Gå til innhold

TEST: Dell Latitude D420


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finfin den der, men hadde trodd den skulle yte enda litt bedre enn X1-en enn den gjør. Måtte hatt 1.2 Duo i den skulle det vært aktuelt for meg å bytte ut min kjære X1. Personlig syns jeg Asus A6F blir mer og mer interessant...(en versjon uten skinn til rundt 15k er på vei nå :p)

Lenke til kommentar
Grei test, men det hadde vært fint om dere kunne prøvd å for eksempel kjøre en Linux-variant på de maskinene dere tester, slik at vi kunne fått en indikasjon på hvor godt maskinene er støttet i alternative operativsystemer. :)

6513210[/snapback]

 

Hadde vel også fått bedre batteritid og vært kjøligere generelt pga. Linux bruker ikke like mye ressurser under idle som det windows gjør i idle.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Burde vært STORT minus at den ikke har intern DVD-RW, men det er vel bare meg.

Synes slikt kan være med når den er såpass tung også.

 

CaZpeR, forskjellen der er så liten at det ville ha ca. ingenting å si.

 

(Er det bare jeg som irriterer meg over at alle kaller X1 'dell sin' når det bare er en rebranded samsung Q30?)

Lenke til kommentar
Burde vært STORT minus at den ikke har intern DVD-RW, men det er vel bare meg.

Synes slikt kan være med når den er såpass tung også.

 

CaZpeR, forskjellen der er så liten at det ville ha ca. ingenting å si.

 

(Er det bare jeg som irriterer meg over at alle kaller X1 'dell sin' når det bare er en rebranded samsung Q30?)

6513282[/snapback]

 

De fleste fans av ultraportable har få problemer med ekstern optisk drev, da det som regel bare brukes under installering av programmer. Dette er mer en business-laptop og ikke et multimediemaskin (til spill/DVD-titting), så det blir prioritert vekk.

 

Å si X1 = Q30 blir litt for enkelt, siden Q30 selges i Asia med litt andre spesifikasjoner (1,2GHz, litt annet design) enn det Dell gjør med "sin" versjon.

Lenke til kommentar
Burde vært STORT minus at den ikke har intern DVD-RW, men det er vel bare meg.

Synes slikt kan være med når den er såpass tung også.

 

CaZpeR, forskjellen der er så liten at det ville ha ca. ingenting å si.

 

(Er det bare jeg som irriterer meg over at alle kaller X1 'dell sin' når det bare er en rebranded samsung Q30?)

6513282[/snapback]

 

Det er ikke mange maskiner med 12" skjerm og en vekt under 1,4 kg som har innebygd optisk drev. De fleste som drar mye rundt og trenger en liten maskin har lite behov for et optisk drev. Jeg har et eksternt drev på min private maskin som er nå akkuratt 3 år gammel. Jeg tror jeg har brukt den optiske stasjonen 2 ganger totalt utenom installasjon av operativsystem.

 

Når det gjelder X1 og Q30 så er det egentlig ikke bare en rebrand. Q30 bruker 855-brikkesettet, mens X1 har 915, i tillegg er det forskjeller med tanke på minnekortleser, Firewire (6 pin på Q30) og litt andre småting. Dell kjøper maskinene halvbygd av asiatiske produsenter som Quanta, Compal, Clevo, Mitac, Uniwill, Asus, Inventec osv. Samsung er en liten produsent av bærbare men de har også en OEM avdeling tilsvarende Asus som lager maskiner med eget merke samt f.eks. Macbook. Dessuten er ikke Q30 i salg i Norge, noe som da gjør det naturlig å skrive om X1 og ikke Q30.

Lenke til kommentar

Man bruker vel DVD-spillere i 'business'-sammenheng også? Kopiering av dokumenter, overføring av presentasjoner and so on..? Får flust med mail på jobben av bedrifts-kunder som sutrer over at de ultraportable maskinene 'vi' har ikke har intern CD-brenner.

 

X1 er faktisk 90% identisk med Q30 i noen versjoner utenom et par merker, er bare litt andereldes layout på knapper osv., men greit nok. Tenkte ikke på at den kun selges i Asia. :)

Endret av Zerblat
Lenke til kommentar
Man bruker vel DVD-spillere i 'business'-sammenheng også? Kopiering av dokumenter, overføring av presentasjoner and so on..? Får flust med mail på jobben av bedrifts-kunder som sutrer over at de ultraportable maskinene 'vi' har ikke har intern CD-brenner.

 

X1 er faktisk 100% identisk med Q30 i noen versjoner utenom et par merker, men greit nok. Tenkte ikke på at den kun selges i Asia. :)

6513325[/snapback]

 

Her er link til Q30plus: http://www.samsungcomputer.com/product/Q30...tm?SMSESSION=NO

 

Denne utgaven har 915gms brikkesettet tilsvarende X1, mens den orginale Q30 hadde 855-brikkesettet. Men den har minnekortleser som støtter MS noe X1 ikke gjør (den har kun SD i tillegg til CF). I tillegg har Samsungutgaven en stor FireWire-plugg som brukes til det eksterne optiske drevet (som forøvrig er langt slankere og mindre enn Dells eksterne optiske drev). Dell har på sin side en USB-kontakt med en ekstra kontakt på oversiden til strøm.

Lenke til kommentar
Får flust med mail på jobben av bedrifts-kunder som sutrer over at de ultraportable maskinene 'vi' har ikke har intern CD-brenner.

6513325[/snapback]

 

Be dem kjøpe seg USB-stikker, man får solide 2GB+ stikker nå man kan putte på nøkkelringen til prisen av et par billige joggesko. Gidd drasse rundt på ripeutsatte CD-plater i en svær CD-perm lenger.

 

Og så er de lydløse...får nedsig av Flymo-lyden når jeg en og annen gang plugger i det eksterne drevet i min vifteløse X1.. :no:

Lenke til kommentar
Får flust med mail på jobben av bedrifts-kunder som sutrer over at de ultraportable maskinene 'vi' har ikke har intern CD-brenner.

6513325[/snapback]

 

Be dem kjøpe seg USB-stikker, man får solide 2GB+ stikker nå man kan putte på nøkkelringen til prisen av et par billige joggesko. Gidd drasse rundt på ripeutsatte CD-plater i en svær CD-perm lenger.

 

Og så er de lydløse...får nedsig av Flymo-lyden når jeg en og annen gang plugger i det eksterne drevet i min vifteløse X1.. :no:

6513383[/snapback]

 

Ja, jeg er enig, man har minnepinner, og filmer o.l kan man alltids overføre over nett på forhånd, jeg vil mye heller ha en mindre, lettere og billigere maskin enn en dvd-spiller i en ultraportabel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, jeg er enig, man har minnepinner, og filmer o.l kan man alltids overføre over nett på forhånd, jeg vil mye heller ha en mindre, lettere og billigere maskin enn en dvd-spiller i en ultraportabel.

 

AtW

6513448[/snapback]

 

Pluss at å la et drev dra en film i si 1,5-2 timer tar også mer av batteriet ;)

Lenke til kommentar

Det eneste som er bra med internt optisk drev er at man kan lempe det ut og putte inn et ekstra batteri slik at man får virkelig bra batterilevetid. Har nå hatt min P7120 i et halvt år og kun brukt dvd-brenneren en gang, og det var når jeg installerte OS på den.

 

Synes også at vifte burde stå under negative ting. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe en pc med vifte. Produsentene av hw burde få litt mere negativ omtale for at de puttet inn vifter over alt, så kanskje de hadde sluttet med det.

Lenke til kommentar
Synes også at vifte burde stå under negative ting. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe en pc med vifte. Produsentene av hw burde få litt mere negativ omtale for at de puttet inn vifter over alt, så kanskje de hadde sluttet med det.

6513590[/snapback]

 

Det er nok gode grunner til at viften er der....man klarte det i Fujitsumaskinen, og i Dell X1, men det var på hengende håret! Kan ikke uttale meg om maskinen din, men X1-en er på kanten av hva som er forsvarlig mtp varmeutvikling. Sitter for øyeblikket og skriver, og tastene på tastaturet alene må holde litt ubehagelige 35+grader (CPU-en idler på 45-50, 60-70 load). Kvepper hver gang jeg tilfeldigvis kommer borti metallet i en av portene. Har aldri opplevd at den låser seg som følge av varme, den er dønn stabil, men det er på grensen av hva som er praktisk mulig.

 

Det er veldig trist, men jeg antar at min neste bærbar blir en med vifte, enten jeg vil eller ikke, rett og slett fordi ingen produsenter tørr gamble med vifteløse lenger. Og hvis ikke Dell klarte det med D420 med en svak 1,06Ghz Core-cpu, så ser det mørkt ut for fremtiden..

Lenke til kommentar

Det fremheves alltid som positivt at maskinen har mange tilkoblingsmuligheter og all mulig slags funksjonalitet. Dette krever jo bare mer strøm og gir ekstra vekt. For meg som bruker bærbar i jobbsammenheng hver dag hele tiden, skulle jeg ønske at vi Dell lanserte en modell hvor alt ekstra kun fantes i docken.

 

På min jobb, som nok hos de fleste større bedrifter, kan brukere selv ikke installere programmer. Programmer installeres automatisk når maskinen er docket. IR porten, modemet og bluetooth er slått av pga. sikkerhetsrisiko. USB-minnepinner (og CD/DVD) er det foreløpig lovt å bruke, men det diskuteres. Fremmede nett, herunder trådløste nett kan benyttes (kun via VPN jobben), hvis man putter inn tjenestesmartkortet (ID-kortet) i den innebygde kortleseren.

 

Jeg brukt en Dell D600 i snart 2 år og er fremdeles kjempefornøyd med den. Det optiske drevet ble stappet inn i docken når den var ny og der har der har det blitt værende ubrukt. Maskinen kjører da med 2 batterier som gav totalt 7 timers arbeidstid (nå 5 timer pga. slitasje). Docken lader ikke bare batteriene som er i maskinen, men også ekstrabatterier. Vekten er derimot fremdeles for høy. De kunne kuttet alle kontaktene på baksiden og kun hatt 2 USB og en DVI kontakt. PCMCIA hullet ser jeg ingen brukt for. Lading kan gjøres når maskinen er docket, og da sparer man også kanskje også DC-DC omformer. Ut med harddisken og inn med flash-minne (SSD), som bruker mindre strøm og har lavere vekt. De aller fleste trenger kun trenger Windows og Office installert i jobbsammenheng uansett.

 

Dell D420 er i så måte ikke noe jeg kunne tenke meg å byttet til. Den har langt lavere batterilevetid enn det jeg har i dag, og man kan ikke bytte batteri underveis for å utvide tiden. Det betyr at man må drasse med seg en lader for å få jobbet en arbeidsdag, og dette må man ta hensyn til når man regner på vekten. Den er ikke noe kraftigere og gir de samme dockingmulighetene. Ingen grunn til å kreve ny maskin nå.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...