Gå til innhold

AMD ruller ut sokkel F


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har lenge vært spekulert i hva alle de 267 ekstra pinnene i forhold til sokkel AM2 er til, og at dette trolig ville bli avslørt ved lansering. Sto det ikke noe om det i pressemeldinga?

 

Redigert: Kanskje mange av pinnene brukes til HTX-bussen som disse er utstyrt med?

 

Ellers så ser jeg hos xbit labs at amd forsøker å unngå salg av Operon 1xxx for sokkel AM2 for overklokking ved å sette opp TDP til 103W og dermed gjøre de ganske uaktuelle/uegnede for mange overklokkere.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt problemstillinga for AMD at folk overklokker prosessorene sine.

De har jo løst det med de gamle 939 prosessorene ved å sette opp prisen.

Så rent økonomisk skulle det jo ikke være noe problem.

Når det kommer til prosentavdelen av databrukere som overklokker er det jo forsvinnende lite så økonomiske tap skulle det heller ikke bli.

Så om jeg velger å overklokke min Opteron til døde og bruke den som nøkkelring etterpå burde ikke AMD bekymre seg over.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Det har lenge vært spekulert i hva alle de 267 ekstra pinnene i forhold til sokkel AM2 er til, og at dette trolig ville bli avslørt ved lansering. Sto det ikke noe om det i pressemeldinga?

 

Redigert: Kanskje mange av pinnene brukes til HTX-bussen som disse er utstyrt med?

 

Ellers så ser jeg hos xbit labs at amd forsøker å unngå salg av Operon 1xxx for sokkel AM2 for overklokking ved å sette opp TDP til 103W og dermed gjøre de ganske uaktuelle/uegnede for mange overklokkere.

6684163[/snapback]

 

Jeg leste ett eller annet om de ekstra 267 pinnene i går, og mener det handlet om ekstra kapasitet for å gjøre sokkelen klar for 4 kjerners prosessorer. Dvs. ekstra hypertransport kanaler eller noe slikt. :)

Men jeg klarer selvfølgelig ikke å finne igjen den informasjonen :)

Lenke til kommentar
Men kan det være de ekstra pinnene være til minnekontrolleren, i og med at denne sokkelen skal støtte både FBDimm og DDR3 med tiden  :hmm:

6684526[/snapback]

AM3 har like mange pinner som AM2, og AM3-prosessorene vil ha minnekontrollere som støtter både DDR2 og DDR3. Disse vil altså kunne brukes både i socket AM2 og AM3, og mtp at minnestandardene også har like mange pinner, tviler jeg på at klargjøring for DDR3 forandrer pin-antallet. Når det gjelder FB-DIMM benytter jo denne teknikken ganske få pinner, men det kan nok tenkes at enkelte av pinnene er reserverte til det formålet.
Lenke til kommentar

Det skal vist brukes ganske få pinner per kanal med FB-dimm, men det kan godt tenkes at vi får se løsninger med ganske mange FB-dimm-kanaler. Det er estimert at så mye som 6 FB-dimm-kanaler vil oppta ca like mye ledningsnett/kompleksistet på hovedkort som en enkelt DDR-kanal.

 

FB-dimm skal vistnok ha lavere hastigheter enn DDR2/3 akkurat som ECC/REG-minne i dag har lavere hastigheter enn vanlig minne.

Lenke til kommentar
Det skal vist brukes ganske få pinner per kanal med FB-dimm, men det kan godt tenkes at vi får se løsninger med ganske mange FB-dimm-kanaler. Det er estimert at så mye som 6 FB-dimm-kanaler vil oppta ca like mye ledningsnett/kompleksistet på hovedkort som en enkelt DDR-kanal.

 

FB-dimm skal vistnok ha lavere hastigheter enn DDR2/3 akkurat som ECC/REG-minne i dag har lavere hastigheter enn vanlig minne.

6684685[/snapback]

Det høres litt merkelig ut da det å kunne ivareta høy klokkefrekvens ved store minnemengder er et av de viktigste poengene med FB-DIMM. Jeg ser ikke for meg at FB-DIMM vil ha lavere klokkefrekvens enn standard serverminne, uten at jeg vet det sikkert. Vil forøvrig minne om at FB-DIMM ikke er noen alternativ minnearkitektur, men snarere en forlengelse av kontrolleren og grensesnittet, som kan kombineres med både DDR2, DDR3 og flere standarder (det vet du sikkert, men jeg synes formuleringen din lett kunne tolkes annerledes).

 

 

Angående socket F står det en hel del i AMDs tech doc:

AMD rev F tech doc

Lenke til kommentar
Ekstra HT-kanaler betyr forsåvidt bare at toppsystemene kan utstyres med flere sokler. Jeg tror antall kjerner per sokkel ikke avhenger av antall pinner. Blandt annet skal sokkel AM2 (940 pinner) være klar for 4-kjerners K8L når det kommer.

6684302[/snapback]

Men nå vil da heller ikke AM2 kjøres med flere sokkeler. Ren spekulasjon fra min side, men det er mulig man rett og slett trenger en ekstra HT-kanal pga. økningen i trafikk mellom sokkelene. Det er jo trosalt en dobbling i antall kjerner pr. sokkel og såvidt jeg husker er blir minnet fysisk fordelt utover sokklene noe som vil bety en del minnetrafikk gjennom sokkelene.

 

Edit: La til litt.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Det er jo trosalt en dobbling i antall kjerner pr. sokkel og såvidt jeg husker er blir minnet fysisk fordelt utover sokklene noe som vil bety en del minnetrafikk gjennom sokkelene.

6684763[/snapback]

Dette tipper jeg vil bli omtrent som med gamle socket 940. Dvs at de beste hovedkortene leveres med NUMA-støtte hvor hver sokkel har sine dedikerte minnesloter. Enkelte kort mangler jo denne støtten, og da må prosessorene veksle på å ha tilgang til et felles minne.
Lenke til kommentar
Ekstra HT-kanaler betyr forsåvidt bare at toppsystemene kan utstyres med flere sokler. Jeg tror antall kjerner per sokkel ikke avhenger av antall pinner. Blandt annet skal sokkel AM2 (940 pinner) være klar for 4-kjerners K8L når det kommer.

6684302[/snapback]

Men nå vil da heller ikke AM2 kjøres med flere sokkeler. Ren spekulasjon fra min side, men det er mulig man rett og slett trenger en ekstra HT-kanal pga. økningen i trafikk mellom sokkelene. Det er jo trosalt en dobbling i antall kjerner pr. sokkel og såvidt jeg husker er blir minnet fysisk fordelt utover sokklene noe som vil bety en del minnetrafikk gjennom sokkelene.

 

Edit: La til litt.

6684763[/snapback]

Ja, var noe slikt jeg mente :) Dvs at flere kjerner, vil føre til mer kommunikasjon, som trenger større båndbredde, som løses ved flere HT kanaler.

 

Men siden jeg ikke fant kilden til hva jeg leste i går, og siden det godt kan ha vært spekulering, så får vi heller vente og se til noen klarer å spore opp en god forklaring :)

Lenke til kommentar
Men nå vil da heller ikke AM2 kjøres med flere sokkeler. Ren spekulasjon fra min side, men det er mulig man rett og slett trenger en ekstra HT-kanal pga. økningen i trafikk mellom sokkelene. Det er jo trosalt en dobbling i antall kjerner pr. sokkel og såvidt jeg husker er blir minnet fysisk fordelt utover sokklene noe som vil bety en del minnetrafikk gjennom sokkelene.

6684763[/snapback]

2-sokkel-systemer med AM2 kommer om ikke lenge. Det er det de skal kalle for 4x4 quadfather.

 

Ja, det kan godt hende det betyr flere HT-busser eller bredere HT-busser mellom hver sokkel.

Lenke til kommentar

Hva er logikken bak de nye nummerene da?

Er det slik at:

2214 betyr

2-sokkel systemer

2 kjerner

2,2 GHz

 

Isåfall blir det faktisk enda mer logisk enn det gamle systemet som gjorde et stort hopp ved flere kjerner. Nå ser det ut som at de to siste sifrene er lik på alle prosessorer med en gitt frekvens.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Har forresten noen testet ut virtualiséring? Jeg vil gjerne vite hvordan det gjøres i praksis.

6684600[/snapback]

Dette gjøres i praksis ved at man bruker en softwarepakke som støtter virtualiseringsteknologien. Feks har VMware Workstation og Player såkalt eksperiementell støtte for Intels VT-teknologi.

 

Hardwarevirtualiseringsteknoligien som finnes i de nye prosessorene gir ikke full støtte for å virtualisere og partisjonere en pc til å kjøre mange samtidige operativsystemer sånn helt uten videre. Man må fortsatt ha en software i bunn for å kunne utnytte dette.

Lenke til kommentar
Hva er logikken bak de nye nummerene da?

Er det slik at:

2214 betyr

2-sokkel systemer

2 kjerner

2,2 GHz

 

6687763[/snapback]

Nei tror det skal være mer;

 

2214 betyr

2-vei systemer

andre generasjon socket

vil slå 2212 men være tregere enn 2216

 

:)

6691319[/snapback]

Njæææ... Hvis du sammenlikner klokkehastigheten og de to siste sifrene på både sokkel F og AM2 her, ser du at f.eks alle på 1,8 GHz heter xx10 i alle tilfellene.

 

Jeg er også litt usikker på det blå tallet i og med at alle prosessorene på både socket F og AM2 har tallet 2 på den plassen. Skal da både socket F og AM2 være 2.-generasjons sokler?

Alle som selges på socket F og AM2 har ihvertfall to kjerner, og jeg synes det hadde vært logisk å bruke det sifferet til en betegnelse når det etter hvert kommer fire kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...