Gå til innhold

Bedre video for Radeon X1300-etterfølger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mozze: Fra mitt ståsted ser det ut som det har rørt seg litt der allerede. Ubuntu 6.06 fungerer utmerket på min PC med ATI brikkesett med integrert grafikk. Det gjorde ikke Ubuntu 5.

 

Ellers må jeg si meg enig med efikkan. Denne er nok perfekt for stillegående HTPCer. Håper bare AMDs oppkjøp resulterer i frukter som flere minihovedkort for nettopp HTPC, gjerne med ATI integrert grafikk med støtte for 1080P, spesielt rettet mot lydløse systemer. Altså en farlig utfordrer for Via.

Lenke til kommentar

Det jeg er litt bekymret for er når alle komponenter i en HTPC er vifteløse. OK, de generer mindre varme, men varmt blir det uansett. Heatsink krever tross alt litt luftgjennomstrømming. Da ender man opp med 100% vifteløse komponenter og verdens største kabinettvifte ;)

Mulig jeg overdriver litt nå, men et sted må tross alt varmen slippe ut.

Lenke til kommentar

Vel, vare i seg selv er ikke noe problem så lenge komponentene tåler det og det ikke gir brannfare. Men det med å ha en rekke varme komponenter i et lukket kabinett er ikke spesielt optimalt slike jeg ser det. Varmen strømmer jo ut av seg selv (naturlig konveksjon, varmeledning gjennom kabinettveggene, varm luft stiger osv). Mer optimalt hadde det vært om kabinett og komponenter ble koblet bedre termisk sammen. F.eks at varme komponenter kan ha direkte kontakt med kabinettveggene eller via heatpipes og at kabinettveggene selv er aluminiumsprofiler med beskjedne og stilfulle ribber, pent lakkert selvfølgelig. Da vil nok temperaturen på samtlige komponenter synke i forhold til dagens løsning der kabinettet fungerer som "lokk" eller varmeskjold rundt komponentene.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg så må man bruke spesialprogrammer for å kunne benytte seg av denne hardwarestøtten for video uansett...

 

Ergo så vil jeg aldri få fordel av dette siden det ikke er aktuelt å bruke WMP11 eller en ATi spiller for video... Jeg holder meg til MPC, eventuelt VLC.

 

Følte at dette burde nevnes...

Lenke til kommentar

Det nevnes ofte at har man kjøpt seg HD-Ready flatskjerm, bør man også anskaffe seg DVD spillere som klarer å "oppskalere" vanlig DVD filmer til 1080p for best mulig bilde.

 

Spesielt spørsmål kanskje, men vil da disse RV550-kortene yte samme nytten ift vanlige DivX filmer avspilt fra HTPC og oppskalere video til 1080p, for å gi bedre kvalitet ift å bare "blåse opp" bildet ved full screen...?

Lenke til kommentar

ang dvd spiller som oppskalerer:

 

det kommer da helt ann på kvaliten på skalereren i dvd spilleren og tven.

siden naitive oppløsning på selve panelet er 1080(hvis vi snakker om en 1080skjerm) så må bildet skaleres til den oppløsningen uansett en plass. så hvis skalereren i skjermen er bedre enn den som sitter i dvd spilleren så dropper du skaleringen i dvd spilleren og motsatt

 

er panelet 720 er det absolutt ingen vits i å oppskalere bildet til 1080 i dvdspilleren da skjermen da må skalere ned igjen til 720 og da skalerer man 2 ganger, og det sier seg selv at det er lite optimalt.

 

Mest optimalt er det med kildemateriale som matcher skjermens oppløsning for da slipper man skalering i det hele tatt!

 

edit: siden de aller fleste skjermer har relativt dårlig intern bildebehandling så vil du nok tjene på å la skjermkortet\dataen ta seg av all bildebehandlingen og du bare sender ut bildet i akkurat den oppløsningen som panelet er.

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Så det du sier er at man kan klare seg med en rimelig DVD spiller, helst med HDMI utgang, hvis den HD-ready flatskjermen har en god skalererer...

 

Er det opplyst av produsentene hva slags "skalerer" flatskjermen eller DVD spilleren evt har, eller må man finne dette ut fra tester etc? Det tar tid før Blue-Ray og HD-DVD spillere blir alle manns eie, så det blir fortsatt DVD filmer evt film fra HTPC som ruller på flatskjermene i de tusen hjem en stund til..

Endret av MortenS
Lenke til kommentar
Så det du sier er at man kan klare seg med en rimelig DVD spiller, helst med HDMI utgang, hvis den HD-ready flatskjermen har en god skalererer...

 

Er det opplyst av produsentene hva slags "skalerer" flatskjermen eller DVD spilleren evt har, eller må man finne dette ut fra tester etc? Det tar tid før Blue-Ray og HD-DVD spillere blir alle manns eie, så det blir fortsatt DVD filmer evt film fra HTPC som ruller på flatskjermene i de tusen hjem en stund til..

6604511[/snapback]

 

det er jo ikke bare scalereren som teller i en dvd spiller. veldig mange andre ting som spiller inn på bildekvaliteten også.

 

som regel er det ikke opplyst hvilken scalerer som sitter i tven nei. må som regel bare finne ut ved hjelpå av tester. de fleste projektorene(for hjemmekino ihvertfall) finner man ut hvilken scalerer som sitter i ihvertfall...

 

men som sagt så er det ikke bare scaleringen men bildebehandlingen generelt som teller inn på kvaliteten. en riktig oppsatt htpc kan være en veldig god bildebehandler som man må kjøpe eksterne bildebehandligs bokser til flere 10k kr for å slå.

en riktig oppsatt htpc vel og merke, ikke hvilken som helst htpc...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...