Gå til innhold

Blir GDrive en realitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs hvor nyttig dette egentlig blir, spesielt med tanke på oss som har tilgang til en ftp-server som man jo faktisk kan koble seg opp mot fra de aller fleste maskiner, uten å måtte installere noe ekstra programvare.

Noe slikt som GDrive vil være greit å ha i f.eks. skolesammenheng, men om man må installere et program for å bruke det, blir det plutselig uaktuelt med en gang siden de fleste skoler har restriksjoner på hva man får installere. Et webinterface hadde kanskje vært løsningen på dette, men det er jo også en tanke upraktisk.

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg virkelig kan tro at google kunne finne på å lage. De har mer en nok penger til å drive et slikt prosjekt. Dette er ikke det eneste ryktet om google som går for tiden. Det er også et rykte om at google kjøper opp MASSE fiber og har planer om å muligens starte som ISP. Det er hvertfall noe jeg kunne tenke meg slår ann.

 

Og jeg har bruk for et sted å lagre backup. Selv om det da bare er snakk om kanskje et par GB så er det nok det..

Lenke til kommentar

Husker jeg brukte noe som hette GDisk, eller noe i den duren for veldig lenge siden ... same shit. Brukte en evighet for å få noe opp og ned.

 

Syntes det var mer pes, enn nytte. Men når bredbåndshastighetene begynner å få fart på seg (om 10 år kanskje) ... så blir det nok kult ja. Men er jo greit å lage teknologien klar da...

Lenke til kommentar

Kanskje det er litt for mye å håpe på, men det hadde vært genialt om GDrive viser seg å være en gratis tjeneste med samme funksjonalitet som iFolder.

 

Les mer om iFolder her:

http://www.ifolder.com

 

IFolder er så mye mer enn en ftp-server. System vil automatisk synkronisere alle filene du har i angitte kataloger slik at du, eller din kollegaer, alltid har tilgang til oppdaterte filer.

Server oppsettet kommer i tillegg med et webgrensesnitt slik at så lenge du har tilgang til internettt så har du også tilgang til filene dine.

 

Novell har etter hvert utviklet flere innovative og gode løsninger og heldig er de som bruker Suse hvor alle disse godsakene er lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Husker jeg brukte noe som hette GDisk, eller noe i den duren for veldig lenge siden ... same shit. Brukte en evighet for å få noe opp og ned.

 

Syntes det var mer pes, enn nytte. Men når bredbåndshastighetene begynner å få fart på seg (om 10 år kanskje) ... så blir det nok kult ja. Men er jo greit å lage teknologien klar da...

6470916[/snapback]

GDisk tror jeg brukte google mail som en slags lagringsplass. Google var vel ikke så veldig begeistret for denne måten å bruke gmail på ;) Om GDrive blir realitet så tipper jeg ytelsen blir markant bedre :)
Lenke til kommentar
Er vel bare å bruker ifolder det?.

Er jo opensource :)

6471188[/snapback]

 

Med mindre du innehar en god del teknisk innsikt og kan gjøre en del endringer i kildekoden så er det ikke mulig å installere iFolder Server på Ubuntu, som er en mye brukt distribusjon.

 

Har du derimot Suse så kommer det ferdige pakker så da er det en lek å installere serveren.

 

En annen ting er at klient applikasjonen kan installere det på et bredt spekter av operativsystem og distribusjoner, inkludert Windows. Så alt man trenger er noen som har en Linux server stående og som kan installere server delen.

 

Faktisk finnes det en P2P modus slik at man slipper å sette opp server i det hele tatt hvis man bare er interessert i å dele dokument med andre.

Endret av Willow
Lenke til kommentar
Man har jo allerede GMail Drive (var det som var navnet?), som funker på sett og vis, selv om det ikke er det mest stabile.

 

Jeg håper at google lanserer en egen versjon som fungerer 100%. Det eneste minuset er at dette ikke er en serlig gunstig løsning for de som har ADSL.

6472048[/snapback]

fiber til alle :w00t:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...