Gå til innhold

Karriereprofil klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin CV, Håvard. Det var ikke så vrient å lese den, dersom det var meninga å forsøke å kamuflere den, altså.

 

Spør du meg lukter dette av YACD (yet another CV database). Men nå har den jo akkurat åpnet, og man må vel gi den litt tid før man kan avsi noen dom. Det kan jo hende den vil gjøre jobben -- etterhvert. Lykke til.

Lenke til kommentar

En ting som er utrolig tåpelig med alle disse CV-databasene, er at man må fylle inn alt på ny, linje for linje. Jeg er drittlei av å velge

 

"utdanning" - "fra" - "til" - "sted" - "beskrivelse" *legg inn*

"utdanning" - "fra" - "til" - "sted" - "beskrivelse" *legg inn*

... osv

 

Verden hadde blitt litt greiere om noen av de bak slike databaser faktisk tok seg bryet med å følge en og annen standard. F.eks finnes en XML-standard for CV hos Europass (http://europass.cedefop.eu.int). Det hadde vært helt glimrende å kunne laste opp en slik xml, og heller pynte på et og annet veldig nødvendig punkt som mangler. Det hadde også vært fint å kunne hente ut en slik xml og putte den inn et annet sted.

 

 

--

Svein Magne

Lenke til kommentar
Verden hadde blitt litt greiere om noen av de bak slike databaser faktisk tok seg bryet med å følge en og annen standard. F.eks finnes en XML-standard for CV hos Europass (http://europass.cedefop.eu.int). 

 

Du skriver "f.eks. finnes en XML-standard". Betyr det at det er flere "standarder" der ute? All den tid man har dataene lagret i en god struktur er det jo ingenting i veien for å hive dem inn og ut av (ulike) XML-format eller bruker XML-format for lagring internt i systemet for den del.

 

Kanskje det finnes ferdige stilark til CV-standardformatene også?

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

brukte ca. 1 minutt på den europass-siden, og fant ikke den xml-standarden du omtalte ... Kan du være så snill og peke meg i riktig retning? :)

 

Forøvrig veldig enig i at det hadde vært lurt å støtte å importere en CV som følger en standard, samt eksportere til denne standarden. Latterlig å måtte oppdatere CV'en sin manuelt på alle steder hvor den er registrert. Hadde man kunnet oppdatere en "master copy" hjemme og så bare dyttet den inn i de forskjellige cv-basene så hadde livet vært mye lettere.

 

(Inntil en slik funksjonalitet er på plass gidder ikke jeg å legge inn min CV iallefall...)

Lenke til kommentar

Hvis du klikker på "velkommen" kommer du til en side hvor det står "Europass curriculum vitae (CV) " sånn ca midt på siden ;) Klikker du der ender du opp her. (om det da funker uten kake)

 

Der kan du velge å legge inn cv og du vil få mulighet til å lagre den som word-dokument, openoffice, pdf+xml, html eller xml. XML-dokumentet inneholder da referanser til xsl og xsd. En kjapp tur på google resulterte også i noe som ser ut til å være DTD for denne standarden? - DTD

 

Det finnes flere andre "standarder" også, men jeg tror Europass kanskje er den som er lettest å få andre (med cv-databaser) til å følge med på. Det finnes blant annet en sak på sourceforge: http://xmlresume.sourceforge.net/

 

Dersom vi får opp noe sånt kan jo hw.no-folket tilby å implementere parsere for dette formatet til Finn, Manpower, Xtra, Personalhuset osv. Det er jo en jobb i seg selv :)

 

 

--

Svein Magne

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke tvinge noen. Men jeg tror mange ikke gidder å legge seg inn "frivillig" i en rekke slike databaser, når det er så tungvindt. Er man jobbsøker må man jo, men for de som bare slenger ut en cv her og der for å fiske, kan det være akkurat litt for mye styr til at man gidder.

 

Jeg ville ihvertfall personlig foretrukket steder jeg kunne slenge inn en ferdig cv. Når så mange kjemper om å få arbeidssøkerne i sin database, vil det jo være en glimrende måte å gjøre seg mer attraktiv på?

 

--

Svein Magne

Lenke til kommentar

Dette med XML-import og eksport er en veldig bra idé. Det skal vi få til. Vi må bare kartlegge hvilke formater som skal støttes.

 

En annen ting som vi har i vår CV er nøkkelkvalifikasjoner. Dette kunne like gjerne hatt navnet "IT-kvalifikasjoner" siden det angir bedre hva det dreier seg om. Målet er å samle relevant informasjon for IT-bransjen.

 

For det første får arbeidsgiver et godt inntrykk av hva personen kan når han kan se de oppgitte nøkkelkvalifikasjonene. Samtidig kan nøkkelkvalifikasjonene gjøre det enklere for brukeren å vise hva han kan, og hva han er god på.

 

Sammen med at vi bare lister IT-jobber i karriere-seksjonen http://www.hardware.no/karriere tror jeg dette blir et populært sted for arbeidssøkere å treffe arbeidsgiver (og motsatt).

Lenke til kommentar

Det ser ut til at både Europass og xmlresume.sourceforge.net har fornuftige XML-strukturerer. Dermed skulle det ikke være noe i veien for at vi kan eksportere til begge formatene. Mulig vi også legger til rette for importere fra begge formatene, men det er litt mer arbeid. Derfor vil vi selvsagt prioritere den av disse to som er mest aktuell.

 

Vet dere om andre tjenester som har støtte for import/eksport eller andre CV-formater vi bør ta hensyn til?

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Så lenge man kan "eksportere" til papir på en pen måte så blir jeg fornøyd iallefall :)

Mange av de store online-cv-database-jobbsøke-sidene lar deg enten ikke skrive ut (jeg regner ikke utskrift av en halv-oversiktlig nettside som en skikkelig CV på papir) eller har skikkelig dårlige eksportere. (I den kategorien har jeg bare prøvd Monster sin Word eksportør).

 

Noen firmaer tar fortsatt imot CV på papir vettu :)

 

-C-

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Mangler noen IT-kunnskaper på lista. Er det noen som jobber fortsatt med utviklingen av denne tjenesten?

 

Kunne tenkt meg å ha med forettningsmessige IT-kunnskaper og ikke de rene tekniske som f.eks:

 

- Customer Relationship Management

- Enterprise Relationship Management

- Supply Chain Management

- Business Intelligence

- Software-As-A-Service

- Service-Oriented Architecture

..osv

 

Kunne også tenkt meg å kunne nevne kunnskaper i systemer som SAP, VISMA, Microsoft Dynamics, Mamut Enterprise, SuperOffice, Salesforce, Netsuite, 24SevenOffice etc.

 

Savner også et felt hvor man kan fortelle litt om seg selv, kanskje også ha et plass med bilde.

 

 

Greit å ruste opp karriereprofilen nå som våren kommer og folk skal ut og søke jobber :thumbup:

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...