Gå til innhold

Amotor: Neste års bilavgifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres fornuftig ut. Omtrent det samme totale avgiftsnivået, men en dreining mot økte avgifter på forurensning og en senkning i avgifter på annet. Totalt sett samme avgiftsnivå.

 

Jeg er enig med at det fokuseres litt for mye på CO2 og klimaproblemer, mens veistøv og miljøgifter fokuseres litt for lite på. Håper regjeringa også tar de andre miljøfarene på alvor og tar dette med i avgiftsforflytninga.

 

En avgiftsforflytning fra kjøp til bruk av bil høres også fornuftig ut. Det vil øke utskiftningstakten i bilparken og gjøre den totale bilparken både sikrere og mer miljøvennlig.

 

Håper også de gir flere fordeler til miljøvennlige motoralternativer så det det blir solgt flere slike biler. Bilister generellt er veldig konservative ved valg av motor og de trenger et spart bak for å velge utradisjonelle/nye motortyper.

Lenke til kommentar

Har sluttet å tro på noen fornuftig bilpolitikk uansett hvem som sitter

med makta. De sa det klart å tydelig at de skal ta inn samme mengden

avgifter, så det er kun snakk om en forflytting av avgifter, og den er

nok mer proforma fordi det er begrenset hvor mye de kan flytte bort fra den ordinære bilparken uten å tape avgiftsinntekter. 6 oktober

kan like godt bli en sorgens dag som en gledens dag, dog tror jeg

sistnevnte ikker er noe særlig aktuell.. time will show.

Lenke til kommentar
Dette høres fornuftig ut. Omtrent det samme totale avgiftsnivået, men en dreining mot økte avgifter på forurensning og en senkning i avgifter på annet. Totalt sett samme avgiftsnivå.

 

Jeg er enig med at det fokuseres litt for mye på CO2 og klimaproblemer, mens veistøv og miljøgifter fokuseres litt for lite på. Håper regjeringa også tar de andre miljøfarene på alvor og tar dette med i avgiftsforflytninga.

 

En avgiftsforflytning fra kjøp til bruk av bil høres også fornuftig ut. Det vil øke utskiftningstakten i bilparken og gjøre den totale bilparken både sikrere og mer miljøvennlig.

 

Håper også de gir flere fordeler til miljøvennlige motoralternativer så det det blir solgt flere slike biler. Bilister generellt er veldig konservative ved valg av motor og de trenger et spart bak for å velge utradisjonelle/nye motortyper.

6756474[/snapback]

 

Tja, fornuftig og fornuftig. Meningsløst spill for galleriet høres det mer ut som: "Se så mye vi gjør for miljøet!" Knøttsmå biler med strikkmotor (type VW Polo 1.0) blir enda billigere, mens alt fra normale familiebiler til større varebiler, flerbruksbiler og denslags blir enda hardere straffet enn i dag. Kjekt for den single storbyboeren, men ganske kjipt for den gjennomsnittlige 2-barnsfamilien, som ikke en gang får plass til bleiene i bagasjerommet på Polo'en.

 

Å flytte avgifter fra kjøp til bruk er jo også bare spill for galleriet, all den tid kostandene for bruk av bil i Norge i dag er så skyhøye som de er. Hvordan skal man få råd til å kjøre bil, langt mindre kjøpe nyere og mer miljøvennlige biler, dersom disse kostnadene øker enda mer? Man får antakeligvis gjøre en avveining: Vil jeg ha en fin, ny bil som jeg ikke har råd til å bruke, eller vil jeg heller kjøpe et vrak som jeg har råd til å bruke? Eller noe midt imellom. Dessuten setter omregistreringen en aktiv stopper for hyppig utskiftning av bilparken. 18.000 kroner for å få skilt på den nye bilen din, en operasjon som til sammenligning koster et par hundrelapper i Sverige? Jomen sa jeg smør.

 

Hva miljøvennlige motoralternativer gjelder så er det vel ingen som er imponert over norske politikeres innsats, eller komplette mangel på sådan. Jeg lo godt da jeg så Saab reklamere for sin nye 9-5 BioPower i avisen i helgen. Over en helside i farger proklamerte de at alle Saab BioPower-biler også kan benytte vanlig bensin inntil E85 er tilgjengelig i Norge (lykke til med ventingen, hehe) :!: Videre reklamerte de med at 90% av alle nye Saab-biler i Stockholm var BioPower-modeller. All ære til Saab for at de prøver, men de kan nok sannsynligvis bare droppe reklameutgiftene her. Selvsagt selger disse bilene som "hakka møkk" i Sverige, der myndighetene faktisk gir bilkjøperne flere incentiver for å velge såkalte "miljøbiler". Gratis soneparkering i storbyene, bompengefritak i Stockholm og skattelette for miljøvennlige firmabiler. I tillegg til en overkommelig pris på rundt 250.000 SEK (mot 390.000 NOK i Norge). I Norge finnes det naturligvis ingen planer om å løfte en finger for å få nordmenn til å kjøpe disse bilene. Bortsett fra at E85 endelig har blitt fritatt for spritavgiften som gav en literpris på over 100 kroner (!) :w00t: Hvilken imponerende, politisk bragd, hehe.

 

Akk ja. Det skal bli deilig å flytte utenlands og slippe å forholde seg til den komplett hjernedøde bilpolitikken som føres. Biljøp er naturligvis førsteprioritet, og her kan man faktisk velge både miljøvennlig og moro, for en overkommelig pris. Lykke til alle dere andre som må slite under stadig nye og kreative bilavgifter i Norge ;)

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Småbarnsfamilier har så mange støtteordninger fra før at nok får være nok. Det har jo gått sport i at politikerene skal lansere barnefamilievennlige løsninger i hvert eneste statsbudsjett de siste 30 årene. Nå får det jammen være på tide at de single får én fordel.

 

"Strikkmotorer" er ikke nødvendigvis så veldig mye mer miljøvennlige. Men nye motorer er som regel betydelig mer miljøvennlige enn 10 eller 20 år gamle. Dermed favoriseres nye motorer på bekostning av gamle. Det skal koste mindre å oppgradere fra gamle motorer til nye (les: kjøpe ny bil).

 

Jeg er ikke enig i at en flytting av avgifter fra kjøp til bruk er et spill fra galleriet. Spørsmålet ditt burde heller være formulert slik: Bør jeg fortsette å bruke denne gamle bilen som koster en formue i drivstoff og avgifter hvert år eller bør jeg kjøpe en ny som er både billigere i innkjøp enn i fjor og i tillegg koster langt mindre i avgifter per år fordi den er langt mer miljøvennlig?

 

Særlig de som bor i distriktene og kjører langt vil få en fordel av å kjøpe ny og miljøvennlig bil. Det vil redusere både forurensning og årlige kostnader i avgifter.

 

Enig i det med omregistreringsavgiften. Håper dette er en av tingene de vil gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Småbarnsfamilier har så mange støtteordninger fra før at nok får være nok. Det har jo gått sport i at politikerene skal lansere barnefamilievennlige løsninger i hvert eneste statsbudsjett de siste 30 årene. Nå får det jammen være på tide at de single får én fordel.

 

"Strikkmotorer" er ikke nødvendigvis så veldig mye mer miljøvennlige. Men nye motorer er som regel betydelig mer miljøvennlige enn 10 eller 20 år gamle. Dermed favoriseres nye motorer på bekostning av gamle. Det skal koste mindre å oppgradere fra gamle motorer til nye (les: kjøpe ny bil).

 

Jeg er ikke enig i at en flytting av avgifter fra kjøp til bruk er et spill fra galleriet. Spørsmålet ditt burde heller være formulert slik: Bør jeg fortsette å bruke denne gamle bilen som koster en formue i drivstoff og avgifter hvert år eller bør jeg kjøpe en ny som er både billigere i innkjøp enn i fjor og i tillegg koster langt mindre i avgifter per år fordi den er langt mer miljøvennlig?

 

Særlig de som bor i distriktene og kjører langt vil få en fordel av å kjøpe ny og miljøvennlig bil. Det vil redusere både forurensning og årlige kostnader i avgifter.

 

Enig i det med omregistreringsavgiften. Håper dette er en av tingene de vil gjøre noe med.

6757113[/snapback]

 

Det handler ikke om støtteordninger til barnefamilier. Det handler om en intelligent og helhetlig bilpolitik som faktisk fungerer. Det sier jo seg selv at en liten bybil ikke passer for alle. Men ok, du må gjerne se de nye bilavgiftene som en "støtteordning" for de single storbyboerne, og et slag i ansiktet på barnefamilier og andre som behøver litt større bil.

 

Og ja, nye motorer er mer miljøvennlige enn gamle, det sier jo seg selv. Problemet er jo bare at kun en brøkdel av disse nye bilmotorene vil komme bedre ut med de nye avgiftene. Jeg kan liksom ikke se for meg at en 1,8 liters bensinturbo med 170 hester blir billigere enn i dag, selv om denne er mer miljøvennlig enn en 7-8 år gammel tilsvarende motor. Dette blir jo bare spekulasjon enn så lenge, men jeg kan aldri forestille meg at norske politikere vedtar en ny avgiftsmodell som faktisk gjør helt allminnelige familiebiler vesentlig billigere.

 

Ettersom du forutsetter at en ny bil faktisk blir billigere så blir det litt meningsløst å argumentere. Ja, dersom en ny bil faktisk blir vesentlig billigere så vil det selvsagt lønne seg å kjøpe en slik i det lange løp, fremfor å beholde sin gamle. Problemet er vel heller at prisen på innkjøp blir omtrent den samme som før, men at avgiftene øker, som de alltid har gjort. Da er det ikke nødvendigvis alle som får råd til å kjøpe en ny bil, med de avdrag og renter som dette gjerne medfører, i tillegg til enda mye dyrere bensin, enda flere og dyrere bomstasjoner, og andre kreative avgifter. At det på lang sikt vil lønne seg å bytte ut den gamle bilen vil ikke ha noe som helst å si for en gjennomsnittlig arbeider all den tid månedsutgiftene vil bli for høye, rett og slett. Ergo beholder man den gamle bilen, biter sammen tennene og betaler de sure avgiftene. Man har rett og slett ikke råd til annet.

 

Men for all del, det er jo kjekt at det fremdeles finnes optimister hva gjelder norsk bilpolitikk ;)

Lenke til kommentar

Nei, jeg ser ikke det som et slag i ansiktet på barnefamilier. Jeg ser på det som ett færre slag i ansiktet på single.

 

Jeg kan liksom ikke se for meg at en 1,8 liters bensinturbo med 170 hester blir billigere enn i dag, selv om denne er mer miljøvennlig enn en 7-8 år gammel tilsvarende motor.

Hvorfor ikke? Hvis avgiftsnivået settes ut i fra mengde forurensing i stedet for den gamle modellen der avgiften beregnes etter motorvolum osv så bør jo avgiften på en ny og miljøvennlig motor bli langt lavere enn på en tilsvarende gammel.

 

Dette blir jo bare spekulasjon enn så lenge, men jeg kan aldri forestille meg at norske politikere vedtar en ny avgiftsmodell som faktisk gjør helt allminnelige familiebiler vesentlig billigere.

Det ser ikke jeg heller for meg. En gjennomsnittsbil vil sikkert forbli gjennomsnittlig beskattet med avgifter. Derimot ser jeg for meg avgiftlettelser for miljøvennlige biler og en tilsvarende avgiftsøkning for de mindre miljøvennlige bilene enn gjennomsnittet. Jeg antar du har en bil i den siste gruppen siden du uttaler deg så kritisk til avgifter med miljøprofil.

 

Ettersom du forutsetter at en ny bil faktisk blir billigere så blir det litt meningsløst å argumentere. Ja, dersom en ny bil faktisk blir vesentlig billigere så vil det selvsagt lønne seg å kjøpe en slik i det lange løp, fremfor å beholde sin gamle. Problemet er vel heller at prisen på innkjøp blir omtrent den samme som før, men at avgiftene øker, som de alltid har gjort. Da er det ikke nødvendigvis alle som får råd til å kjøpe en ny bil, med de avdrag og renter som dette gjerne medfører, i tillegg til enda mye dyrere bensin, enda flere og dyrere bomstasjoner, og andre kreative avgifter. At det på lang sikt vil lønne seg å bytte ut den gamle bilen vil ikke ha noe som helst å si for en gjennomsnittlig arbeider all den tid månedsutgiftene vil bli for høye, rett og slett. Ergo beholder man den gamle bilen, biter sammen tennene og betaler de sure avgiftene. Man har rett og slett ikke råd til annet.

Jepp, jeg forutsetter at kjøp vil bli billigere, bruk vil bli dyrere og at de totale avgiftene til staten vil forbli den samme som før. Det ligger litt i kortene fra tidligere uttalelser SV har kommet med. Ap henger vel med på den argumentasjonen, mens Sp bare dilter etter og tenker ikke på annet enn at bøndene må få økte overføringer fra staten og værnes bedre fra store stygge WTO.

 

Selv om du skulle få rett i at prisen på kjøp blir den samme som før og prisen på bruk blir høyere så blir det fortsatt mer ugunstig å kjøre miljøfientlige biler enn i dag og dermed et argument for å kjøpe ny bil fremfor å beholde den gamle. At det er dyrt å eie og bruke bil i norge vet vi jo alle. Kanskje litt for dyrt. Økte avgifter på biltrafikk vil uansett gjøre det gunstigere å kjøre kollektivt. Kristin Halvorsen ga noen signaler her om dagen om bedre kår for togtrafikken i Norge. Hvis både din antagelse og de signalene slår til så er det både pisk og gullerot for at folk skal bruker kollektivtrafikken mer og bilen mindre. Nå synes jeg flere deler av kollektivtrafikken trenger et løft, men det vil uansett være et skritt i riktig retning.

 

Redigert: Antagelsen din er ikke helt ugunstig for nybilkjøpere heller. Hvis nybilavgiftene forblir uendret så vil i det minste konsumprisindeksen gjøre nybilkjøpet et par prosent billigere. ;) Et par prosent av 250.000 kr hjelper i hvertfall litt i riktig retning.

 

Men for all del, det er jo kjekt at det fremdeles finnes optimister hva gjelder norsk bilpolitikk ;)

Hehe ja :)

Lenke til kommentar

Hmm... Jeg tror ikke du skjønte helt argumentasjonen min der med å beholde den gamle bilen selv om avgiftene på bruk øker. Det hele bunner ut i et enkelt regnestykke, som f.eks. kan arte seg slik:

 

Har jeg råd til å betale 4000 kroner i måneden i renter og avdrag på en ny bil, ettersom jeg "bare" har 3000 kroner i måneden i bruksutgifter da? Eller må jeg beholde min gamle bil, selv om bruksutgiftene på denne ligger på 4500 kr i måneden? I første tilfelle får jeg en fin, ny bil, men det koster meg 7000 kroner i måneden. I andre tilfelle har jeg en utgift på 4500 kroner i måneden. Selv om lånet på den nye bilen vil være nedbetalt om noen år, og regnestykket kanskje vil lønne seg på lang sikt, så er det rett og slett et spørsmål om hvor mye man har mulighet til å betale for bil pr. måned.

 

Og hva gjelder disse nye bilavgiftene så blir det uansett bare spekulasjoner enn så lenge. Et sikkert tips fra meg, basert på all tidligere erfaring, er i hvert fall at et svært lite antall biler, som kun er aktuelle for en meget liten del av befolkningen, vil bli marginalt billigere (av typen "5000 kroner lavere engangsavgift"), mens alle andre biler vil forbli like dyre som de er i dag, eller enda dyrere. Altså ingen positiv effekt overhodet. Så får vi bare vente og se hvem som får rett... En ting er i hvert fall sikkert, jeg er fryktelig glad for at dette ikke kommer til å påvirke meg på noen måte, hehe :w00t:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...