Gå til innhold

BD-brenner fra Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er det dyrt med brenner og media. Det var det også da CD-brennere og DVD-brennere ble lansert. Bra at man i alle fall er i gang med neste generasjons dvd-enheter, så får flertallet av oss heller bare sitte på gjerdet og se hvilket format som vinner (evt. begge). OEM-markedet får nok en del å si her, både mtp. pris og utfallet av "kampen" mellom HD-DVD og Blue-Ray.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Sony har lansert sin første generasjon BD-brenner for intern PC-bruk, som støtter alle de kjente formatene.

HD-DVD er vel også et kjent format, men det støtter den ikke ;)

 

Det er også viktig å huske på at 2x BD-hastighet tilsvarer 9 MB/s, som igjen tilsvarer ca 6,6x DVD- eller 60x CD-hastighet.

Det skulle egentlig bare mangle at hastigheten øker når størrelsen på mediumet øker. Med 50xCD skal det i teorien være mulig å fylle en CD på 700MB på ca 1,5 minutt, mens med 16x DVD skal det i teorien være mulig å fylle en DVD på 4,7GB på ca 3,5 minutter. Mens med 2xBD skal det i teorien ta over 46 minutter å fylle en BD-plate på 25GB.

 

# PATA-grensesnitt

# Aksesstid: 160 ms (CD), 170 ms (DVD), 210 ms (BD)

Huffda, ennå ikke SATA. Aksesstiden ser rimelig treg ut i forhold til CD- og DVD-brennere, der ofte aksesstiden er 110-140ms.

 

Brenneren skal være klar for levering rundt 18. august. Prisen er satt til $ 750 (ca 4750 NOK). Regn med å måtte betale rundt 200 kroner for en 25 GB BD-RE-plate og om lag 300 kroner for en 50 GB BD-R-plate.

For prisen av bare brenneren får man ca 1,5TB ekstern lagring. For prisen av to 50GB-plater (totalt 100GB) får man en harddisk på 250GB. Ikke spesielt billig lagring med andre ord. :p

 

Dvs at man må ha bruk for andre egenskaper for at den skal vøre et smart valg. Og det kan neppe være film fordi BD-filmer svært skjeldent kan spilles av på normal maskinvare.

Lenke til kommentar
Når HD-DVD og BD er kome på markedet må prisane synke om ikkje så alt for lang tid.

6517628[/snapback]

Jeg tror de har sunket en del allerede. (selv om de knapt nok er tilgjengelige i det hele tatt) De første prisene jeg så for ca 0,5 år siden var 7.000-10.000kr for selve brenneren og 300kr for 25GB R-plater og 600kr for 50GB R-plater. Noe sier meg at forhåndssalget har vært mikroskopisk og lavere priser har vært nødvendig for å gjøre det attraktivt for selv å få solgt unna de få tilgjengelige enhetene. Jeg regner med at prisen vil fortsette å stupe etter hvert som produksjonskapasiteten øker. Selv ser jeg ingen hensikt før det enten er mulig å spille av BD-filmer på vanlige PCer (hardwarebegrensningene er fjernet) og prisen på filmer nærmer seg 100kr i de billigste nettbutikkene, eller at R-platene er betydelig billigere enn harddisker. Neste år tipper jeg 400GB harddisker koster fra 800kr (2kr/GB) og dermed at 25GB og 50GB-platene må være betydelig billigere enn henholdsvis 50 og 100kr.

Lenke til kommentar

Prisen kommer til å være høy inntil filmbransjen begynner å distribuere nye filmer i HD format. Avhengig hvilken teknologi man satser på for filmavspilling, HD-DVD eller Blue Ray (sannsynligvis begge?), vil salget av brenner hardware for PC eksplodere når det blir mulig å kopiere filmer.

 

For vanlig backup av PC'en er 4.7 GB DVD tilstrekkelig i noen år til. Man ser helt tydelig at folk i stor grad unngår dual layer media som tar 8.5 GB. Dual layer media koster 10 ganger så mye som standard 4.7 GB media (5 ganger dyrere pr GB), rett og slett fordi det høye volumet på 4.7 GB gjør at prisene kan presses ned. Dersom for liten plass hadde vært et problem ville DVD dual layer tatt over markedet.

 

Til sammenlikning er DB-DVD media nå omtrent dobbelt så dyrt per GB som dual layer DVD.

 

5 stk 25GB plater koster ca 800 kr (6.40kr pr GB).

25 stk 8.5 GB plater koster ca 700 kr (3.30kr pr GB).

4.7GB DVD media får man helt ned i 0.60kr pr GB.

 

Dual layer DVD har marginal aksept fordi prisen er så høy, og den ekstra kapasiteten per media er ikke så nødvendig.

 

Spørsmål: Hvorfor skal vi plutselig begynne å like større kapasitet per media til mye høyere pris per GB?

Svar: Fordi dette nye media snar kommer til å bli standard for distribusjon av filmer i HD format.

 

Spørsmål: Men er ikke distribusjon av film et spørsmål om avspillere snarere enn brennere?

Svar: For filmindustrien, ja...

 

Vanlige folk trenger en god grunn til å kjøpe disse nye brennerne nå. Hardwareprodusentene vil nok sørge for at den grunnen er tilstede :D . Så vidt jeg husker var det en DVD-brenner produsent som lekket krypteringsnøkler sist gang...

 

Jeg spår at piratkopiering av filmer ikke kommer til å være umulig i de nye formatene. I hvertfall ikke i særlig lang tid.

Lenke til kommentar

 

Spørsmål: Hvorfor skal vi plutselig begynne å like større kapasitet per media til mye høyere pris per GB?

Svar: Fordi dette nye media snar kommer til å bli standard for distribusjon av filmer i HD format.

6517769[/snapback]

 

 

Hvis jeg må betale mere penger for 1080p gjør jeg gladelig det. Hvis filmbransjen klarer å lage et behov som vi trenger, har de kommet godt på vei!

Kan tenke meg det ikke er så mange som er så keene på å brenne ut en HDfilm på dvdplater. Bytte disk 4 ganger i løpet av filmen mister litt av stemningen. Man har jo altlid htpc, men men

Lenke til kommentar

Jeg kom akkurat over denne artikkelen:

Intel: HD-DVD bedre enn Blu-ray

 

Der sto det noe merkverdig:

I tillegg vil HD-DVD-plater kunne spilles på gamle dvd-spillere, med da uten høyoppløselig kvalitet.

Er dette fakta? I så fall er det etter min mening en kjempefordel at filmene er kompatible med gamle stasjonære DVD-spillere og i tillegg kan spilles av på normale PCer. Prisene på både brennere og plater skal vist også være store fordeler.

 

Om dette stemmer tror jeg Sonys Blueray vil få samme skjebne som de teknisk overlegne beta-kasettene fikk på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Hvis jeg må betale mere penger for 1080p gjør jeg gladelig det. Hvis filmbransjen klarer å lage et behov som vi trenger, har de kommet godt på vei!

Kan tenke meg det ikke er så mange som er så keene på å brenne ut en HDfilm på dvdplater. Bytte disk 4 ganger i løpet av filmen mister litt av stemningen. Man har jo altlid htpc, men men

6518106[/snapback]

Sånn det ser ut nå blir alternativene enten kopi av vanlig DVD eller ingen kopi i det hele tatt. BD-systemet skal være langt vanskeligere å knekke enn gode gamle DVD. Jeg vet i hvertfall hva jeg hadde valgt av ingen kopi eller DVD-kopi.

 

Merk at 1080p ikke har noen hensikt før du har en TV som kan vise den oppløsninga. Om vi tar utgangspunkt i dagens priser så snakker vi om plasma-TVer til over 400.000 kr eller LCD-TVer til over 15.000kr.

 

Avspilling på PC-skjermer er så og si umulig per i dag på grunn av manglende støtte for den riktige versjonen (1.3) av HDCP i skjermer og skjermkort.

Lenke til kommentar
per idag bryr jeg meg ikke om hdoppløsning på film, synes dvd holder i massevis. Så jeg er derfor tilhenger av blueray pga lagringsplassen. Gi litt tid og den store industrimaskinen er igang og vi får billige brennere+plater.

6518219[/snapback]

Det er delvis den samme begrunnelsen jeg har for å være tilhenger av harddisker fremfor blueray. Opp til 750GB per lagringsmedie vs, opp til 50GB per lagringsmedie. Samt bedre kapasitet per tusenlapp (3*50GB vs 320GB for under 1000kr).

 

I tillegg har selvfølgelig harddisker er rekke andre fordeler som: lynrask og problemfri overskrivbarhet, overskrivbar "uendelig" antall ganger, over 10 ganger så rask aksess, opp til 10 ganger så høy overføringshastighet, langt større sammenhengende lagringsplass, tilgang til alle data på en gang uten manuelle utbyttinger av lagringsmedia, langt bedre holdbarhet og dermed langt bedre betingelser i følge forbrukerkjøpsloven dersom lagringsmediet skulle svikte, muligheter for diverse Raid-løsninger, bedre kabling (SATA), trenger ikke en dyr skrive-/lese-enhet for å virke, ingen innebyggede kopisperrer osv.

Lenke til kommentar
per idag bryr jeg meg ikke om hdoppløsning på film, synes dvd holder i massevis. Så jeg er derfor tilhenger av blueray pga lagringsplassen. Gi litt tid og den store industrimaskinen er igang og vi får billige brennere+plater.

6518219[/snapback]

Det er delvis den samme begrunnelsen jeg har for å være tilhenger av harddisker fremfor blueray. Opp til 750GB per lagringsmedie vs, opp til 50GB per lagringsmedie. Samt bedre kapasitet per tusenlapp (3*50GB vs 320GB for under 1000kr).

 

I tillegg har selvfølgelig harddisker er rekke andre fordeler som: lynrask og problemfri overskrivbarhet, overskrivbar "uendelig" antall ganger, over 10 ganger så rask aksess, opp til 10 ganger så høy overføringshastighet, langt større sammenhengende lagringsplass, tilgang til alle data på en gang uten manuelle utbyttinger av lagringsmedia, langt bedre holdbarhet og dermed langt bedre betingelser i følge forbrukerkjøpsloven dersom lagringsmediet skulle svikte, muligheter for diverse Raid-løsninger, bedre kabling (SATA), trenger ikke en dyr skrive-/lese-enhet for å virke, ingen innebyggede kopisperrer osv.

6518566[/snapback]

 

joa, men faller blueray til ti kroner plata så blir det andre boller. Alt er dyrt i starten.Å lagre backup av noe kritisk på harddisk er dødfødt.

Lenke til kommentar
Merk at 1080p ikke har noen hensikt før du har en TV som kan vise den oppløsninga. Om vi tar utgangspunkt i dagens priser så snakker vi om plasma-TVer til over 400.000 kr eller LCD-TVer til over 15.000kr.

6518204[/snapback]

Som en liten "offtopic sak" sjekket jeg litt nærmere og det viser seg at verken den Acer modellen til 15.000 eller den neste Phillips modellen til 28.000 har 1080p. Vet ikke hvor høyt man må i pris for å få dette men det er sikkert at man må hvertfall over 30.000 for en LCD...

Lenke til kommentar
joa, men faller blueray til ti kroner plata så blir det andre boller. Alt er dyrt i starten.

Jepp, men når skjer egentlig det? i 2007? 2008? 2009?

Eller spurt på en annen måte: I hvor mange år fremover vil harddisk være et billigere lagringsmedie enn blueray? Og selv når blueray blir billigere kan man spørre seg om det ikke er verd pengene å betale litt ekstra for å få fordelene som harddisker gir (nevnt i innlegget du siterte).

 

Å lagre backup av noe kritisk på harddisk er dødfødt.

6518683[/snapback]

Jasså? Nå har du sjansen til å lære meg noe nytt .. ;)

 

(Vi har forsåvidt vært gjennom den diskusjonen et utall ganger før der man ofte har blitt relativt enige om at ingen av delene er perfekte og at kritiske data bør lagres på minst to uavhengige steder og at dataene gjerne kan sikres yttligere ved hjelp av redundans. Om lagringsmediet takler hyppig og rask backup er det selvfølgelig ennå bedre.)

Lenke til kommentar
Merk at 1080p ikke har noen hensikt før du har en TV som kan vise den oppløsninga. Om vi tar utgangspunkt i dagens priser så snakker vi om plasma-TVer til over 400.000 kr eller LCD-TVer til over 15.000kr.

6518204[/snapback]

Som en liten "offtopic sak" sjekket jeg litt nærmere og det viser seg at verken den Acer modellen til 15.000 eller den neste Phillips modellen til 28.000 har 1080p. Vet ikke hvor høyt man må i pris for å få dette men det er sikkert at man må hvertfall over 30.000 for en LCD...

6518743[/snapback]

Dårlig undersøkelse fra min side :blush:

 

Men på den positive siden så understøtter det bare poenget mitt yttligere :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...