Gå til innhold

Iomega REV med doblet kapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig fordelene med en slik enhet i forhold til en ordinær og rimelig harddisk? Harddisker kan også monteres i rammer som gjør at du kan dra den ut av PC'en med et enkelt grep. Dessuten trodde jeg at S-ATA støtter hotswap nå, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Dette er jo mer for backup, så vil tro at levetid på mediet osv har mye å si.

6525650[/snapback]

 

Er ikke levetiden på en harddisk ganske lang? Jeg har ihvertfall vært borti et utall harddisker på mindre enn 100 meg som funker fint, til tross for en alder på 15 år og mer.

 

AtW

6525720[/snapback]

 

Den er absolutt ikke lang, harddisker kan så og si ryke når som helst. Hele poenget med backup er at man skal være 100% sikre på at dataen er ok.

Lenke til kommentar
Dette er jo mer for backup, så vil tro at levetid på mediet osv har mye å si.

6525650[/snapback]

 

Er ikke levetiden på en harddisk ganske lang? Jeg har ihvertfall vært borti et utall harddisker på mindre enn 100 meg som funker fint, til tross for en alder på 15 år og mer.

 

AtW

6525720[/snapback]

 

Den er absolutt ikke lang, harddisker kan så og si ryke når som helst. Hele poenget med backup er at man skal være 100% sikre på at dataen er ok.

6525753[/snapback]

 

Jasså? Og med hvilket medium er man "100% sikre på at dataene er ok"?

 

AtW

Lenke til kommentar
Med standard kompresjon vil en REV-disk kunne lagre inntil 140 GB med data.

Merk at dette gjelder kun dersom dataene er tapsløst komprimerbare med en faktor på 2. Det vil også si at allerede pakkede filer som jpg, avi, divX, mp3, flac, ogg, wma, wmv, rar, zip, gz, arj, png, gif, mov, rm og en rekke andre filtyper vil kun kunne lagres opp til 70GB siden det ikke kan komprimeres yttligere uten tap.

 

Prisene for et REV 70GB drev vil være €499 (ca. 3900 kroner), mens diskene vil selges en og en fra €65 (ca. 500,-), eller i pakker på fem for €295 (ca. 2300 kroner). Alle prisene er eksklusive moms. USB og ATAPI-versjonen skal allerede være tilgjengelige.
Prisene er jo helt vanvittige. Jeg kan ikke tenke meg noen kundegrupper som ikke med fordel kunne valgt ekstern harddisk i stedet for denne.
Lenke til kommentar

Diskene i REV har (som artikkelen skriver) ikke skrivehode ol. de sitter i stasjonen, så REV-disken tåler mye mere støt ol enn en harddisk.

 

Og som regel når det er snakk om backup på en bedrift, så blir en backuptaper/disk tatt med hjem av en som er ansvarlig for dette for å sikre mot brann ol.

Der kommer dette til sin rett.

 

Jeg vet at disker låser skrivehodene, men de er mye mer utsatt enn disse REV-diskene (som egentlig bare er en innpakning med en 2.5" HD plate)

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Vi har brukt dette på jobben i 8mnd+, og har sjekket diskene regelmessig, alle ungerer, og tror ikke vi får samme krisen som ved forrige serverkrasj.

 

Da brukte vi tape, og vi måtte 1 uke tilbake i tid for å finne en tape som fungerte, det tror jeg vi slipper med REV.

6529896[/snapback]

 

Ja, en fin ting med vanlige siker er at man stort sett får beskjed med en gang om de kneler, i mange tilfeller tilogmed på forhånd.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi har en server med 3 TB. Til nå har den kun stått i RAID 5, så det er egentlig ingen form for backup på den. Vi ønsker å ta full backup av den hver søndags natt, og en incremental backup hver natt ellers. Dette er ikke mulig å gjøre automatisk med vanlige eksterne disker, så foreløpig har eneste reelle alternativ vært å bruke en tapejukebox, men disse er i hvertfall forferdelig dyre. Håper at Iomega kan levere et diskbasert jukeboxsystem som vil ligge under tapesystemene i pris.

Lenke til kommentar
Vi har en server med 3 TB. Til nå har den kun stått i RAID 5, så det er egentlig ingen form for backup på den. Vi ønsker å ta full backup av den hver søndags natt, og en incremental backup hver natt ellers. Dette er ikke mulig å gjøre automatisk med vanlige eksterne disker, så foreløpig har eneste reelle alternativ vært å bruke en tapejukebox, men disse er i hvertfall forferdelig dyre. Håper at Iomega kan levere et diskbasert jukeboxsystem som vil ligge under tapesystemene i pris.

6536360[/snapback]

 

Kan man ikke bare backe det opp til en annen maskin over nett? (som er stappet full av interne disker).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ja, det kan gå greit det, men da må vi bruke fiber mellom server og backupmaskin, noe som vil bli veldig dyrt, siden vi vil ha offsite backup. Men en mulighet kan være å sette inn et par SuperSwap brønner i backupmaskinen og så bare dra med seg diskene offsite.

Du har faktisk et poeng... Dette må undersøkes omgående ;)

Lenke til kommentar
spiffers: Da kan kanskje ekstern disk fungere bra? (som plasseres off site når den lagres). 1TB fra 4784kr. Dvs. akkurat samme pris som bare REV-stasjonen uten en eneste GB lagringsplass.

6537884[/snapback]

 

Siden spiffers hadde en server på 3 TB, så vil det faktisk bli ganske dyrt med en REV løsning om prisanslagene i artikkelen stemmer:

 

REV stasjonen: ca. 3900 kroner

REV plater a 70 GB i pakker på fem for : ca. 2300 kroner ( x 9 for å få ca 3 TB)

 

SUM = ca 24600 kr (uten moms)

 

Dyr sikring ja....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...