Gå til innhold

Isobarisk subwoofer fra Altec Lansing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kikket litt raskt rundt etter en tegning uten større hell, men isobarisk løsning er ikke så veldig revolusjonerende. Det er en ganske vanlig løsning i lukkede basskabinetter. Ut v artikkelen får man nesten inntrykk av at det er noe helt fantastisk nytt :)

6774816[/snapback]

 

Isobariske bassløsniner er ikke revolusjonerende nytt, men det er heller ikke veldig vanlig. De færreste setter to elementer inn i en liten kasse, da dette naturligvis blir dyrere og på grunn av lav interresse er det ett dårlig marked for dette. Så det at noen vil satse på isobarisk oppsett i ett produkt for vanlige forbrukere er faktisk til en viss grad revolusjonerende.

 

til bIsk0p:

du kan bygge en isobarisk sub av ett vanlig lite basskabinett av lukket type (uten bassporter) til 10" beregn ca 25 liter og til 12" ca 30 liters kasse (avhenger selvfølgelig av typen element.

 

Jeg har bygd en isobarisk sub med to 10"-elementer i en slik kasse, der satte jeg begge elementene mot hverandre (front mot front) i samme hull, med en pakning imellom (det er viktig at det er lufttett mellom elementene). Når elementene skal kobles opp er det viktig at minuspolen på den ene kobles til plusspolen på den andre og omvendt, slik at de slår samme vei. Den som står innerst, altså riktig vei i forhold til basskassen, bør kobles riktig mot forsterkeren, mens den ytterste vender man altså polariteten på.

En annen fordel med isobarisk sub i tillegg til mindre størrelse, er at suben tåler mye mer effekt enn elementene gjør hver for seg. Jeg har to elementer som tåler 350 watt peak hver, og kjørte suben med stor suksess på min 1500 watt peak/400 watt rms monoforsterker.

Lenke til kommentar

hehe.. må jo legge med frikvens respons diagram på suben og høytalerene når dere drar frem høytalere så vi ser om de er verd pengene :p

hvor mange watt de tar er heller ikke å forrakte :p

 

savner forøvrig det tekniske...

 

slike ting bør/må være med når dere legger ut informasjon om høytalere og suber. Størrelsen på elementene er ikke så viktig som effekten som kommer ut av dem liksom :p

Lenke til kommentar
hehe.. må jo legge med frikvens respons diagram på suben og høytalerene når dere drar frem høytalere så vi ser om de er verd pengene :p

hvor mange watt de tar er heller ikke å forrakte :p

 

savner forøvrig det tekniske...

 

slike ting bør/må være med når dere legger ut informasjon om høytalere og suber. Størrelsen på elementene er ikke så viktig som effekten som kommer ut av dem liksom :p

6774962[/snapback]

 

Størrelsen sier jo endel om den frekvensresponsen det er fornuftig å forvente seg nedover i frekvens da vil jeg si. Personlig har jeg mye mindre nytte av slike watt-ratinger, har ikke så mye å si i praksis for meg.

 

Eller betyr vel Isobar "konstant trykk", så jeg regner med at det henviser til et konstant trykk imellom elementene, slik at elmentene er i fase som de står etter hverandre, eller i motfase som de står mot hverandre? I såfall burde man (om jeg ikke er helt utafor) klare seg med ca halvparten så stor kasse, som med et element? (ihvertfall i teorien), eller er jeg på jordet her nå?

 

AtW

Lenke til kommentar

er fullt klar over at størrelsen har noe å si, MEN det er ikke det som interiserer meg mest :p

hva med å heller oppgi frekvensresponsen? istede for å fortelle meg størrelen på elementene og la meg gjette meg frem?

 

om du skjønner hva jeg mener så mangler det endel teknisk spesifikasjoner jeg synes kunne bli tatt med på slike innlegg.

 

men utifra prisen har vel ikke annlegget de helt store tekniske spesifikasjonene å skryte av. selvom jeg vet at Altec Lansing er ganske kjent for høy og kraftig lyd, har en kammerat på job som har noen liknende pc høytalere derfra :)

Lenke til kommentar
Jeg ser fjernkontollen på bildet ser trådløs ut. Er dette noe som har begynnt å bli vanlig på PC-høytalere? (Jeg er ikke så oppdatert på det feltet :blush: )

6774821[/snapback]

 

Er vel stort sett på de litt dyrere høytalersettene det har vært trådløs fjernkontroll på tidligere. Er det på Logitech sitt Z-5500 anlegg (som jeg nettopp skaffet meg). Mener også å huske det var det på Z-680 som var forgjengeren til overnevnte. Er uansprett veldig kjekt med sånn fjernkontroll. Ihvertfall til mitt bruk da jeg har anlegget koblet til tv'en/mediacenteret :)

Endret av SCHPONG
Lenke til kommentar
Jeg ser fjernkontollen på bildet ser trådløs ut. Er dette noe som har begynnt å bli vanlig på PC-høytalere? (Jeg er ikke så oppdatert på det feltet :blush: )

6774821[/snapback]

Wow.... Simen1 er ikke oppdatert! :green:

6774883[/snapback]

hehe :) Mener du det er så vanlig? Jeg vet jeg slet med å finne høytalersett med trådløs fjernkontroll for et par år siden og ga opp. Høytalersettet jeg har nå kunne trengt seg en oppgradering, men jeg gidder ikke kjøpe noe uten trådløs fjernkontroll.

Lenke til kommentar

Fordelen med å koble to elementer isobarik, er at de da klarer seg med halvparten av volumet som et enkelt element krever. Hvis man har et element som krever 100L for å gi en gitt respons, vil to isobarik montert gi samme respons i et 50L kabinett. Følsomheten forandres ikke, men hvis elementen kobles i motsatt fase, reduseres forvrengningen.

 

Frode

Lenke til kommentar
er fullt klar over at størrelsen har noe å si, MEN det er ikke det som interiserer meg mest :p

hva med å heller oppgi frekvensresponsen? istede for å fortelle meg størrelen på elementene og la meg gjette meg frem?

 

om du skjønner hva jeg mener så mangler det endel teknisk spesifikasjoner jeg synes kunne bli tatt med på slike innlegg.

 

men utifra prisen har vel ikke annlegget de helt store tekniske spesifikasjonene å skryte av. selvom jeg vet at Altec Lansing er ganske kjent for høy og kraftig lyd, har en kammerat på job som har noen liknende pc høytalere derfra :)

6775195[/snapback]

 

Vel nå er det ikke ikke sikkert alle andre er audiofil her, men for egen del ville jeg ikke satset på slike høytalere. Rett og slett for dårlig lyd. Isobarik er engen nyhet, som flere påpeker. Det har vært i bruk kommersielt i over 40 år og mange store kjente merker har benyttet seg av dette prinsippet.

Fordeler

 

*Forhindrer flex og ulyd fra kassen pga måten elementene er montert

*2 subs gir en relativ samlet samlet flate og flytter dermed mer luft aka bedre lyd

*Kan halvere volumet på kassen sammenlignet med feks tradisjonell 4 ordens kasse

*Gir en teoretisk flatere respnskurve mye pga manglende flex

*En unngår "blåselyder" som kan oppstå ved bassrefleks kasser ved "problem" frekvenser

 

Ulempen er først og fremst at i forhold til å montere to basser i hver sin kasse så mister du ca 6db i lyd, dvs at isobarik konstruksjon vil gi et relativt lavere lydtrykk enn tilsvarende elementer i hver sin kasse. En kan enkelt si en ofrer lydtrykk til fordel for bedre lydkvalitet.

Lenke til kommentar
Fordeler

 

*Forhindrer flex og ulyd fra kassen pga måten elementene er montert

*2 subs gir en relativ samlet samlet flate og flytter dermed mer luft aka bedre lyd

*Kan halvere volumet på kassen sammenlignet med feks tradisjonell 4 ordens kasse

*Gir en teoretisk flatere respnskurve mye pga manglende flex

*En unngår "blåselyder" som kan oppstå ved bassrefleks kasser ved "problem" frekvenser

 

Ulempen er først og fremst at i forhold til å montere to basser i hver sin kasse så mister du ca 6db i lyd, dvs at isobarik konstruksjon vil gi et relativt lavere lydtrykk enn tilsvarende elementer i hver sin kasse. En kan enkelt si en ofrer lydtrykk til fordel for bedre lydkvalitet.

6777454[/snapback]

 

*Isobarik montering forhindrer IKKE flex og ulyd fra kassen. Elementer montert på motstående sider, koblet push-push vil redusere vibrasjoner, men kreve 4 ganger så stort volum som de samme elementen montert isobarik.

 

*2 element montert isobarik flytter SAMME mengde luft som et enkelt element.

 

*Responskurven for to element i isobarik er den samme som for et enkelt element i dobbelt så stor kasse.

 

*Problemet med blåselyder er STØRRE ved isobarik fordi at når volumet reduseres, må lengden på refleksrøret økes for å beholde samme tuning. Løsningen blir da ofte å velge mindre rørdiameter, noe som øker faren for blåselyder.

 

 

Å si at isobarik montering gir dårlig lyd, er bare tull.

 

 

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar
*Isobarik montering forhindrer IKKE flex og ulyd fra kassen. Elementer montert på motstående sider, koblet push-push vil redusere vibrasjoner, men kreve 4 ganger så stort volum som de samme elementen montert isobarik.

 

*2 element montert isobarik flytter SAMME mengde luft som et enkelt element.

 

*Responskurven for to element i isobarik er den samme som for et enkelt element i dobbelt så stor kasse.

 

*Problemet med blåselyder er STØRRE ved isobarik fordi at når volumet reduseres, må lengden på refleksrøret økes for å beholde samme tuning. Løsningen blir da ofte å velge mindre rørdiameter, noe som øker faren for blåselyder.

 

Å si at isobarik montering gir dårlig lyd, er bare tull.

 

Frode

6777583[/snapback]

 

Nå finnes det mer enn en måte å lage en isobarisk eller en push pull sub på.

Og si at isobarisk kobling betyr slik og slik blir og litt feil. Det finnes isobariske suber uten bassport i det hele tatt, men med bare en lukket kasse. Da blir det vel lite med blåselyder.

 

Alt kommer vel ann på hvordan kasse blir bygget og hva slags type elementer som blir benyttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...