Gå til innhold

Virtualisering gir mange fordeler (del 1)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det er ingen negative ting med virtualisering ?

 

Hva hvis serveren som hoster alle disse virtuelle serverne får problemer ? I et driftskritisk miljø hadde ikke jeg turt "å putte alle eggene i samme kurv" for å si det sånn.

 

Hva med stress testing av server applikasjoner ? Hvor bra vil det funke å f.eks. last balansere 3 virtuelle servere og få et realistisk resultat iforhold til det å bruke 3 fysisk adskilte servere ?

 

Jeg bruker selv mye Virtual Server fra Microsoft og synes det er fint når man raskt må opp med et OS for testing eller utvikling... for produksjonsmiljø er jeg derimot (som han sier i Posten) skeptisk.

Lenke til kommentar
Vel man kan jo clustre flere fysiske servere som igjen hoster flere virtuelle servere igjen, det er ikke nødvendigvis 1 til mange ratio man må følge med virtualisering. Jeg bruker virtualisering aktivt i jobb og jeg må si at ytelsen er enorm tatt i betraktning at det virtuelle miljøet kjører på XP.

 

Frankie

6873149[/snapback]

 

 

Tenk på dette scenarioet.

Man har sentral lagring (iscsi, FC eller lignenede) der alle "mapper" lagring til/fra. Denne kan selvsagt med fordel være redundant (2 x med mirroring osv)

Så har man for eks 4 stk kraftige hosts med 16 gjester (virtuelle servere) på hver.

 

Hva skjer om en host går ned?

 

Jo, da man man ENTEN kjøre automatikk for failover (følger med Vmware Infrastructure 3 om man har de rette lisensene) ELLER så "bare" mapper man bare gjesten på en annen host og starter den opp der. Minimalt med nedetid.

Hva måtte man gjort om dette var en fysisk server (gjest altså) ?

 

Jeg kjører pr i dag sentral lagring og 3 stk hosts (dual dualcore opteron) og har både ekstra lagringserver og ekstra hosts på vei. Dette fungerer utmerket!

Lenke til kommentar
Jeg kunne godt tenkt meg en guide i hvordan virualiséring kan brukes med den innebygde støtten i nye cpuer fra AMD og Intel, uten bruk av programvare som VMWare. Men dette kommer kanskje senere i artikkelserien?

6874195[/snapback]

 

Man må vel alltid ha et program i bunn uansett? så vidt jeg har forstått så vil denne programvaren bare "få hjelp av" utvidelsene i de nye CPU-ene..

 

selv om de hadde vært greitt om dette "programmet" kom innebygget i hovedkort (flash brikke eller lignende) i lengden slik at man slipper windows, linux, ESX osv i bunn..

Lenke til kommentar

klart man må ha et program i bunnen. Det med virtualliseringen kan ikke gjøres med en prosessor alene. vmware eller andre verktøyer må kjøres i bunnen. men det som kanskje er fremtiden er at man kan dedikere flere kjerner til hvert "image" som kjøres. Så har man 4 kjerner over 2 cpuer så kan man f.eks dedikere en til hosten og de 3 andre til hvert av gjest systemene som kjøres...

 

Frankie

Lenke til kommentar
Jeg kunne godt tenkt meg en guide i hvordan virualiséring kan brukes med den innebygde støtten i nye cpuer fra AMD og Intel, uten bruk av programvare som VMWare. Men dette kommer kanskje senere i artikkelserien?

6874195[/snapback]

 

Man må vel alltid ha et program i bunn uansett? så vidt jeg har forstått så vil denne programvaren bare "få hjelp av" utvidelsene i de nye CPU-ene..

 

selv om de hadde vært greitt om dette "programmet" kom innebygget i hovedkort (flash brikke eller lignende) i lengden slik at man slipper windows, linux, ESX osv i bunn..

6874601[/snapback]

Har AMD/Intel noen ferdig løsning, eller må kundene kjøpe noe i tillegg?
Lenke til kommentar
Jeg kunne godt tenkt meg en guide i hvordan virualiséring kan brukes med den innebygde støtten i nye cpuer fra AMD og Intel, uten bruk av programvare som VMWare. Men dette kommer kanskje senere i artikkelserien?

6874195[/snapback]

 

Man må vel alltid ha et program i bunn uansett? så vidt jeg har forstått så vil denne programvaren bare "få hjelp av" utvidelsene i de nye CPU-ene..

 

selv om de hadde vært greitt om dette "programmet" kom innebygget i hovedkort (flash brikke eller lignende) i lengden slik at man slipper windows, linux, ESX osv i bunn..

6874601[/snapback]

Har AMD/Intel noen ferdig løsning, eller må kundene kjøpe noe i tillegg?

6878222[/snapback]

Har ikke hørt om at de har noen egne, det er vel virual pc og vmware som er de aktuelle virtuelle pcene. Begge kan iallefall testes gratis en periode, mener å huske at vmware også kan kjøres gratis om man ikke bruker den til å tjene penger eller no sånt.

Lenke til kommentar

VMWare bruker konsekvent sin egen hypervisor til fordel for den innebyggede virtualiseringsstøtten på Intel-prosessorer. Det har vært diskutert før, og det har vist seg at VMWare-hypervisoren foreløpig er mer effektiv.

 

Selv kjører jeg Linux + VMWare Server på en maskin jeg har på colocation. Det geniale er at hver enkelt bruker kan få hver sin virtuelle maskin, og ha full tilgang.

Lenke til kommentar
Har testet ut Solaris under VMWare på linux-boksen min. Gikk ganske greit. Men jeg måtte gjøre noen hacks for å få vmware til å kjøre på Slackware.

6881253[/snapback]

 

jeg pleier å kjøre vmware server på centos (med egenkompilert kernel). Når jeg har testet skikkelig og satt opp alt så blir disse "gjestene" flyttet over på esx production serverene.

Lenke til kommentar

En fin innføring til virtualisering, men som andre her skulle jeg gjerne sett flere oppfølgingsartikler som gikk dypere ned i materien, gjerne over på det praktiske og i forhold til hvordan virtualiseringsstøtten i prosessorer fra AMD og Intel kan bli utnyttet.

 

Selv har jeg god erfaring med virtualisering, både i server- og klientform. Virtual Server fungerer veldig bra for lettvektsoppgaver som kildekodeserver, backup-server, intern webserver i et lite selskap, o.l. Virtual Server forenkler administrasjonen av alle slike tjenester fordi virtualiseringsplattformen tilbyr mange verktøy på både backup, tilbakerulling o.l. I tillegg blir hardware-oppgradering og oppetid ifht til dét mye enklere og billigere, da en ny server bare kan settes opp offline, overføring av data er gjort på minutter og er i tillegg en veldig enkel sak.

 

Jeg har bare positive erfaringer med virtualisering, men vet ikke om jeg ville brukt det i f.eks. en høyt besøkt webserver-arkitektur der man i dag gjerne benytter seg av lastbalanserer mellom flere fysisk adskilte webservere med cache-servere oppå der igjen. Man kunne jo ved hjelp av virtualisering kjørt én webserver og én cache-server på ett eller to server-clustre ved hjelp av virtualisering og dermed slippe sync-problemer mellom serverene (dette koster jo ressurser og skaper problemer) og kanskje totalt sett faktisk fått en høyere oppetid og lavere responstid. Det kunne vært morsomt å sett i praksis i hvert fall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...