Gå til innhold

TEST: Harddisker - sommer 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nice test!

 

Men spørsmålet er hvor mye man er villig til å lagre på en HDD.

Om man har en del filer så går jo alle tapt om HDD ryker.

Prismessig er det også kanskje rimligere å kjøp 3 x 250.

Men igjen er det ikke dumt med kun 1 HDD i kabinettet med tanke på varme etc.

 

Men igjen syns jeg dette var en bra test :)

Lenke til kommentar
Nice test!

 

Men spørsmålet er hvor mye man er villig til å lagre på en HDD.

Om man har en del filer så går jo alle tapt om HDD ryker.

Prismessig er det også kanskje rimligere å kjøp 3 x 250.

Men igjen er det ikke dumt med kun 1 HDD i kabinettet med tanke på varme etc.

 

Men igjen syns jeg dette var en bra test :)

6454188[/snapback]

 

I snitt mister man like mye data per tid med to små disker, som med en dobbelt så stor disk med samme levetid. Er det så mye bedre å miste 250 gig en dag, og 250 gig til litt senere, enn det er å miste 500 gig modt i mellom disse tidspunktene?

 

Essensen er at backup av nødvendige filer må ordnes uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nice test!

 

Men spørsmålet er hvor mye man er villig til å lagre på en HDD.

Om man har en del filer så går jo alle tapt om HDD ryker.

Prismessig er det også kanskje rimligere å kjøp 3 x 250.

Men igjen er det ikke dumt med kun 1 HDD i kabinettet med tanke på varme etc.

 

Men igjen syns jeg dette var en bra test :)

6454188[/snapback]

 

Here we go again... :)

 

Men seriøst, dette argumentet har en stor logisk brist. Hvor små disker skal man egentlig kjøre? Kjøpte du et lass med Conner 600Mb Disker i 1995 for å være ute i god tid før størrelsene vokste til et "utrygt nivå"? Jeg har noen disker i størrelsen 20mb - 40Gb hvis du er interessert i trygg lagring...

Lenke til kommentar

Testen var bra, og det var jo absolutt et poeng i å teste litt større disker. Typisk så er da man trenger bra ytelse. Før noen rister på hodet så skal jeg si hva jeg mener... Ja, større disker er jo typisk bare brukt til lagring. Men de som trenger mest lagring, kjøper som regel 320Gb. Det gir suverent best ratio på pris og praktiskhet. De som kjøper 500-750gb er typisk de som bare skal ha en disk. Og har man bare en disk så trenger man god ytelse for windows og spill.

 

Personlig kjøper jeg de billigste 320 og 400gb jeg kommer over til lagring. Og jeg gir blanke i ytelsen... betaler ikke en krone mer for noe som yter i snitt 10mbyte/s bedre.

Lenke til kommentar

Fin test. Synes det desidert mest intresante er støy testen, forid det eneste jeg bryr meg om når jeg kjører harddisk er hvor mye bråk den lager. Som mad_arab er inne på, spiller ytelsen veldig liten rolle hvis man bare skal ha et stort fillager. Man har jo unasett raptor til OS og programmer:)

Lenke til kommentar
Seagate Barracuda 7200.10 750 GB SATA koster jo nesten 3500,- Tenk å ha 2 slike i raid. Men hva skal man med 1,5TB?

6454476[/snapback]

 

Hmm, det blir vel strengt tatt AID 0 det. Lite redundancy med andre ord...

 

EDIT:

'I'en kan man også sette spørsmålstegn ved ;)

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar
+ God ytelse

+ Støysvak

 

 

- Noe dyrere enn de andre

- Noe lav skrive- og leseytelse

- Noe lav generell ytelse

 

hva menes her? at den har god ytelse men ikke yter så godt?(Seagate Barracuda 7200.9 500 GB)

6454539[/snapback]

 

Er sannsynligvis så enkelt som at det var relativt små ytelsesvariasjoner i testen, og de valgte å kommentere ytelsen både positivt og negativt istedenfor ikke å kommentere den i det hele tatt...

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Fin test. Synes det desidert mest intresante er støy testen, forid det eneste jeg bryr meg om når jeg kjører harddisk er hvor mye bråk den lager. Som mad_arab er inne på, spiller ytelsen veldig liten rolle hvis man bare skal ha et stort fillager. Man har jo unasett raptor til OS og programmer:)

6454514[/snapback]

Enig der. ;)

Lenke til kommentar

Som er par stykker nevner her er støynivå et viktig kriterium for mange ved HD-kjøp. For min del er det nå mine gamle Barracudaer som lager mest lyd i kabinettet, uten at de i grunn lager noe særlig ulyd.

 

Jeg lurer derfor på om det er mulig å få litt mer spesifikke kommentarer på støynivå.. For eksempel bruker denne testen et 7800GTX-skjermkort, og i utgangspunktet vil disker som høres over dette i mitt tilfelle allerede være ubrukelige. Hadde satt stor pris på litt mer utfyllende støy-kommentarer, gjerne sammenligninger med andre komponenter i maskinen (skjermkortvifter, cpu-vifter, strømforsyning etc..). For oss som vil bygge stillegående maskiner er dette alfa og omega :) Jeg tror også dette vil gi leserne en bedre forståelse for hvor mye lyd de lager, for det som ble skrevet om lyd i denne testen gjorde ikke meg så mye klokere enn jeg var fra før (hva en svak hvining iforhold til en plagsom hvining kommer jo for eksempel helt an på hvilket støynivå brukeren ser på som tolerabelt nivå).. Jeg er vel ikke alene om dette?

 

Mulig jeg har blitt litt sykelig opptatt av støynivået, men håper dette er noe hw.no kunne tatt til etterretning til senere tester. :)

 

Ut over dette synes jeg det var en bra test!

 

[edit: Før noen kommenterer det, så er jeg klar over at støy er veldig veldig subjektivt, og vanskelig å "måle". Det er også litt av poenget mitt, og grunnen til at jeg gjerne skulle sett litt sammenligninger med andre komponenter]

Endret av N_B
Lenke til kommentar
Seagate Barracuda 7200.10 750 GB SATA koster jo nesten 3500,- Tenk å ha 2 slike i raid. Men hva skal man med 1,5TB?

6454476[/snapback]

Spørs jo hvilken RAID du bruker. Enkelte personer trenger mye plass. Jeg jobber med videoredigering på fritiden og har seriøse problemer med lagringskapasiteten. Har dog "kun" 400GB, men har ikke plass i kabinettet til flere enn en disk ( :wallbash: ) og vil helst ikke ha en ekstern disk. Må vente på et senere kab. oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...