Gå til innhold

200 GB Blu-ray-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hva vil dette si for de eksisterende Blu-ray-spillerne på markedet (det er riktignok ikke mange av dem)? Vil de klare å lese disse platene, eller må det nye spillere til hver gang en produsent kommer med plater med høyere kapasitet?

 

edit: Skrivefeil, gitt.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Spørs om disse blir billigere enn harddisker med samme kapasitet de første årene. Med tanke på alle ulempene med optiske media så bør de også langt under prisen på like store harddisker før det blir særlig attraktivt. (Samt at prisen på brennere bør reduseres kraftig). Om ikke dette ordner seg innen 2008 så tror jeg faktisk blueray kan bli den en reprise av zip-drive: middels bra salg en periode før det døde sakte men sikkert ut. I dag er det f.eks praktisk talt ingen som bruker zip-drive lengre fordi andre lagringsmedia er totalt overlegne.

Lenke til kommentar
Men hva vil dette si for de eksisterende Blu-ray-spillerne på markedet (det er riktignok ikke mange av dem)? Vil de klare å lese disse platene, eller må det nye spillere til hver gang en produsent kommer med plater med høyere kapasitet?

 

edit: Skrivefeil, gitt.

6800009[/snapback]

 

Tror nok spillere vil kunne spille platene. Hele poenget med Blue-Ray fra begynnelsen var muligheten for å kunne ha mange lag. Og laseren skal kun trenge og skifte fokus for de forkjellige lagene.

 

På 200GB platene har de riktignok presset mer ut av hvert lag (33GB kontra 25GB). Kanskje trengs en firmware-upgrade?

 

Man kjøper jo en Blue-Ray spiller, og ikke en Blue-Ray 50GB feks..

Lenke til kommentar
Men hva vil dette si for de eksisterende Blu-ray-spillerne på markedet (det er riktignok ikke mange av dem)? Vil de klare å lese disse platene, eller må det nye spillere til hver gang en produsent kommer med plater med høyere kapasitet?

 

edit: Skrivefeil, gitt.

6800009[/snapback]

 

Tror nok spillere vil kunne spille platene. Hele poenget med Blue-Ray fra begynnelsen var muligheten for å kunne ha mange lag. Og laseren skal kun trenge og skifte fokus for de forkjellige lagene.

 

På 200GB platene har de riktignok presset mer ut av hvert lag (33GB kontra 25GB). Kanskje trengs en firmware-upgrade?

 

Man kjøper jo en Blue-Ray spiller, og ikke en Blue-Ray 50GB feks..

6800087[/snapback]

 

Jo, men som du sier det er tettere med data, og 6 lag er mange, såvidt meg bekjent så skulle ikke den første brenneren fra sony støtte vanlig bluray-filmer engang(?), så jeg hadde ikke stolt på at dagens spillere klarer biffen. Forsåvidt er jeg ikke engang sikker på at dette noengang blir et produkt for vanlig salg, vi får se.

 

AtW

Lenke til kommentar
Spørs om disse blir billigere enn harddisker med samme kapasitet de første årene. Med tanke på alle ulempene med optiske media så bør de også langt under prisen på like store harddisker før det blir særlig attraktivt. (Samt at prisen på brennere bør reduseres kraftig). Om ikke dette ordner seg innen 2008 så tror jeg faktisk blueray kan bli den en reprise av zip-drive: middels bra salg en periode før det døde sakte men sikkert ut. I dag er det f.eks praktisk talt ingen som bruker zip-drive lengre fordi andre lagringsmedia er totalt overlegne.

6800085[/snapback]

 

Fatter ikke at du nevne Blue-Ray og Zip (!) i samme inlegg.

For det første fikk du ikke ferdiginnspilt media til Zip (Filmer, spill etc).

Zip var ultratregt og dårlig, og hadde dårligere kapasitet enn CD-R/W.

 

Det er i praksis ingen som kommer til å kjøpe 200GB BD-R på lenge, da ingen har hverken lesere eller brennere. Og prisen vil jo reflektere det. Men i 2008 har nok Blue-Ray modnet som produkt. Og 200GB plater kan være fint og legge i safen for å ta backup av hele bilde og mp3 samlinga. Samt DV-filmer.

 

Nok en spiker i kista for HD DVD spør du meg..

 

BTW: Ny beskyttelse på platene som øker ripemotstanden til platene med en 100x.

Lenke til kommentar
Spørs om disse blir billigere enn harddisker med samme kapasitet de første årene. Med tanke på alle ulempene med optiske media så bør de også langt under prisen på like store harddisker før det blir særlig attraktivt. (Samt at prisen på brennere bør reduseres kraftig). Om ikke dette ordner seg innen 2008 så tror jeg faktisk blueray kan bli den en reprise av zip-drive: middels bra salg en periode før det døde sakte men sikkert ut. I dag er det f.eks praktisk talt ingen som bruker zip-drive lengre fordi andre lagringsmedia er totalt overlegne.

6800085[/snapback]

 

Det er vel å ta litt av. Jaz/Zip drivs var vel bare backet av iomega. Det var bare som lagring, det kom ingen programmer/ filmer der du kjøpte en jaz/zip drive og var på den. Vil nok tro at bluedrive vil ligge der cden lå helt i begynnelsen, blue ray/ hd dvd er langt fra så funky som jaz driv i sin tid var. Disketter brukes forsatt flittig, selv om zip drive er totalt overlegen. Så vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Nok en spiker i kista for HD DVD spør du meg..

 

 

Vi får se, når vi snakker om film, så har HD-DVD i dag bedre kvalitet, og billigere pris på film. Så jeg synes det er litt tidlig å spå HD-DVDs begravelse nå, desverre evner jeg ikke helt å se logikken i hva som er populære produkter og ikke, så jeg skal ikke komme med noen skråsikre spådommer i hverken den ene eller andre retning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nok en spiker i kista for HD DVD spør du meg..

 

 

Vi får se, når vi snakker om film, så har HD-DVD i dag bedre kvalitet, og billigere pris på film. Så jeg synes det er litt tidlig å spå HD-DVDs begravelse nå, desverre evner jeg ikke helt å se logikken i hva som er populære produkter og ikke, så jeg skal ikke komme med noen skråsikre spådommer i hverken den ene eller andre retning.

 

AtW

6800168[/snapback]

 

At HD DVD bruker VC-1 sier egentlig lite om kvaliteten. Med en 36Mbits MPEG2, tror jeg ikke du klarer og se forskjell med mindre du har en psyykt bra 1080P TV.

 

Desto viktigere er produksjonen. Teknisk utstyr etc..

Lenke til kommentar

Ehhh? Bedre kvalitet på film? Det er ikke cd/dvd/hd'dvd eller blu-ray platene i seg selv som bestemmer kvaliteten....

 

Det er det encoderen av filmen som gjør.... :roll:

 

Så at kvaliteten på filmene som selges i dag i high definition bestemmes mest av encoderen og plass...

Blu-ray har masser av plass slik at filmene kan kjøre i høyere MB\s noe som igjen fører til bedre kvalitet... Og bedre lyd grunnet større lagringskapasitet...

 

Og med de 200GB diskene måtte jeg ha hatt 8stk for å

sikkerhetskopiere alle hddene mine...

Lenke til kommentar
Ehhh? Bedre kvalitet på film? Det er ikke cd/dvd/hd'dvd eller blu-ray platene i seg selv som bestemmer kvaliteten....

 

Det er det encoderen av filmen som gjør.... :roll:

 

Så at kvaliteten på filmene som selges i dag i high definition bestemmes mest av encoderen og plass...

Blu-ray har masser av plass slik at filmene kan kjøre i høyere MB\s noe som igjen fører til bedre kvalitet... Og bedre lyd grunnet større lagringskapasitet...

 

Og med de 200GB diskene måtte jeg ha hatt 8stk for å

sikkerhetskopiere alle hddene mine...

6800200[/snapback]

 

HD-dvd som selges i dag har bedre plass OG bedre enkoding, det er realiteten, det er det konsumenten forholder seg til i dag, og disse to i kombinasjon fører til bedre kvalitet.

 

Konsumenten ser følgene: HD-DVD har bedre kvalitet og koster mindre, om det er enkoderen, eller formatets kapasitet som gjør dette er ikke speiselit relevant for de. At blu-ray har større potensiale for kapasitet er heller ikke relevant for filmkjøperen, enn så lenge en blu-ray-film bruker 25 gig single-layer, og en HD-DVD-film bruker 30 gig dual-layer.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

mortenaa og Macfan: Har dere sett blueray-filmer til salgs ennå? som kan spilles av på PC? (les: uten HDCP), eller programmer eller OS som selges på blueray? Jeg har ikke sett det men dere må gjerne oppdatere meg om nødvendig.

 

Om man ikke kan spille av ferdigtrykte plater på PCen så er det altså de tomme lagringsmediene som må stå for funksjonaliteten og da mener jeg interne eller eksterne harddisker er bedre på svært mange måter.

 

Forøvrig var zip et produkt der brennerene/spillerene var ved lansering billigere enn blueraybrennerene er i dag, samt at platene var billigere enn like mye harddiskkapasitet. Det er ikke tilfellet med blueray.

 

BTW: Ny beskyttelse på platene som øker ripemotstanden til platene med en 100x.

6800148[/snapback]

Det trengs også for blueray-plater er laget på en måte som gjør de svært mye mer sårbare for riper. Vinninga går nok omtrent opp i spinninga når det kommer til holdbarhet.

Lenke til kommentar
Konsumenten ser følgene: HD-DVD har bedre kvalitet og koster mindre, om det er enkoderen, eller formatets kapasitet som gjør dette er ikke speiselit relevant for de. At blu-ray har større potensiale for kapasitet er heller ikke relevant for filmkjøperen, enn så lenge en blu-ray-film bruker 25 gig single-layer, og en HD-DVD-film bruker 30 gig dual-layer.

 

AtW

6800219[/snapback]

 

Det har du nok helt rett i. Men det du nevner er jo tekniske forskjeller. Det jeg vet er at 25GB er nok til 2 timer i MPEG2 i 1X BD (32Mbit/s).

 

Har du noen referanser fra brukere som faktisk ser at Blue-Ray filmene som er lansert til nå gir dårligere kvalitet enn samme filmen på HD DVD?

Lenke til kommentar
Konsumenten ser følgene: HD-DVD har bedre kvalitet og koster mindre, om det er enkoderen, eller formatets kapasitet som gjør dette er ikke speiselit relevant for de. At blu-ray har større potensiale for kapasitet er heller ikke relevant for filmkjøperen, enn så lenge en blu-ray-film bruker 25 gig single-layer, og en HD-DVD-film bruker 30 gig dual-layer.

 

AtW

6800219[/snapback]

 

Det har du nok helt rett i. Men det du nevner er jo tekniske forskjeller. Det jeg vet er at 25GB er nok til 2 timer i MPEG2 i 1X BD (32Mbit/s).

 

Har du noen referanser fra brukere som faktisk ser at Blue-Ray filmene som er lansert til nå gir dårligere kvalitet enn samme filmen på HD DVD?

6800293[/snapback]

 

Har bare lest tester på nett der folk er misfornøyde med kvaliteten til blueray, men det er jo ikke akkurat en normal bruker kan man si. Men på den andre siden, så ønsker vel entusiasten seg best mulig kvalitet, og det er kanskje de som kjøper mest nå i starten?

 

AtW

Lenke til kommentar
Og med de 200GB diskene måtte jeg ha hatt 8stk for å sikkerhetskopiere alle hddene mine...

6800200[/snapback]

Eller fire slike. Det blir sikkert billigere og mye raskere i praktisk bruk enn å kjøpe blueray-brenner + 64 stk 25GB-plater. Hvis du tenker på å vente på 200GB-platene og brennere som takler dette så snakker vi nok om 2008 og da kan du forvente å få 1TB eksterne harddisker ned i 2000kr. Altså må 200GB-platene under 200kr (dersom brenneren var gratis) for å konkurrere på pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...