Gå til innhold

Intel-firekjerne blir Core 2 Quadro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det at intel velger å lansere to modeller med 4 kjerner i stedet for bare én modell er trolig for å konkurrere mot AMDs 4-kjernersløsning 4x4 quadtather, som trolig vil komme i 3 utgaver i starten.

 

Det blir spennende å se de endelige lanseringsdatoene, prisene og hvordan de yter sammenlignet med hverandre og mot dobbeltkjerner.

Lenke til kommentar
VikinGz: Om prisene på Core2 vil synke? Hvilke da? Core2Duo? Core2Single? Jeg tror ikke prisene synker noe mer enn normalt når C2Q kommer, spesielt ikke da det er to (tre) vidt forskjellige typer prosessorer.

6899617[/snapback]

Tror heller ikke det, ingen av disse 4 kjerne CPUene kommer til å bli priset slik at de vil konkurrere direkte mot noen av de eksisterende produktene.. foruten X6800. En prisnedgang vil det bli uansett, så rundt Jul tipper jeg at E6300 kan plukkes opp for ned mot 1000kroner.

Lenke til kommentar

Alle priser synker .. alltid.. (i allefall nesten)

AMD sank kraftig når conroe kom osv.

 

Uansett.. skal du kjøpe PC må du bare kjøpe når du trenger det.. og ikke vente for når quad kjerner kommer så kan du vente litt og så daler de også i pris .. eller det kommer noe nytt ....og slik vil det alltid være.

 

Sitat fra han som solgte oss en ASTmed 50Mhz Cyrix 4 mb ram og 200 mb HD.

"Dette er alt du trenger, en maskin for all fremtid" :hmm:

 

Han tok litt feil..

 

Det eneste jeg ville venta litt med nå er DX10 skjermkort...

 

[Du verden for noen krøllete setninger :blush: ]

Endret av idos
Lenke til kommentar

Personlig oppgraderer jeg når jeg synes trenger det. Det vil si når et spill jeg ønsker å spille ikke går strøkent på den hardware'en jeg har.

Og da kjøper jeg stort sett etablert teknologi som er solid og rimelig i anskaffelse. Å være først med det siste gir litt for mye blåskjerm og banning etter min smak. Derfor hopper jeg glatt over to-kjerneteknologien i denne omgang. Så får vi se hva behovet er når det melder seg.

Lenke til kommentar
Men det blir jo helt umulig og bestemme seg for og kjøpe seg noe nytt da... kommer jo nye ting med altfor tette mellomrom!

6899470[/snapback]

 

Hehe, du får ønske deg tilbake et par år(?) da CPU-framgangen nærmest stagnerte en relativt lang periode.

 

Personlig tror jeg det kommer til å ta litt tid før quad blir popuært (og nyttig) til noenlunde normal desktop-bruk. Dual-core var veldig nyttig, overgangen til quad har færre fordeler.

 

AtW

Lenke til kommentar

En høyere klokket Conroe er å foretrekke fremfor Kentsfield spør du meg.

Når det gjelder multitasking, så vil selv en Quad CPU maskin gå i sirup når Windows har brukt opp fysisk minne og bruker pagefila (harddisken) som minne. Så ett responsivt system har ikke bare å gjøre med hvor mange CPU kjerner man har...

Lenke til kommentar
VikinGz: Om prisene på Core2 vil synke? Hvilke da? Core2Duo? Core2Single? Jeg tror ikke prisene synker noe mer enn normalt når C2Q kommer, spesielt ikke da det er to (tre) vidt forskjellige typer prosessorer.

6899617[/snapback]

Tror heller ikke det, ingen av disse 4 kjerne CPUene kommer til å bli priset slik at de vil konkurrere direkte mot noen av de eksisterende produktene.. foruten X6800. En prisnedgang vil det bli uansett, så rundt Jul tipper jeg at E6300 kan plukkes opp for ned mot 1000kroner.

6899635[/snapback]

E6300 - E6600 selger svært bra til de prisene de har allerede så prisnedgangen kommer neppe til å bli nevneverdig. Men Intel skal jo fase ut netburst i løpet av våren (hele serien med Pentium D, 4, Celeron D og Pentium EE.) så de har jo ikke lengre noe produkt i prisklassen under 1500kr. Dvs. at de må få inn Core2-baserte produkter i de prisklassene. Først kommer vel Core 2 Duo E4300 (1,8GHz 2MiB cache, 800FSB). Trolig i desember eller rundt der. Deretter kommer de sikkert med en Celeron-serie med enkeltkjerner basert på Core2-kjernen.

Lenke til kommentar

Det står i artikkelen at programmer må skrives spesielt for å kunne bruke flerkjernede prosessorer. Er det noen som veit hvordan GNU/Linux distroer er på dette punktet? Kommer jeg til å merke forskjell i Ubuntu om jeg bytter ut Athlon XP med en flerkjernet Core 2 (tenker på på grunn av flere kjerner, Core 2 er vel raskere uansett).

Lenke til kommentar

MaxTiger: Programmer trenger ikke skrives spesielt for flere kjerner for å bruke flere kjerner. Man kan fint kjøre vanlige programmer på en prosessor med flere kjerner. En av de største fordelene er at PCen blir mer responsiv ved at hele PCen ikke henger i de øyeblikkene der ett program bruker all prosessorkraft fra en av kjernene.

Lenke til kommentar
Personlig oppgraderer jeg når jeg synes trenger det. Det vil si når et spill jeg ønsker å spille ikke går strøkent på den hardware'en jeg har.

Og da kjøper jeg stort sett etablert teknologi som er solid og rimelig i anskaffelse. Å være først med det siste gir litt for mye blåskjerm og banning etter min smak. Derfor hopper jeg glatt over to-kjerneteknologien i denne omgang. Så får vi se hva behovet er når det melder seg.

6899696[/snapback]

 

 

Jeg er en "heavy bruker" med mange tunge app og opplevde i alle fall at en X2 gjorde slik at systemet mitt (både på jobb og hjemme) virket mye mer enn 2 ganger så kjapt.

Har ikke klart å "henge" begge kjerne fast i noen prosesser enda, så uansett hva jeg driver med, så trenger jeg aldri å vente pga systemet er opptatt med en eller annen tung applikasjon.

Forskjell fra 1 til 2 kjerner er som å gå fra helvete til himmelriket!

Vet ikke om jeg noensinne trenger 4 kjerner, men det gjennstår jo å se...

Lenke til kommentar
Personlig oppgraderer jeg når jeg synes trenger det. Det vil si når et spill jeg ønsker å spille ikke går strøkent på den hardware'en jeg har.

Og da kjøper jeg stort sett etablert teknologi som er solid og rimelig i anskaffelse. Å være først med det siste gir litt for mye blåskjerm og banning etter min smak. Derfor hopper jeg glatt over to-kjerneteknologien i denne omgang. Så får vi se hva behovet er når det melder seg.

6899696[/snapback]

 

 

Jeg er en "heavy bruker" med mange tunge app og opplevde i alle fall at en X2 gjorde slik at systemet mitt (både på jobb og hjemme) virket mye mer enn 2 ganger så kjapt.

Har ikke klart å "henge" begge kjerne fast i noen prosesser enda, så uansett hva jeg driver med, så trenger jeg aldri å vente pga systemet er opptatt med en eller annen tung applikasjon.

Forskjell fra 1 til 2 kjerner er som å gå fra helvete til himmelriket!

Vet ikke om jeg noensinne trenger 4 kjerner, men det gjennstår jo å se...

6900311[/snapback]

 

Ja forskjellen fra 1 til 2 kjerner er ganske stor på slikt (selv om det er endel å hente på å gjøre det mer effektivt, mane progs kjøres fortsatt med sffinity på bare den ene kjernen).

 

Men som su sier, sjelden begge kjernene går på fullt, så jeg tror overgangen fra 2 til 4 blir langt ifra like dramatisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...