Gå til innhold

Gratis virusskanner fra Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelforfatter burde jo nevnt at IE er en forutsetning for å kjøre dette.

 

Derfor vil dette være en uaktuell tjeneste for undertegnede.

 

Microsoft fortsetter sin bundling og innelåsningsstrategi for å hindre konkurranse og virkelig utvikling av produkter/tjenester på nettet.

Lenke til kommentar

Visst dette gjer at fleire blir oppmerksom på trusselen virus kan utgjere er det ein bra ting.

 

Artikkelforfatter burde jo nevnt at IE er en forutsetning for å kjøre dette.

 

Derfor vil dette være en uaktuell tjeneste for undertegnede.

 

Microsoft fortsetter sin bundling og innelåsningsstrategi for å hindre konkurranse og virkelig utvikling av produkter/tjenester på nettet.

6677790[/snapback]

Bare ein liten digresjon, men er det mange alternativ som støtter andre nettlesarar? Trend Micro har omsider begynt å støtte Firefox, men bortsett frå det kan eg ikkje huske å ha sett nokon andre som støtter fleire nettlesarar.

Lenke til kommentar

aha, så den tingen som driver og spretter opp i tide og utide er faktisk fra MS... jeg trodde det var en ekstra irriterende popup siden det var så masse styr å få lukket den.

 

Den likner iallefall veldig på noen av de nettbaserte "tjenestene" som legger igjen masse virus etter seg hvis du lar dem slippe til.

Lenke til kommentar

Man kan syns så mye rart man bare vil, men det fins ikke noe tilsvarende tilbud i markedet og dette er enkelt nok til at de 95%ene av markedet som ikke er IT utdannet/entusiaster får det til på egen hånd.

 

Honnør til MS for initativet.

 

Diskusjonen om hva dette vil gjøre med konkurransen og så videre er noe helt annet. Det vil selvfølgelig styrke MS monopolsituasjon.

Lenke til kommentar
Artikkelforfatter burde jo nevnt at IE er en forutsetning for å kjøre dette.

 

Derfor vil dette være en uaktuell tjeneste for undertegnede.

 

Microsoft fortsetter sin bundling og innelåsningsstrategi for å hindre konkurranse og virkelig utvikling av produkter/tjenester på nettet.

6677790[/snapback]

Bare ein liten digresjon, men er det mange alternativ som støtter andre nettlesarar? Trend Micro har omsider begynt å støtte Firefox, men bortsett frå det kan eg ikkje huske å ha sett nokon andre som støtter fleire nettlesarar.

6677826[/snapback]

 

Nei, jeg vet heller ikke om andre enn Trend Micro HouseCall. Derfor har jeg etterhvert gått over til å bruke Trend sine løsninger.

 

Men det har ingenting med poenget å gjøre. I og med at MS lager OS og nettlesere så vil enhver webbasert tjeneste fra MS som krever Windows og IE være tydelig tegn på innelåsningsstrategi, mens andre som bare tilbyr tjenester ikke kan beskyldes for det samme selv om de velger bare en plattform.

 

Det er også komisk at online sikkerhetsjekker (virusscan) bygger på den teknologien som har hatt skyld for mye av de sikkerhetsproblemer som har eksistert.

Lenke til kommentar
Man kan syns så mye rart man bare vil, men det fins ikke noe tilsvarende tilbud i markedet og dette er enkelt nok til at de 95%ene av markedet som ikke er IT utdannet/entusiaster får det til på egen hånd.

 

Honnør til MS for initativet.

 

6678076[/snapback]

 

Både Trend Micro og Symantec har greie løsninger for online virus/sikkerhetsjekk. Så at tilbudet ikke har eksistert er vel å ta hardt i. De eldste løsningene er det vel flere år siden kom.

 

Ikke særlig vanskelig å bruke heller. Men det er klart at MS sine løsninger må få spalteplass, mens andre løsninger omtales ikke.

Lenke til kommentar
Men det har ingenting med poenget å gjøre. I og med at MS lager OS og nettlesere så vil enhver webbasert tjeneste fra MS som krever Windows og IE være tydelig tegn på innelåsningsstrategi, mens andre som bare tilbyr tjenester ikke kan beskyldes for det samme selv om de velger bare en plattform.

Eg ville bare vite om det var nokon alternativ der. Var derfor eg sa det var ein digresjon.

 

Men det er klart at MS sine løsninger må få spalteplass, mens andre løsninger omtales ikke.

6678178[/snapback]

Programmer.no har tidlegare hatt artiklar om til dømes Trend Micro og Panda sine online virusscannarar.

Lenke til kommentar

Semi off topic:

Microsoft har tidligere hatt planer om å satse på utelukkende på Direct3D i Vista, men nå melder en rapport fra Khronos Group om at Microsoft likevel har tenkt å gi Vista innebygd såkalt "native" OpenGL-støtte.

HW ang. Vista

 

...men de skal vel ikke få noe posetivt omdømme av dette heller, for det var jo fordi de ble tvunget og presset til det at de gjorde det, så MS er jo helt balla uansett.

 

on topic:

...Venter bare på at noen skal begynne å flame MS fordi dette er en gratis tjeneste som skader konkuransen... Akkuratt som folk i en annen tråd her omdagen klaget på at MS tok seg betalt for OneCare tjenesten, på lik linje med alle andre pakker, som Norton Internet Security etc.

 

...foresten, det at MS OS'et har mange sikkerhetshull "laget" av MS... de sitter neppe å aktivt designer sikkerhets hull, og uannsett, når de nå tilbyr gratis anti-virus, så faller virkelig de fleste argumentene som jeg har lest i det siste.

 

..Er foresten møkka lei av all dritt kastingen mot MS den siste tida, ingenting de gjør er rett eller bra, alt er bare driten. -Merkelig at det er så utbredt da. -Og til alle som klager om dårlig optimalisert kode, dårlig kode med sikkerhets hull etc etc etc... det er INGEN som hindrer dere i å sitte ned å gjøre det bedre selv. Det finnes en del open source (ikke linux denne gang) grupper som jobber med akkuratt dette, re-kode et "nytt og bedre windows" OS, men som er kompatibelt med drivere (og directX).. DA hadde man fått en verdig konkurent.. men nei. Tror saken er at de aller aller fleste som ypper her på forumet (meg selv inkludert) ikke ville vært i stand til å bidra med mer enn ; (semikolon) på slutten av kode-linjer...

 

wraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagh! pust pes. Føles bedre nå takk.

Lenke til kommentar

[

 

..Er foresten møkka lei av all dritt kastingen mot MS den siste tida, ingenting de gjør er rett eller bra, alt er bare driten. -Merkelig at det er så utbredt da. -Og til alle som klager om dårlig optimalisert kode, dårlig kode med sikkerhets hull etc etc etc... det er INGEN som hindrer dere i å sitte ned å gjøre det bedre selv. Det finnes en del open source (ikke linux denne gang) grupper som jobber med akkuratt dette, re-kode et "nytt og bedre windows" OS, men som er kompatibelt med drivere (og directX).. DA hadde man fått en verdig konkurent.. men nei. Tror saken er at de aller aller fleste som ypper her på forumet (meg selv inkludert) ikke ville vært i stand til å bidra med mer enn ; (semikolon) på slutten av kode-linjer...

 

wraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagh! pust pes. Føles bedre nå takk.

6679606[/snapback]

helt enig folk krever prikkfrit oppset fra MS hva med det dem leverer i sine respektive yrker kan dem levere et knirkefrit produkt i form av sitt arbeid mm.

Tror ikke det, dem er bare så heldige at dem slipper unna all skit kasting de heldig grisene.

 

en ting kan vi si med en gang alle ting går ikke knirkefrit være seg program-biler-el artikler-sosialt arbeid-helse sektoren-ledelse-programering- og ikke minst BRUKERNE

 

Lenke til kommentar

Fint med sånne gratis tjenester. Også er det meget bra at det finnes slikt for antivirus, hvor PC brukere ellers ofte må lide fordi andre lager styggedom. Kanskje det også er et effektivt middel for å få folk til å kjøpe antivirus utgaven som har en sanntidsbeskyttelse.

Lenke til kommentar

Det er bedre at dataukyndige får et brukervennlig program som faktisk hjelper noe, enn at de ikke bruker noe i det hele tatt. Kan vi i det minste være enige der?

 

Dataukyndige er dessuten ikke interessert i å bruke andre webbrowsere enn Internet Explorer. Det av fler grunner, bl.a. internett bank tjenester. Det er fremdeles et utall "seriøse" nettsteder som krever IE for at ting skal fungere.

 

Vel, snakker bare av egen erfaring med mine venner, som er ganske dataukyndige og som har egen latop. Jeg har etterhvert forstått hvorfor de ikke er interessert i å lære noe av det jeg kan om data, men bare slå maskinen på og bruke den uten noe dill-dall.

Lenke til kommentar
Det er bedre at dataukyndige får et brukervennlig program som faktisk hjelper noe, enn at de ikke bruker noe i det hele tatt. Kan vi i det minste være enige der?

Skal være enig i det om brukervennlige program. Problemet er at dataukyndige har en stygg tendens til heller ikke å bruke online scannere, uansett hvor brukervennlige de er. Eneste som hjelper er et "pottetett" system, og det finnes vel ikke?

 

Dataukyndige er dessuten ikke interessert i å bruke andre webbrowsere enn Internet Explorer. Det av fler grunner, bl.a. internett bank tjenester. Det er fremdeles et utall "seriøse" nettsteder som krever IE for at ting skal fungere.

Alle de store bankene, samt alle små knyttet til Terra gruppen sin løsning fungerer etter det jeg vet med både IE og Firefox. Jeg bruker (har brukt) både Terra, Sparebank 1 og DnB NOR med Firefox. Eneste jeg har problem med i dag av sider jeg bruker, er Norsk Tipping sine onlinespill. De virker ikke med annet enn IE.

 

Jeg har heller ikke problem med å få mine venner til å skifte til Firefox eller Opera. Når jeg forteller hvorfor, synes de det er greit, og etter en tid vil de helst skifte på jobben også.

 

Vel, snakker bare av egen erfaring med mine venner, som er ganske dataukyndige og som har egen latop. Jeg har etterhvert forstått hvorfor de ikke er interessert i å lære noe av det jeg kan om data, men bare slå maskinen på og bruke den uten noe dill-dall.

6686693[/snapback]

Jeg hjelper relativt mange ukyndige med PC-ene. Og for de fleste av disse hjelper jeg med et oppsett som er sikkert og funksjonelt. Det betyr i dag at jeg installerer Firefox/Opera med hensiktsmessige tillegg, konfigurere sikkerhetsprogramvare til å funke mest mulig smertefritt (automatisk oppgradering). Klart de fleste ikke er særlig interessert i å lære detaljer, men de er glade for bistand (og så får jeg noen små gaver for hjelpen). Og de har PC-er med minimalt med Dill Dall. Nå konfigurer jeg også sikkerheten i selve OS-et.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...