Gå til innhold

Vista får innebygd OpenGL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha.. Drøm i vei. D3D er Microsofts proprietære, lukkede kildekode så det vil nok ikke skje i overskuelig fremtid. Håpet i den tynne tråden må i så fall være at microsoft daler under 50% markedsandel på OS (noe som er svææært usansynlig på maaaange år) eller at EU pålegger dem å åpne D3D.

Lenke til kommentar

Fryktelig gammel nyhet.

Og OGL har alltid vært mulig i fullscreen i Vista.

Det det snakkes om er OGL under i "vindu modus" der ms ville ha OGL som et lag under DG dvs. OGL via DX. (dette av sikkerhetshensyn :p ) en begrensning til OGL v1.4 var også en del av dette. (dvs ingen shadere av noen typer) Extensions ble også sperret

 

EDIT:

må finnes en god grunn til dette her.  MS spiller aldri fair uten at de må.  hva tror dere, er grunnen krav fra bransjen?  kan de krøple openGL på noen måte slik at man hindrer enkel os-porting?

6677478[/snapback]

 

Grunnen til dette var at for snart 1-1,5 år (ikke helt sikker) siden kom meldingen på OpenGL.org om begrenset OGL i vista så alle som liker OGL sendte inn meldingen til Nvidia, ATI, Intel som så godsnakket litt med MS som så kom med denne meldingen for 6-4 måneder siden.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
Haha.. Drøm i vei. D3D er Microsofts proprietære, lukkede kildekode så det vil nok ikke skje i overskuelig fremtid. Håpet i den tynne tråden må i så fall være at microsoft daler under 50% markedsandel på OS (noe som er svææært usansynlig på maaaange år) eller at EU pålegger dem å åpne D3D.

6677399[/snapback]

 

Men er ikke D3D åpen til en hvis grad?

Man har jo kunnet laste ned Directx (D3D) SDKer ganske lenge nå.

Her har man f.eks. DX10 SDKen.

Ok dette ble litt for langt ot.

 

Hva spiller det om det har integrert D3D elle OGL?

De er da begge 3d motorer. :dontgetit:

Eller er det noe OGL kan som ikke D3D kan, og vv.

Endret av Sean M.
Lenke til kommentar
Men er ikke D3D åpen til en hvis grad?

Man har jo kunnet laste ned Directx (D3D) SDKer ganske lenge nå.

Her har man f.eks. DX10 SDKen.

Ok dette ble litt for langt ot.

 

Hva spiller det om det har integrert D3D elle OGL?

De er da begge 3d motorer.  :dontgetit:

Eller er det noe OGL kan som ikke D3D kan, og vv.

6677567[/snapback]

Nei, Direct3D er ikke åpen i noen grad. At man kan laste ned SDK har bare med at man kan lage spill og i det hele tatt bruke rammeverket -- uten dét hadde det vært relativt meningsløst å lage rammeverket.

 

Forskjellen på å bruke Direct3D og OpenGL er at OpenGL er en åpen spesifikasjon som kan implementeres som åpen kildekode og dermed er tilgjengelig på en rekke forskjellige plattformer og operativsystemer, mens Direct3D er en lukket spesifikasjon med lukket kildekode som bare Microsoft har rett til å lage og er således kun tilgjengelig på Microsofts operativsystemer.

 

Når det gjelder funksjonalitet o.l. er Direct3D og OpenGL nesten sidestilt. Du kan lese mer om forskjellene her.

Lenke til kommentar
Når det gjelder funksjonalitet o.l. er Direct3D og OpenGL nesten sidestilt. Du kan lese mer om forskjellene her.

6677687[/snapback]

 

Eh, den artikkelen er verdiløs. :thumbdown: Den sammenlikner Direct3D 8 med OpenGL og ble skrevet i 2002. Direct3D 9 er ganske forskjellig arkitekturmessig, og er både langt lettere å bruke og mye mer funksjonsrikt enn D3D8.

Lenke til kommentar

Okai Sean M. du må for det første lese hva en SDK er for noe og for det andre så må du finne ut hva en 3D motor er og så finne ut at OGL og D3D (D3D eksisterer ikke i DX 9 (d3d og DD er slått sammen til DG) ikke er 3dmotorer men API

 

For å si den kort så kan jeg laste ned platform SDK, men det betyr ikke at windows har åpnet kildekoden til windows og jeg nevner flere SDKer (Doom3, Source(hl2), unreal 1-2,5)

 

Og ja det spiller stor rolle om det er OGL eller DG og nei de er ikke 3d motorer, men API

 

EDIT: trykkleif

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
Okai Sean M. du må for det første lese hva en SDK er for noe og for det andre så må du finne ut hva en 3D motor er og så finne ut at OGL og D3D (D3D eksisterer ikke i DX 9 (d3d og DD er slått sammen til DG) ikke er 3dmotorer men API

 

For å si den kort så kan jeg laste ned platform SDK, men det betyr ikke at windows har åpnet kildekoden til windows og jeg nevner flere SDKer (Doom3, Source(hl2), unreal 1-2,5)

 

Og ja det spiller stor rolle om det er OGL eller DG og nei de er ikke 3d motorer, men API

 

EDIT: trykkleif

6677745[/snapback]

 

Greit ordla meg feil med å kalle det en motor, men som dere forhåpentlig forstår er jeg ikke noen wiz på program fronten.

Holder meg mest til hardware, for det er i det minste ikke så komplisert.

 

Forresten, kan man forstå API som en platform?

 

Hvis OGL blir integrert i Vista, burde jo det være bra for Quadro FX go kortet mitt. :D

Lenke til kommentar

Nå går det jo tydligvis ann på en eller annen måte å porte DirectX9 til Mac. Transgaming har iallefall klart det og har lansert "Cider" som en spillportingsplattform.

 

http://www.transgaming.com/index.php?modul...display&ceid=24

 

På et av bildene kan man se flatout 2 kjøre med full HDR!

 

[imgw]http://www.transgaming.com/images/transgaming/screenshots/screen_cider02.jpg[/imgw]

Lenke til kommentar

Vis dette blir default i alle Vista maskiner kommer vi bare nærmere og nærmere (takket være Microsoft) "bruk hvilket OS og programvare du vil"-alderen.

 

JIPPI: Snart blir det enklere å ta i bruk Mac OS X og spesielt Linux.

 

EDIT: Bare la oss håpe programvare produsentene tar hintet og begynner å lage Universual programvare som kan kjøres på alle OS.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...