignetoner men min N73 :roll: ....

6941510[/snapback]

 

Vet ikke om opplasting av wav virker men her prøver jeg å laste opp en da!

 

Nokia Tune Remix

Nokia_Tune_Remix.WAV

Lenke til kommentar
Tja, det kommer sikkert noen gode råd i tråden her etter hvert.

6941125[/snapback]

Skal bli!

 

For de som vil prøve ut Audacity, men synes det kan være vanskelig å sette igang, poster jeg nå en kort innføringsguide jeg lagde for en annen forumbruker i hvordan man enkelt klipper ut en del av en mp3-fil.

 

1. Start det hele ved å importere den musikkfilen du vil klippe/redigere ved å velge Fil -> Åpne.

 

2. Velg markeringsverktøyet. Det ser du oppe til venstre blant de seks verktøyene du har rett under "Fil" og "Rediger".

 

3. Marker først hvor du vil at klippet skal starte, og dra markøren til der du vil at det skal stoppe. Det kan være lurt å høre gjennom biten du har markert flere ganger sånn at du får med deg det du vil og evt får utelukket det du ikke vil ha med. For at du skal slippe å få med ekstra småtoner eller lignenede, bruker du forstørrelsesverktøyet for å "komme nærmere". Da er det lettere å fjerne ting som ikke passer i klippet.

 

4. Når du har fått det klippet du vil ha, trykker du Ctrl+T for å fjerne det av musikkfilen du ikke vil ha.

 

5. Marker utklippet ved bare å trykke i den grå ruta der det står blant annet "Demp" og "Solo", og velg flytteverktøyet (i midten nede av de seks verktøyene). Så flytter du selve klippet til det står ved 0 sekunder. Dette bestemmer du selvfølgelig selv, avhengig om du vil ha noen sekunder med stillhet helt i starten eller ikke.

 

6. Nå gjenstår det bare å eksportere klippet ditt til enten WAV, mp3 eller Ogg Vorbis før det er klart til bruk.

 

Audacity har mange andre funksjoner enn kun klipping av sanger, men disse har ikke jeg satt meg inn i.

 

Var noe av det jeg prøvde å forklare uklart, eller vil du utnytte funksjonene til programmet bedre, finner du videoguider på svensk her.

 

Lykke til med ringetonelaging :)

Endret av shadowlands
Lenke til kommentar
Er det noen som kan være så vennlige å poste noen 'ordentlige / vanlige' ringetoner, altså toner som kan brukes i jobbsammenheng uten at det blir pinlig. 

Altså, ikke noen skrikende unger eller svensker, den siste vengaboys låta eller oldphone.mid.  En vennine har en to år gammel Samsung, den har ok rignetoner men min N73 :roll: ....

6941510[/snapback]

 

Her har du i alle fall et lite utvalg av ringetoner.

Lenke til kommentar
Hvorfor ble ikke IR nevnt som en alternativ overføringsmetode? De fleste bærebare pcer som selges i dag har jo IR.

6944197[/snapback]

 

Det er veldig mange laptoper som leveres uten IR. Min splitter nye forholdsvis dyre PC har ikke IR. Det gjelder også mange ande PC-er.

 

Tenk også på alle de nye mobilene som ikke har IrDA.

 

IrDA er nok en teknologi som er på vei ut, i alle fall i mobilverdenen. Den er mye mindre praktisk enn bluetooth, og dessuten mye tregere enn den kommende UWB-baserte blåtann-tilkoblingen.

Lenke til kommentar
Nokia Tune Remix

6945744[/snapback]

Hvordan likte dere den? Håper på positive tilbakemeldinger

6945906[/snapback]

 

Veldig god forbedring av den usannsynlig daffe orginale ringentonen.

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Jeg vil dog ikke bruke den i og med at det tross alt er Nokia Tune. Jeg kan ikke tenke meg en værre ringetone enn den. Irriterer meg hver gang jeg hører Nokia Tune og kan ikke skjønne at folk ikke kan ta seg bryet å bytte til en normal tone...
Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål som tydeligvis passer inn i denne tråden:

 

Jeg har brukt en Siemens CF-62 i omtrent to år og hatt en relativt kurrant ringetone der som jeg også kunne ha tenkt meg å hatt på min nye telefon, en Windows Mobile telefon med et latterlig valg toner til en "proff" telefon å være. Tonen har det spennende navnet Traditonal_2 og jeg lurer på både lovligheten og en guide til å få denne over.

Lenke til kommentar

Det som er mer irriterende enn jamba-reklamene er at media du bestiller fra de (og andre) er kopibeskyttet så du kan ikke ta backup av det engang. Men det finnes måter å omgå dette på og, blant annet finnes det firmware til samsung som er patchet slik at all drm er fjernet, og du kan sende filen til pc`en. Og så er det bare å endre 1 bit i filen så er ikke filen kopibeskyttet lengre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...