Gå til innhold

Samsung leverer GDDR4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til helsike med raskere minne og prosessorer etc, vi har for lengst gått forbi det stadiet at harddiskene våre ikke kan jobbe fort nok for det. Det vi trenger er raskere lagringsmediumer. Hadde harddisken jobbet par med cpu/skjermkort/minne jeg har i dag, hadde det holdt i bøtter og spann for min del.

6443198[/snapback]

 

Javel? Spill går jo feks ikke fortere med raskere harddisk. Det er jo bare level-loadingene som tar kortere tid med en raskere harddisk. Og når det gjelder til programbruk så er det ikke spesielt ofte at harddisk-akksess er flaskehalsen, ihvertfall ikke for min del.

 

AtW

Lenke til kommentar
Til helsike med raskere minne og prosessorer etc, vi har for lengst gått forbi det stadiet at harddiskene våre ikke kan jobbe fort nok for det. Det vi trenger er raskere lagringsmediumer. Hadde harddisken jobbet par med cpu/skjermkort/minne jeg har i dag, hadde det holdt i bøtter og spann for min del.

6443198[/snapback]

 

Javel? Spill går jo feks ikke fortere med raskere harddisk. Det er jo bare level-loadingene som tar kortere tid med en raskere harddisk. Og når det gjelder til programbruk så er det ikke spesielt ofte at harddisk-akksess er flaskehalsen, ihvertfall ikke for min del.

 

AtW

6443275[/snapback]

Det er korrekt. Det er bare oppstart og lasting som vil gå raskere med raskere lagringsmedium. Så snart alt ligger i minnet har ikke harddisken noen innvirkning. Det er nok av de som tror litt raskere og mye dyrere disk gir mer FPS.

 

Det er heller ikke korrekt at harddisker er så store flaskehalser i pcer. Jeg har testet ut 32bits og 64bits Windows XP på min pc, og lasting av program gikk merkbart raskere i 64bit.

Lenke til kommentar

Edit: beklager, leste ikke nøye nok.

 

Men er egentlig litt enig i det dere sier. Ville mye heller hatt en raskere HD enn litt raskere minne.

Hadde bare solid state eller RAM disker vært rimligere..

 

Men kommer nok en dag om noen år hvor vi klør oss i huet og ikke kjønner hvordan vi klarte å leve med trege lagringsenheter som det vi har i dag så lenge som vi gjorde.

Får vi håpe i allefall. :)

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Det kommer kanskje an på hvor mange kontrollbits man har per byte i en minnebrikke. Nå kan jeg ingenting om minnebrikker, men hvis man f.eks. i dette tilfellet har 3 kontrollbits per byte får man 5412 mill. bits / (8 + 3) bits/byte = 492 mill. bytes.

 

Edit: Lagt til noen s-er + oppdatert regnestykket.

 

5412000000 er uansett delelig på 8, 10, 11, 12, 15, 16, osv uten rest, så det er bare å velge og vrake. Hvis vi velger 10 får vi 541200000 bytes ~ 516 MB.

Endret av balletryne
Lenke til kommentar
Jeg har lest at strømforbruket går ned med 45% med GDDR4.

6443604[/snapback]

Det er isåfall svært bra, spesiellt for bærbare pcer.

6443734[/snapback]

 

 

 

er vel bra over hele linja... leste nettopp på text tv på tv-norge om at england opplever en serdeles høy økning i nasjonalt strøm forbruk. og det pga high end pcr og spille konsoller.

Lenke til kommentar
Det kommer kanskje an på hvor mange kontrollbits man har per byte i en minnebrikke. Nå kan jeg ingenting om minnebrikker, men hvis man f.eks. i dette tilfellet har 3 kontrollbits per byte får man 5412 mill. bits / (8 + 3) bits/byte = 492 mill. bytes.

 

Edit: Lagt til noen s-er + oppdatert regnestykket.

 

5412000000 er uansett delelig på 8, 10, 11, 12, 15, 16, osv uten rest, så det er bare å velge og vrake. Hvis vi velger 10 får vi 541200000 bytes ~ 516 MB.

6443461[/snapback]

Altså, det er tre grunner til at jeg tviler på at 5412 er korrekt.

  1. 5412 minner veldig om en "feilstaving" av 512, noe som er en sannsynlig størrelse
  2. Største brikken jeg har hørt om er på 1Gb. Skal man da plutselig hoppe opp til 5,4Gb?
  3. Kapasiteten i de brikkene er alltid en toer potens. 5412 er ikke et slikt tall. Hadde det vært 1 kontrollbit pr. byte skulle brikken vært 4096 + 512 = 4608. Hvis det er 2 hadde det blitt 4096 + 1024 = 5120 og 3 hadde blitt 4096 + 1536 = 5632.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Til helsike med raskere minne og prosessorer etc, vi har for lengst gått forbi det stadiet at harddiskene våre ikke kan jobbe fort nok for det. Det vi trenger er raskere lagringsmediumer. Hadde harddisken jobbet par med cpu/skjermkort/minne jeg har i dag, hadde det holdt i bøtter og spann for min del.

6443198[/snapback]

 

 

Er så enig. Trenger desperat en SSD nå. Ble jo lovet at det skulle komme en ny SSD disk fra Gigabyte, den skulle slippes i februar men er nå fortsatt ikke å få fatt i.

Noen som har sett noen tester av I-Ram II? Noen utenlandske webshopper som har disse diskene? I Ram II ville gjort min PC hverdag svært mye triveligere.

 

Noen tips til en stakkar med for mye feriepenger og store abstinenser?

Lenke til kommentar
Altså, det er tre grunner til at jeg tviler på at 5412 er korrekt.

  1.  
     
  2. 5412 minner veldig om en "feilstaving" av 512, noe som er en sannsynlig størrelse
     
  3. Største brikken jeg har hørt om er på 1Gb. Skal man da plutselig hoppe opp til 5,4Gb?
     
  4. Kapasiteten i de brikkene er alltid en toer potens. 5412 er ikke et slikt tall. Hadde det vært 1 kontrollbit pr. byte skulle brikken vært 4096 + 512 = 4608. Hvis det er 2 hadde det blitt 4096 + 1024 = 5120 og 3 hadde blitt 4096 + 1536 = 5632.
     

6444599[/snapback]

 

I følge nettsidene til Hynix kan det se ut som om du har rett. Legg også merke til at hw.no har fått tallet fra The Register.

Endret av balletryne
Lenke til kommentar
Omlag åtte måneder etter at den første produksjonen startet, er nå Samsung klar til å levere GDDR4-minnebrikker.

6443064[/snapback]

Det er faktisk en viktig forskjell mellom begrepene brikke og chip.

 

Ikke minst i sammenhengen grafikk-minne, hvor litt av poenget er at chipene loddes direkte på grafikkortet, istedenfor på moduler som deretter monteres i selve kortet vha sokler.

 

Til helsike med raskere minne og prosessorer etc, vi har for lengst gått forbi det stadiet at harddiskene våre ikke kan jobbe fort nok for det. Det vi trenger er raskere lagringsmediumer. Hadde harddisken jobbet par med cpu/skjermkort/minne jeg har i dag, hadde det holdt i bøtter og spann for min del.

6443198[/snapback]

Jeg er for den saks skyld enig i at høyere båndbredde ikke er et must for vanlige desktop-systemer, og at harddisken er en flaskehals i mange situasjoner, men hva så? Og "til helsike med raskere prosessorer" mener jeg er et høyst merkelig utsagn...

 

Dette handler faktisk om grafikkminne, og båndbredden internt på grafikkort er ikke en uvesentlig faktor. Jeg ser virkelig ikke noe negativt eller unødvendig i denne utviklingen når man samtidig får lavere effektforbruk/varmeutvikling med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er dette 32 Bit brikker (altså at det er 32 bit bånnbredde) hvis vi bruker 8 brikker for og få 512 får vi (hvis vi kobler vær brikke i parralell) får vi 256 bit (altså normalt) men det er da en ganske vil frekvens den Hynix brikken leverte, regner med at det er ddr og derfor effektivt 1,8 GHz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...