Gå til innhold

Intel-firekjerne kommer i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel sliter med konkurransen fra AMD for tiden. Overskuddet gikk ned med 60% for 2.kvartal sammenlignet med i fjor. Intel har heldigvis skjønt at det ikke går an å hvile på laubærne. Da blir det quad-core til jul :thumbup:

 

Edit: Vil det være noen stor ytelsesforskjell på "ekte" quad-core (1 prosessor med 4 kjerner på chipen) og dette (2 prosessorer med 2 kjerner hver på chipen).

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Håper ikke dette kun er for at Intel skal komme FØR AMD hele tiden.

6523897[/snapback]

 

Så intel skal vente ett år for de slipper quad så amd kan komme først?

 

 

Tipper intel presser ut kentsfield litt før for å ha noe mot amd sitt 4x4 og hvis en må ha dobbelt opp med ram her så vinner nok intel. Jo flere kjerner, jo mer folding ^^

Lenke til kommentar

Så får vi ser hva Intel har fått til der. Det har omsider blitt fart i markedet igjen.

 

Slik jeg har forstått det skal AMD slippe K8L med dobbelkjerne 1. kvartal 2007 og quadkjerne 2. kvartal. Det er rykter om at Quad-kjernene til AMD yter 80% bedre enn dobbelkjerne. Hvordan er det med Intel?

Lenke til kommentar

Noen litt for aggresive innlegg og svar på det er fjernet.

 

Håper ikke dette kun er for at Intel skal komme FØR AMD hele tiden.

6523897[/snapback]

Det er nok mye det de tenker på. Intels ledelse liker ikke å være senere ute enn AMD med noe som helst så du kan være ganske sikker på at de er villige til å kutte mange hjørner for å komme først. Eksempler på dette er da de klasket sammen to kjerner for å være først ute med dobbeltkjerner. Andre eksempler er da AMD nådde 650MHz med Athlon K7 mens Intel solgte overklokkede og tynte PIII 600MHz for å redde litt av æren. Det samme skjedde ved kappløpet om 1GHz. Intel var riktignok 3 dager senere ute med 1GHz enn AMD men de første versjonene var også sterkt overklokket (høyere spenning, på den tiden ny rekord i gigantisk standardkjøler, strengere krav til kabinettvifter og temperatur) samt at det tok 9 måneder fra lansering til akseptabel tilgjengelighet. Intel ville også være de første over 1GHz og lanserte en PIII på 1,13GHz som ble trukket fra markedet noen uker senere grunnet ustabilitet. Så du kan regne med at Intel er villig til å strekke strikken ganske langt for å være først ute med 4-kjerne. (kappløpet om antall kjerner har blitt den nye hypen etter at lufta gikk ut av GHz-kappløpet)

 

Intel sliter med konkurransen fra AMD for tiden. Overskuddet gikk ned med 60% for 2.kvartal sammenlignet med i fjor. Intel har heldigvis skjønt at det ikke går an å hvile på laubærne. Da blir det quad-core til jul  :thumbup:

 

Edit: Vil det være noen stor ytelsesforskjell på "ekte" quad-core (1 prosessor med 4 kjerner på chipen) og dette (2 prosessorer med 2 kjerner hver på chipen).

6524006[/snapback]

Jeg så den nyheten i går ja. Det var voldsomt til nedgang. Men på den andre siden tror jeg AMD kan få en tilsvarende nedgang om ikke lenge. Men dette er forsåvidt ikke dårlige nyheter. Det betyr lavere priser for oss kjøpere nå som konkurransen har hardnet til mye på kort tid.

 

Det blir spennende å se hvor mye den todelte quadkjernen vil yte. Jeg tror ikke det blir så rent gal ytelse, men det kan jo ha litt å si. Regner med at vi får se både situasjoner der den taper og vinner i forhold til Opteron.

Lenke til kommentar
Så får vi ser hva Intel har fått til der. Det har omsider blitt fart i markedet igjen.

 

Slik jeg har forstått det skal AMD slippe K8L med dobbelkjerne 1. kvartal 2007 og quadkjerne 2. kvartal. Det er rykter om at Quad-kjernene til AMD yter 80% bedre enn dobbelkjerne. Hvordan er det med Intel?

6524081[/snapback]

 

 

Så amd har tenkt til å hoppe over 65nm K8?

 

Her står det iallefall at K8L (dualcore) skal komme til desktop i midten av 07 og quad til server på samme tid.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Så får vi ser hva Intel har fått til der. Det har omsider blitt fart i markedet igjen.

 

Slik jeg har forstått det skal AMD slippe K8L med dobbelkjerne 1. kvartal 2007 og quadkjerne 2. kvartal. Det er rykter om at Quad-kjernene til AMD yter 80% bedre enn dobbelkjerne. Hvordan er det med Intel?

6524081[/snapback]

 

 

Så amd har tenkt til å hoppe over 65nm K8?

 

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...nalystDayV2.pdf]Her står det iallefall dualcore (k8l) til desktop i midten av 07[/url]

6524213[/snapback]

 

Stusser litt på dette jeg også... K8 65nm skal komme ut før K8l, og da blir 1Q for K8l litt optimistisk.

Lenke til kommentar
Så får vi ser hva Intel har fått til der. Det har omsider blitt fart i markedet igjen.

 

Slik jeg har forstått det skal AMD slippe K8L med dobbelkjerne 1. kvartal 2007 og quadkjerne 2. kvartal. Det er rykter om at Quad-kjernene til AMD yter 80% bedre enn dobbelkjerne. Hvordan er det med Intel?

6524081[/snapback]

 

 

Så amd har tenkt til å hoppe over 65nm K8?

 

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...nalystDayV2.pdf]Her står det iallefall dualcore (k8l) til desktop i midten av 07[/url]

6524213[/snapback]

 

Stusser litt på dette jeg også... K8 65nm skal komme ut før K8l, og da blir 1Q for K8l litt optimistisk.

6524434[/snapback]

Det er veldig mange rykter ute og går. "Brisbane" som skal komme ved nyttår skal i følge mange rykter være K8L. Om AMD ikke lansérer K8L før godt ut i 2007 tror jeg at AMD vil slite stort mot Conroe. Men som sagt, det er rykter og spekulasjoner alt sammen.
Lenke til kommentar
er det virkelig nødvendig med 4 kjerner? jeg antar at den er rettet mot vanlige bruker , og ikke server markedet.

6524525[/snapback]

 

 

Om det er behov? Ja, naturligvis! Uten at jeg kan gi noen god forklaring på svaret mitt engang, men jeg synes hvertfall at mer CPU kraft er meget velkommen. Om PC´en ikke blir raskere med 4 kjerner ála 2.5Ghz, så er multitasking bare helt rått. Bare se på hardware.no sin test av Core 2 i forhold til Pentium 4 Ekstreme edt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...