Gå til innhold

Gratis Virtual PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fungerer dette andre veier tro?

Altså linux med windows/linux/mac?

eller fungerer det bare med windows med linux/windows/mac?

6482944[/snapback]

Det stiller jeg meg tvilende til. Det er best å sjekke med Micrsoft sine websider for produktene. Trenger du Linux i bunnen så har VMware slik programvare hvor du kan kjøre Windows i en Virtuell PC.

 

VMware er skikkelig kvalitet. Har prøvd det selv. Microsoft sitt produkt har jeg tilgode å prøvekjøre. Virtual PC var noe Microsoft tilegnet seg gjennom oppkjøp. Det kan godt hende at kvaliteten er i orden. Jeg lurer på hva Microsoft selv har tilført programmet etter oppkjøpet.

 

Med VMware er du i hvertfall i trygge hender. :)

Lenke til kommentar

Virtual PC er et WIndows program, så det fungerer jo ikke på Linux.

 

Har litt dårlig erfaring med dette programmet. Har hatt store problemer med å kopiere fra host disk til virtuell disk. Det virtuelle OS klarte en gang å vise feil innhold i mappene. Det var på en måte forskjøvet.

Andre ganger klarte den ikke å kopiere filer, masse feilmeldinger.

Lenke til kommentar

Nå kan alle laste ned Microsoft Virtual PC gratis og kjøre flere operativsystemer på PC-en samtidig.

Virtual Server funger ganske enkelt ved at den installeres på vanlig PC med Windows 2000 eller nyere og helst en del minne tilgjengelig. Når programmet startes, opprettes en virtuell datamaskin i et eget vindu. Den består av virtuelle utgaver av PC-komponenter som støttes av en rekke operativsystemer, inkludert flere Windows-versjoner og Linux. Brukeren kan opprette forskjellige profiler av den virtuelle PC-en og installere operativsystemene omtrent på samme måte som med en fysisk maskin. Forskjellen er at det hele lagres i virtuelle harddisker, som egentlig er store filer på den fysiske harddisken. Det er ikke nødvendig å opprette egne partisjoner eller lignende for å benytte en virtuell PC.

Lenke til kommentar
Synd dette kommer etter at beta 2 av vista ble fjernet fra nedlastningssidene til microsoft...

Hadde kansje fått prøvd det å...

6483058[/snapback]

 

Jeg har lagt inn Vista i VMware workstation og det fungerer greit. Ulempen med virtuelle maskiner er at programmer som trenger DirectX for å kjøre virker dårlig.

Så hvis du har tenkt å teste det nye fansye GUIet vil det ikke gi et riktig inntrykk

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med å kjøre Linux under Virtual PC?

 

Er stort sett meget godt fornøyd med VMWare Player, bortsett fra at det lett blir mye herk med installasjon av VMWare Tools. Er ståa bedre med VPC?

6483180[/snapback]

 

Har ikke hatt problemer med å installere ubuntu på en tidligere versjon av MS Virtual PC. Litt plunder med skjermoppløsningen, men det gikk seg til etter hvert.

Endret av ull2000
Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med å kjøre Linux under Virtual PC?

 

Er stort sett meget godt fornøyd med VMWare Player, bortsett fra at det lett blir mye herk med installasjon av VMWare Tools. Er ståa bedre med VPC?

6483180[/snapback]

Har god erfaring med å kjøre Debian og Gentoo under Virtual PC. Ganske festlig å kjøre webserver og database på det viritualiserte OS'et, for så å drive utvikling mot disse i XP. :)

 

Dersom du ikke installerer en skjermkortdriver (VM Addition) som sørger for at grafikkkortet blir virtualisert (i motsetning til emulert) føles det grafiske ganske tregt. (Tviler på at det tilbys en slik driver for Linux?)

Lenke til kommentar

Det kommer litt uklart frem i artikkelen hva dette programmet egentlig gjør.

.. Virtual PC installeres først på PC-en som et eget program, og deretter kan brukeren installere flere OS som virtuelle maskiner på samme PC. ..
Ut fra artikkelen kan det virke som om MS Virtual PC installeres rett på tom harddisk uten noe forhåndsinstallert Operativsystem. Nesten som en slags avansert "boot loader".

Om dette er tilfelle, så er det jo selvsagt kjempe possitivt.

 

Men jeg regner med at siden MS Virtual PC beskrives som et "program", så er programmet selv avhengig av å ha ett operativsystem "under".

Ser da ingen fordel med MS Virtual PC fremfor andre tilsvarende programmer.

 

Tror hensikten fra Microsoft sin side med å gi dette ut gratis, er å utvide dominans ved å "markulere" noen konkurenter.

Har til gode å se at Microsoft gjør noe for å være hyggelig, uten at de tjener på det.

Lenke til kommentar
Det kommer litt uklart frem i artikkelen hva dette programmet egentlig gjør.
.. Virtual PC installeres først på PC-en som et eget program, og deretter kan brukeren installere flere OS som virtuelle maskiner på samme PC. ..
Ut fra artikkelen kan det virke som om MS Virtual PC installeres rett på tom harddisk uten noe forhåndsinstallert Operativsystem. Nesten som en slags avansert "boot loader".

Om dette er tilfelle, så er det jo selvsagt kjempe possitivt.

 

Men jeg regner med at siden MS Virtual PC beskrives som et "program", så er programmet selv avhengig av å ha ett operativsystem "under".

Ser da ingen fordel med MS Virtual PC fremfor andre tilsvarende programmer.

 

Tror hensikten fra Microsoft sin side med å gi dette ut gratis, er å utvide dominans ved å "markulere" noen konkurenter.

Har til gode å se at Microsoft gjør noe for å være hyggelig, uten at de tjener på det.

6483509[/snapback]

Fordelen kan jeg enkelt forklare deg. Med "bootloader" type oppsett kan du kun kjøre ett og ett OS. Men med å ha en virtuell PC installert i et OS du bruker mye, så kan du åpne Linux, OS/2 og slikt som om det var et program. Det starter rett og slett i et eget vindu under Windows om du har windows versjonen av VMware. Og du får Linux vertsmaskin utgave også. Selv har jeg bare benyttet varianten hvor Windows er vertsmaskin (på engelsk kalles det Host).

 

En annen herlig ting er at du kan NAT'e i WMware, og du kan sette opp virtuelle nettverkskort med "bridge". En annen kul funksjon er at du kan dra og slippe filer mellom de virtuelle PC'ene og vertsmaskinen. Med VMware kan du også gå rett til mappen hvor filene ligger (veldig få filer), og kopiere denne. Så setter du kopien opp som en ny og klonet variant av originalen. Fantastisk om du har stort behov for å teste ut ting, og forkaste det etterhvert. Du kan også få deg en manuell backup av en favoritt installasjon på dette viset.

 

VMware er også sterkt inne på bedriftsløsninger som er ennå mer avanserte.

Lenke til kommentar
Synd dette kommer etter at beta 2 av vista ble fjernet fra nedlastningssidene til microsoft...

Hadde kansje fått prøvd det å...

6483058[/snapback]

 

Jeg har lagt inn Vista i VMware workstation og det fungerer greit. Ulempen med virtuelle maskiner er at programmer som trenger DirectX for å kjøre virker dårlig.

Så hvis du har tenkt å teste det nye fansye GUIet vil det ikke gi et riktig inntrykk

6483106[/snapback]

Jeg ser ikke noen spesielle begrensninger i å installer DirectX i VMware. Det finnes jo hardwarebegrensninger fordi ting må emulerers. For eksempel så bør du ikke forvente deg det sprekeste virtuelle skjermkortet, eller lydkortet i VMware.

 

Ellers utvikles VMware kontinuerlig. Husker at ikke for så lenge siden så fikke VMware workstation støtte for USB enheter slik at du også skal kunne dele disse mellom vertsmaskinen og de virtuelle maskinene.

 

"VMware bare må prøves"

Endret av G
Lenke til kommentar
Har god erfaring med å kjøre Debian og Gentoo under Virtual PC. Ganske festlig å kjøre webserver og database på det viritualiserte OS'et, for så å drive utvikling mot disse i XP. :)

 

Dersom du ikke installerer en skjermkortdriver (VM Addition) som sørger for at grafikkkortet blir virtualisert (i motsetning til emulert) føles det grafiske ganske tregt. (Tviler på at det tilbys en slik driver for Linux?)

6483440[/snapback]

Ok, da er det samme problemet som med VMWare. VMWare Tools sørger for grafikk-akselerering og er veldig kjekt å ha installert, samtidig som det er et tilbakevendende slit å finne Tools-skript tilpasset nyere Linux-distribusjoner (særlig for Fedora, som vel ikke er offisielt støttet).

 

Tror jeg holder meg til VMWare - med mindre VPC har noen "killer-funksjoner" som jeg bare må ha, da :)

Lenke til kommentar

Virtual PC var tidligere nøytralt og hadde grei støtte for en rekke OS. Husker jeg lekte med det for noen år siden og kjørte Win98 og Linux Mandrake under Windows 2000. Morsomt å teste, men nokså ressursslukende og dermed ubrukelig tregt den gangen jeg hadde 256MiB ram.

 

Men hvordan blir nytteverdien av slike programmer nå som hardware virtualisering er på full fart inn? Hvordan setter man i praksis opp flere OS på en hjemmePC som støtter virtualisering? Er det noen som har sett noen bra guider på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...