Gå til innhold

– Norske mobilbrukere er miljøsvin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Produksjon av én mobiltelefon genererer ca. 75 kilo søppel, og i 2005 ble det solgt 2,35 millioner nye mobiltelefoner i Norge.

Hørtes utrolig ut. Kan noen verifisere dette med søppelmengde?

 

Og hva er definert som søppel? Er det inkludert resirkulerbart materiale som papp, papir og plast?

Lenke til kommentar
Produksjon av én

mobiltelefon genererer ca. 75 kilo søppel,

 

Har eg forferdelig vanskelig for å tru. Heile salsforpakninga gir oss i underkant av eit Kg søppel (avhengig av telefonmodell, sjølvsagt). Kor dei resterande 74 Kg kjem frå er for meg uvisst. Midlertidig emballasje på fabrikken? Utslepp av stoff under produksjon og transport? Jada - slike ting utgjer litt, men garantert ikkje 74Kg.

 

Og hvorfor står Sondre i en marijuanaåker?

 

Godt spørsmål :D

Lenke til kommentar
Produksjon av én mobiltelefon genererer ca. 75 kilo søppel, og i 2005 ble det solgt 2,35 millioner nye mobiltelefoner i Norge.

Hørtes utrolig ut. Kan noen verifisere dette med søppelmengde?

6641855[/snapback]

 

Hei! Sjekk ut sidene til Grønn Hverdag: Mobiltelefoner, miljø og helse

 

Angående bildet amobil har brukt, så står jeg ikke i en marihuanaåker, men i en plantasje med industriell hamp. Hamp er noe annet enn marihuana, da du ikke kan ruse deg på hamp, men derimot lage miljøvennlige produkter, :)

Lenke til kommentar

Han er grønn vettu :p

 

Problemet er at ikke mange idag ønsker å ha samme telefon i ti år. Hvor mange bruker ikke mobilkameraet sitt nesten daglig? Om ti år ligger man nok ganske høyt oppe på mpix-skalaen og gode bilder, så hvorfor vil noen da sitte og lompe igjen med 0,3mpix eller ikke kamera i det hele tatt? Når man kan bruke mobilen som mp3-spiller, hvorfor skal man da gidde å bruke en gammel telefon uten mp3-støtte samtidig somman må drasse rundt på en ekstra dings for å lytte til musikk. Samme med radio, java/symbian og alle de nye tingene vi har fått på mobilene de siste seks årene.

 

Tror denne karen burde revurdere utsagnene sine. Skryte på seg å ha hatt samme telefon i seks år, så går det ikke engang å ringe til den. Way to go.

 

edit: Dessuten, stråler ikke eldre telefoner stort sett mer enn nye?

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Produksjon av én mobiltelefon genererer ca. 75 kilo søppel, og i 2005 ble det solgt 2,35 millioner nye mobiltelefoner i Norge.

Hørtes utrolig ut. Kan noen verifisere dette med søppelmengde?

6641855[/snapback]

 

Hei! Sjekk ut sidene til Grønn Hverdag: Mobiltelefoner, miljø og helse

6642430[/snapback]

 

Der står det jo bare som en faktaopplysning. Ikke grunnen til at dette skal gi utrolige 75 kg søppel.

 

Og spørsmålet om hva som er definert som søppel i denne forbindelsen står enda ved lag.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Hvis mobiltelefonen min skal holde til 20016 bør mobilprodusentene få opp farten. For jeg vil ha det beste, og da holder det ikke med å bytte mobil annenhvert år. Iallefall ikke ha den til 2016.

Har forøvrig 84 mobiltelefoner så ingen skal klandre meg for å hive mobiltelefoner og lage miljøproblemer!

 

Gronnhverdag.no som noen linket til oppforder folk til å reparere mobiltelefonene istedenfor å kjøpe nye. De skulle bare ha visst at for eksempel en mobilskjerm i mange tilfeller er dyrere enn en ny mobiltelefon!

Lenke til kommentar
Er som mange sier. Om ti år, hvem bruker da en mobil med et kamera med usle 0.3MP, uten radio, uten minnekortstøtte, uten symbian osv.

 

Kanskje bestemor.. - og selvfølgelig grønn ungdom, da ;)

6642726[/snapback]

Grønn ungdom kan ta seg en bolle.

6642735[/snapback]

 

 

Ta en bolle av bestemor? ^^

 

Jaja. Lurer også på hvor det syke tallet 75 kg kommer fra. :confused:

 

Fikk min første mobil jula 2003 (jada, jada :p) kjøpte en ny en våren 2005 tror jeg, og skal bestille ny nå, på fredag. " Jeg får vente til fredda' "

Endret av MobilKnut
Lenke til kommentar

--

 

Grønn Hverdag kan heller oppfordre produsentene til å lage mer miljøvennlig emballasje..

6642789[/snapback]

 

 

Ja, det hadde vært mye bedre ville jeg si.

 

Eller så kunne de gitt 200 kr for de gamle utdaterte telefonene som andre folk ikke vil ha, og gi dem til medleme sine :lol:

Lenke til kommentar

"I en pressemelding skriver organisasjonen at mobilprodusentene ikke har fokus på kvalitet, og lager billige telefoner med dårlig holdbarhet. Samtidig hevder meldingen at Grønn Ungdoms talsperson, Sondre Båtstrand, har hatt samme mobiltelefon i seks år, og at han ikke ser noen grunn til å bytte."

+

"Kjøper du en Nokia 6280 i dag, bør du kunne bruke den i år 2016, mener Grønn Ungdom."

=

Blir noe tull, hvordan skal man kunne regne med at en slik teleon overlever 10år...De sier jo selv at telefonene har dårlig kvalitet, da sier det vell seg selv at man må bytte ganske ofte...Er sikker på at vår venn i marihuana skogen selv bytter telefon ganske ofte, han lever jo i 2006.

Mobilen er jo noe som brukes ofte og mye, så det er klart at den slites veldig. Grønn Ungdom kan ta tak i noe større og viktigere enn telefon søpplet, tror det blir for vanskelig å endre på det.

 

Jeg har to telefoner, en Nokia 3510i og en gamlere nokia sak...bruker 3510i'en til vanlig, den andre bruker jeg når jeg skal på fjelle(andre steder der det er dårlig dekning) begge er nedslitte å har trege taster pga mye bruk, men de funker, å jeg har andre ting jeg må prioritere før jeg kjøper ny telefon.

Lenke til kommentar

--

 

Grønn Hverdag kan heller oppfordre produsentene til å lage mer miljøvennlig emballasje..

6642789[/snapback]

 

 

Ja, det hadde vært mye bedre ville jeg si.

 

Eller så kunne de gitt 200 kr for de gamle utdaterte telefonene som andre folk ikke vil ha, og gi dem til medleme sine :lol:

6642804[/snapback]

 

Sier meg enig i det der, å med det er jeg serriøs

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...