Gå til innhold

Tynn 1-tommer på 12 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedmarkedet blir nok mp3-spillere. 520kr for 12GB er svært bra. Jeg kunne gjerne tenkt meg en mp3-spiller med 12GB til 1000kr selv om den nødvendiglivs blir litt større enn flashbaserte spillere, litt kortere batteritid og litt mer sårbar for støt.

 

Men det er vel bare et spørsmål om tid før pris/kapasitet for flash passerer disse diskene. Jeg tipper det tar 1-2 år før flash tar igjen 1" harddisker på pris/kapasitet og dermed gjør 1" harddisker til historie.

Lenke til kommentar
audhage: dette er ikke akkurat en disk som kommer til å selges... over disk. Hovedmarkedet blir nok mobiltelefoner, og hovedfordelen med denne disken er lavere effektforbruk.

6647481[/snapback]

 

Det kan da jeg også forstå ;) Jeg mente bare å sette det på spissen. Om vi nå kjøper det "gjennom" en mobiltelefon eller liknende er det helt klart at vi betaler mer en det mobiltelefonselskapet betalte for den. Det var bare det jeg mente.

Lenke til kommentar
Spennende uvikling, men jeg ville nok heller valgt flash-brikker for slike små enheter.

6647605[/snapback]

Ville du egentlig det? Når du ser at prislappen på flashversjonen med like mye lagringsplass er i beste fall "bare" 1300 kr dyrere? ;) 12GB flash koster ca 1800kr i store opplag for produsenter, mens denne med like mye plass koster 520kr.

 

Ellers er det synd at den er akkurat 0,2mm for tykk til å passe i det vanlige CF-I formatet som er 3,3mm tynnt. Så vidt jeg vet er det ingen harddiskbaserte CF-I kort.

Lenke til kommentar
Hvor mange G tåler den tro?

6648024[/snapback]

Jeg fant ikke noen direkte tall, men tilsvarende disker fra andre produsenter oppgir gjerne rundt 500G under drift og 1200G ved standby.

 

Her er det Cornice skriver om hva den tåler:

Durable for an Active Lifestyle

Cornice technology ensures that consumer electronics devices will provide continuous and uninterrupted playback even during today’s most active lifestyles. The new Dragon series drives are protected by Cornice’s ruggedness design, Crash GuardTM, and can withstand excessive shaking, extreme drops, and other abuse without skipping, stopping, or crashing.

 

Crash Guard™ consists of:

Active Latch - When dropped, the most common damage to a hard drive occurs when the head scrapes across the surface of the disk (not unlike the needle scratching across an old vinyl LP record when the turntable was bumped). Cornice securely locks the head in place with an active latch mechanism.

 

Skip Control - Hard drives are going places they have never been before – jogging, 4-wheel driving, skydiving – and are expected to operate even with excessive and repetitive motion. Cornice designed the Dragon series drives from the ground up to withstand the most extreme conditions while providing continuous playback without skipping or restarting.

 

Drop Safe - This feature in the Crash Guard family allows the drive to actually sense being dropped. This means that even if the drive is in the middle of reading or writing data to the disk, it can immediately react and place the head safety under the active latch well before the unit actually strikes the ground.

 

De skriver også at 10GB-versjonen skal tåle et fall på 1,5m på betonggulv under drift når disken er montert inni et "properly designet enclosure", f.eks en mp3-spiller.

Lenke til kommentar

 

De skriver også at 10GB-versjonen skal tåle et fall på 1,5m på betonggulv under drift når disken er montert inni et "properly designet enclosure", f.eks en mp3-spiller.

6648136[/snapback]

 

Forhåpentligvis tåler den litt mer enn det også, ihvertfall i praksis, jeg har mistet spillere med 1.8 HD i bakken under bruk, selv om det såklart neppe er sundt for de, så gikk det fint (dvs, jeg kan jo ikke garantere at den ikke leste fra minne akkurat da).

 

AtW

Lenke til kommentar
Spennende uvikling, men jeg ville nok heller valgt flash-brikker for slike små enheter.

6647605[/snapback]

Ville du egentlig det? Når du ser at prislappen på flashversjonen med like mye lagringsplass er i beste fall "bare" 1300 kr dyrere? ;) 12GB flash koster ca 1800kr i store opplag for produsenter, mens denne med like mye plass koster 520kr.

 

Ellers er det synd at den er akkurat 0,2mm for tykk til å passe i det vanlige CF-I formatet som er 3,3mm tynnt. Så vidt jeg vet er det ingen harddiskbaserte CF-I kort.

6647687[/snapback]

I dag så hadde jeg nok ikke kjøpt 12GB med flash til slik bruk da. ;)

 

Jeg vil nok ha noe som er veldig robust.

Lenke til kommentar
Hvor mange G tåler den tro?

6648024[/snapback]

Jeg fant ikke noen direkte tall, men tilsvarende disker fra andre produsenter oppgir gjerne rundt 500G under drift og 1200G ved standby.

 

Her er det Cornice skriver om hva den tåler:

Durable for an Active Lifestyle

Cornice technology ensures that consumer electronics devices will provide continuous and uninterrupted playback even during today’s most active lifestyles. The new Dragon series drives are protected by Cornice’s ruggedness design, Crash GuardTM, and can withstand excessive shaking, extreme drops, and other abuse without skipping, stopping, or crashing.

 

Crash Guard™ consists of:

Active Latch - When dropped, the most common damage to a hard drive occurs when the head scrapes across the surface of the disk (not unlike the needle scratching across an old vinyl LP record when the turntable was bumped). Cornice securely locks the head in place with an active latch mechanism.

 

Skip Control - Hard drives are going places they have never been before – jogging, 4-wheel driving, skydiving – and are expected to operate even with excessive and repetitive motion. Cornice designed the Dragon series drives from the ground up to withstand the most extreme conditions while providing continuous playback without skipping or restarting.

 

Drop Safe - This feature in the Crash Guard family allows the drive to actually sense being dropped. This means that even if the drive is in the middle of reading or writing data to the disk, it can immediately react and place the head safety under the active latch well before the unit actually strikes the ground.

 

De skriver også at 10GB-versjonen skal tåle et fall på 1,5m på betonggulv under drift når disken er montert inni et "properly designet enclosure", f.eks en mp3-spiller.

6648136[/snapback]

Modige menn .... .... :cry:

Lenke til kommentar
Det er plass til 63 hele 1-tommersdisker i én 3,5-tommersdisk. 63 * 12 GB = 756 GB, altså like mye som det råeste på markedet i dag. :) Men tenk for en rå RAID-ytelse det hadde blitt. :dribble:

6652396[/snapback]

Transferrate hadde nok makset ut SATA-300 over hele disken, men så hadde vel aksesstiden vært 20ms, altså rundt maks 50 aksesser per sekund. Ikke akkurat noen IO å skryte av. Det hadde vært gøy å se hvilke brukermønstre som hadde ytt bedre og dårligere med en sånn disk. Akkurat som det hadde vært spennende å sammenligne vanlige harddisker med flashminne med sin dårlige transferrate og eksepsjonelle aksesstid på inntil 10.000 aksesser per sekund.

 

Angående Raid så kan man raide seg ut av transferrateproblemene med flash, men man kan ikke raide seg ut av aksesstidproblemene med 1" harddisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...