Gå til innhold

PC for bildebehandling og kontorbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eh? Jeg kunne nok ha skrevet en god halvside eller mer med kritikk, men det det koker ned til er: utdatert.

Hvorfor lansere en artikkel som dette nå etter tre måneder? Selv i mai hadde det vært gode argumenter for at den allerede hadde vært utdatert.

6590455[/snapback]

 

Har tenkt på det samme, hvorfor er den først publisert nå?

 

Har konkludert med at noe av det viktigste var at løsningen fungerte stabilt!

Dessuten gjelder vel fremdeles i mine øyne ordtaket "bedre sent en aldri"!

 

LOZER

Lenke til kommentar

Artikkelen var nesten ferdig i midten av mai, men måtte prioritere E330-test og Sony Alpha lansering. Skrev om de delene hvor ny info var tilgjengelig, og det var ikke mye. Da jeg vurderte komponenter og skrev mesteparten hadde vi allerede testdata for AM2 og Conroe, riktignok ikke produksjonsversjoner, men det har vi nå og de tidligste artiklene og analysene viste seg å være korrekte.

 

Det som man til en viss grad kan si er foreldet er valg av prosessor (og dermed hovedkort/memory), men velger man AM2 i steden får man kun noen % bedre ytelse med samme prosessorebetegnelse for AM2 og med DDR2 memory. Velger man Conroe (og det kan man vel strengt tatt fortsatt ikke gjøre) får man jo selvfølgelig Conroe ytelse.

 

Alle deler hvor jeg mener at det er relevant er det kommentert at ting er i ferd med og endres, så det er ikke klart for meg hva som er foreldet med artikkelen. Er det ting som er foreldet som jeg ikke har fått med meg vil jeg gjerne ha kommentarer på det.

 

Det går også tydelig frem gjennom hele artikkelen at dette er mine valg og mine prioriteringer. Det er selvfølgelig fullt mulig å være uenige i disse prioriteringene, for eksempel vil sikkert mange synes skjermkortet er for dårlig. Eller at det er greit å kjøpe en Conroe-PC den dagen de blir tilgjengelig - og forvente et 100% stabilt system. Og det kan godt gå bra, men mitt valg er å ikke sjanse på det.

 

Til slutt, en kommentar til om publiseringsdato. Det var aldri meningen å publisere denne umiddelbart etter at jeg fikk PCen. Dette var aldri ment som en test av eller forsøk på å bygge den hotteste PCen. Og skulle jeg kunne si noe om stabilitet så måtte jeg faktisk bruke PCen noen uker først.

Lenke til kommentar

Selv om testen er utdatert på hardware siden, så vil jeg si at tenkemåten, og valgene med begrunnelse er god nok. Det vil nok hjelpe noen.

 

Det eneste minuset er nok hovedkortet og støynivå. Jeg har selv det kortet, og hadde samme problem som alle andre: chipsett viften støyer. For mange har også denne tatt kvelden. Byttet du den, eller har Asus byttet den til en passiv en? (mitt kort ble kjøpt tidlig i 2005).

 

 

Du må da ha fått rabatter hos Digital Impuls. Jeg sjekket prisen hos dem når jeg kjøpte ny CPU tidligere i vår, da lå prisen deres over 2000,- mer enn hos Netshop (4800+). Skal man ha noe PCvarer i Oslo over disk, så er det nok kun NetshopOslo som gjelder, de har samme priser som på nettet, selv om det er en liten kjøre tur dit. Men skal man ha mye varer, som f.eks. en hel PC så er nok andre nettbutikker billigere.

 

 

EDIT:

 

Angående pris på CPU, jeg bare sjekket på Digital Impuls nå, prisen på en Amd AM2 5000+ ligger hos komplett på 2750,-. Hos Digital Impuls ligger den på 6395,- (Man må søke på AM2, siden de ikke har den under CPU treet enda). Det er ekstremt mye penger.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Alle priser oppgitt er hentet fra Digital Impuls sine nettsider den dagen jeg handlet. Billigste nettpriser er fra hardware.no sin prisguide. Ingen rabatter.

 

Hovedkortet har passiv kjøling (men det følger med en vifte som kan monteres hvis man ønsker det pga dårlig gjennomstrømning). Det er tre versjoner av dette kortet (så vidt jeg vet, og de to andre har vifte som standard).

 

Det eneste minuset er nok hovedkortet og støynivå. Jeg har selv det kortet, og hadde samme problem som alle andre: chipsett viften støyer. For mange har også denne tatt kvelden. Byttet du den, eller har Asus byttet den til en passiv en? (mitt kort ble kjøpt tidlig i 2005).

Lenke til kommentar

Morsomt å se at du har tenkt likt som meg, og kjøpt nesten eksakt de samme delene. Synes ikke artikkelen bør dømmes som utdatert da den gir veldig gode råd til hvordan man bør tenke ved kjøp av ny data. Brukte selv to-tre måneder med reserarch i vår før jeg gjorde mitt endelige valg.

 

Jeg stod også ovenfor valgets kvaler da jeg i Juni bestemte meg for å kjøpe Socket 939 i steden for å vente på neste generasjon AMD/Intel. Men siden jeg var i USA, og derfor sparte noen tusen på å kjøpe CPU/RAM/Skjermkort/Raptor der borte var valget ganske klart.

Lenke til kommentar

Det er ulempen ved å la andre skru sammen noe. Får tabber som er så merkelige at man ikke tenker på å sjekke det.

 

CPU Kjølern er satt på feil vei he he ..  :thumbup:

6592293[/snapback]

Haha, ja, jeg så det. (har samme kjøler selv)

Kabinettvifta trekker ut luft, mens cpu kjøleren drar luften den andre veien, noe osm resulterer i "nedsatt kjøleytelse. :innocent:

6593449[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg ville nok valgt flere disker som arbeidsdisker, helst i et RAID-5-array for sikkerhet hvis en disk skulle ryke. Min neste PC som jeg har planer om å redigere HD-video på, vil mest sannsynlig få 4 x 500 GB disker i RAID-5 som gir 1.5TB med plass. Som operativsystemdisk tror jeg WD Raptor X er et godt valg.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Hvorfor i all verden er det ingen som nevner noe om en iMac? Det er en bedre maskin på alle måter! Apple lager også det beste redigeringsprogrammet, Aperture, pluss en brukervennlighet som er samtlige windowsmaskiner overlegen.

7391830[/snapback]

 

Kansje fordi artikkelforfatter ikke var intresert i en ferdig sammensatt pc, men ville plukke ut deler selv, og skreddersy en løsning. Når det gjelder hva som er best av mac og pc, så er forskjellene så små at det til slutt er smak og behag som avgjør.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden er det ingen som nevner noe om en iMac? Det er en bedre maskin på alle måter! Apple lager også det beste redigeringsprogrammet, Aperture, pluss en brukervennlighet som er samtlige windowsmaskiner overlegen.

7391830[/snapback]

 

Det er jo mange som sier noe Mac, men denne artikkelen handlet om valg av PC. Har ingenting spesielt imot Mac, men siden jeg til daglig jobber med programutvikling på Windows-maskiner er Mac lite interessant for meg.

 

Da artikkelen ble skrevet tidlig på sommeren så jeg på priser. Fant at Quad Mac var konkurransedyktig (dvs ikke dyrere) på pris i forhold til et tilsvarende konfigurert Windows XP system. På rimeligere maskiner lå Apple noe over på pris i fohold til billigste Windows alternativ. Man kan selvfølgelig argumentere for at Apple har høyere kvalitet enn rimeligste Windows produkter, men det er ikke noe jeg har gjort noe forsøk på å sjekke og skrev derfor heller ikke noe om det.

 

Hva som er mest brukervenlig er også noe man kan diskutere, men det er en diskusjon som lå utenfor det artikkelen prøver å besvare.

 

Kommentaren om Aperture som "det beste redigeringsprogrammet" virker litt merkelig. Selv Apple hevder ikke dette, de sier ikke engang at Aperture er et redigeringsprogram. De kaller det workflow-program og selv om det er en del editerings og justeringsmuligheter fremhever de også mulighetene for integrasjon med for eksempel Photoshop som ganske mang betrakter som det beste redigeringsprogrammet.

 

iMac - bedre maskin på alle måter? Det er jo en ganske morsom påstand. Har du prøvd å sette inn noen ekstra disker og kanskje en ekstra DVD-spiller i en iMac? Eller hva når jeg vil bytte hovedkort? iMac er jo en stilig maskin som sikkert er grei når man vil ha en alt i et løsning, men det er ikke en maskin som dekker mitt bruksområde.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...